CNC, maar dan niet in hout (:

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Beste!

Ik ben opzoek naar iemand die het e.e.a kan met CNC machines en metaal...

Voor de Festool OF1010 ben ik opzoek naar een kopieerring van 9,5mm. Ik heb destijds een mal gekocht bij Gereedschap Pro om een 32mm gatenrij te kunnen boren. Met mijn Makita RT0700 bovenfrees ging dit altijd perfect. Keurig op diepte, strakke gaten, niets op aan te merken. Je snapt het al, nieuwe bovenfrees en geen goede kopieerring op de markt. Een gevonden oplossing is een combinatie tussen een Incra Porter Cable Freesmallenset en een houder passend voor de OF1010.
Klinkt allemaal aardig, maar vind dat nogal een hoop geld en gedoe voor elke keer dat je die mal gebruiken wilt. Heb een prachtige machine en zou daar graag gewoon een passende kopieerring op hebben.

Hopelijk heeft iemand een machine die iets dergelijks zou kunnen vervaardigen?

Met vriendelijke groet,

Milo
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Heb je een voorbeeld?
Kopieer ringen die ik ken zijn gedraaide busjes met gaatjes in een flens geboord.
Heb alleen conventionele machines, draaibank en freesbank.
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Dat heb ik zeker. De middelste ring is heeft in dit voorbeeld een buitendiameter van 27 en binnendiameter 24mm.
Wat ik graag zou willen is precies zoals op het plaatje, maar dan met 9,53 (3/8) als buitendiameter. Dan zou je binnen uitkomen op een 6,53 afhankelijk van de materiaal dikte..
Het wordt dan ook gebruikt icm een 5mm frees.

BCFA3344-CE1F-411C-A343-E726BEAFAC8F.jpeg
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Dat lijkt me wel te maken, alleen welk doel hebben die ronde sleufgaatjes? Alleen voor afvoer van vuil/stof?
Als je een bestaande kopiëerring op kunt sturen/brengen valt zo'n ding ook goed na te maken op conventionele machines. Moet alleen iets hebben waar ik de maatvoering vanaf kan halen.
 

sies

Nieuw lid
10 mei 2017
20
0
Wellicht 3d printen een optie, ontwerp zal vast ook te gebruiken zijn op een normale cnc machine
Zoeken op thingverse naar copy ring geeft voor diverse merken designs.

Onderstaande linkje is voor de OF1010 en zoals je kunt zien kun je alle maten opgeven die je wilt en daarna het design downloaden.




1596112611098.png
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Sleufgaatjes hebben naast vuil en stof geen toegevoegde waarde.

Ik had eventueel het idee om de kleinste maat die er is dicht te lassen en dan af te draaien tot 9,53. Dan vervolgens in het center weer een gat te boren van +-7mm.
Klinkt dat als eens slecht idee?

Heb het er vanavond eens met mijn Pa over, die hebben een draaibank op het werk staan. Mocht dat niets worden mag ik dan contact met je opnemen infinity?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Tuurlijk mag dat, ik zou 'm zelf persoonlijk uit 1 stuk massief materiaal halen. Zo heel veel materiaal is dat nu ook weer niet, kan ook uit aluminium.
3D print lijkt me niet wat voor deze toepassing, maar valt ook te proberen natuurlijk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je zou ook de deze vlak kunnen slijpen en de ring van makita kleiner kunnen maken en hierop kunnen lijmen
 

sies

Nieuw lid
10 mei 2017
20
0
Tuurlijk mag dat, ik zou 'm zelf persoonlijk uit 1 stuk massief materiaal halen. Zo heel veel materiaal is dat nu ook weer niet, kan ook uit aluminium.
3D print lijkt me niet wat voor deze toepassing, maar valt ook te proberen natuurlijk.

Ik heb zelf de 3d geprinte versie gebruikt (klein projectje) en ging op zich prima, maar als je hem vaker gebruikt is het geen optie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan zo'n ring ook gewoon kopen. Leigh tools 704r. Je moet wel de cilinderkopschroefjes met een dunne kop hebben van een Festool kopierring.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Zelfde probleem gehad
had de set al van UJK met passende verloop voor Festool.
toen volgende set gekocht
link als voorbeeld niet waar ik hem toen heb besteld
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Inmiddels is het grootste gedeelte af van waar ik hem in eerste instantie voor nodig had...

229FEE05-BF96-48D3-9BD6-15BCC0738722.jpeg

We hadden geprobeerd een bestaande kopieerring dicht te lassen en af te draaien tot 9,5mm. Echter bij het uitboren van het gat bleef deze wijken met de buitenkant. Ik twijfel heel sterk om niet een liniaal en plaat van festool te kopen.
Ik vind al die setjes voor in zo’n houder zoveel rommel voor iets waar ik maar 1 ding van nodig heb...

Wie weet komt er binnenkort met wat meer geduld nog een poging 2 op de ring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.