Cirkelzaagblad keuze hulp nodig

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Ik heb een simpele tafel cirkelzaagmachine.
de einhell 1500 ECO.
Er staat in de handleiding 250x30x2,4mm en 24 tanden.
het blad is wel aan vernieuwing tot na heel wat jaartjes zagen.
nu heb ik alleen geen idee wat ik moet kopen ter vervanging van het huidige blad.
heeft iemand adviezen en adresjes waar je tegen een schappelijke prijs een blad koopt waar je in ieder geval ook hardhout multiplex, kers, beuken, eiken mee kan zagen?
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Deze van ecotools zal al een wereld aan verschil maken.

Je hebt ook nog de Proflijn die goedkoper is, en waarschijnlijk ook voor jou prima zal werken.
Maar de dikte van het blad en de tand? Doet dat er niet toe dan? Want er wordt aangegeven 2,4mm in de handleiding. Wat is dat dan? Dikte van de tand of de dikte van het blad zelf?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar de dikte van het blad en de tand? Doet dat er niet toe dan? Want er wordt aangegeven 2,4mm in de handleiding. Wat is dat dan? Dikte van de tand of de dikte van het blad zelf?
bij een volledige omschrijving van een zaagblad zou de dikte van het blad + de dikte van de tanden (de snede) moeten staan

in je vraag citeer je slechts 1 dikte
1621153792338.png
daaruit besluit ik dat het de dikte van de snede is

vanuit een andere hoek bekeken: wat staat er op je huidig zaagblad ? als er slechts 1 dikte op staat, dan kan je blad + tanden meten

zelfs 1 mm verschil in blad- of tanddikte gaat de zaak niet maken
bij een dikkere tand moet je machine harder werken, omdat er meer materiaal weg moet
ik ga er van uit dat er voldoende draad op de zaagas zit (maar als je dikker gaat, dan heb je minder draad nodig, dus zeker geen pb)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.276
967
Ulvenhout
Ik zou 2 bladen kopen. 1 met weinig tanden (24) om massief hout te schulpen en 1 met wat meer tanden (36 of 48) om plaatmateriaal te zagen en af te korten.
De PROF bladen van Ecotools hebben een iets dikkere zaagsnede, namelijk 3mm ipv 2.4mm. Dit is geen probleem want het is breder dan je spouwmes dus je hout zal niet gaan klemmen. Het enige waar je rekening mee moet houden is de de maataanduiding op je tafel moet worden aangepast.

Helaas zijn niet alle PROF bladen bij Ecotools op voorraad, je zou ook nog voor de Ecoline kunnen kiezen. Als je met je huidige blad al een aantal jaartjes hebt gedaan ga je er zeker op vooruit.

 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
De dikte van het blad en de tanden maakt verschil voor het spouwmes dat je nodig hebt.
bij een te dik blad houd het spouwmes de zaagsnede niet genoeg open
bij een te dun blad loopt je werkstuk vast.

het aantal tanden maakt niet uit met betrekking tot de machine dit hangt af van wat je wilt doen.
het beste koop je een setje 3 bladen van weinig naar veel tanden
in de basis; weinig tanden is voor schulpen veel tanden voor afkorten en plaatmateriaal.
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
bij een volledige omschrijving van een zaagblad zou de dikte van het blad + de dikte van de tanden (de snede) moeten staan

in je vraag citeer je slechts 1 dikte
Bekijk bijlage 103145
daaruit besluit ik dat het de dikte van de snede is

vanuit een andere hoek bekeken: wat staat er op je huidig zaagblad ? als er slechts 1 dikte op staat, dan kan je blad + tanden meten

zelfs 1 mm verschil in blad- of tanddikte gaat de zaak niet maken
bij een dikkere tand moet je machine harder werken, omdat er meer materiaal weg moet
ik ga er van uit dat er voldoende draad op de zaagas zit (maar als je dikker gaat, dan heb je minder draad nodig, dus zeker geen pb)
Spouwmes 2mm

Zaagtand 2,4mm

Blad dikte 1,6 of 1,7mm

er zit nog ongeveer 1mm ruimte op het draad zoals ik nu zie.
 

Bijlagen

  • D89DAD74-2B7B-488D-BCD7-BE42695357DA.jpeg
    D89DAD74-2B7B-488D-BCD7-BE42695357DA.jpeg
    81,9 KB · Weergaven: 14

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
wanneer ik hoger naar 'een omschrijving' verwees, dan was dat niet naar de maten die je al dan niet doorgaf, maar wel naar de maten die op een zaagblad zouden moeten staan

als het huidig blad 1,6 mm dik is + er naar het einde toe van de as nog 1 mm draad zit, dan kan je in principe een blad dat 1,6 + 1 = 2,6 mm dik is, plaatsen
je zou kunnen zeggen dat je dan 'op het randje werkt'
de draad is evenwel links - als ik me niet vergis -
dat is opdat het blad de moer zou aantrekken ipv ze er af te gooien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.