cirkel zagen met handgereedschap

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
360
50
Hoi allemaal,

ik wil graag een cirkel zagen in 18 mm dik hout, maar weet niet wat hier het meest geschikte gereedschap voor is. Gek genoeg als ik op internet zoek, krijg ik, ondanks de juiste zoektermen, alleen resultaten te zien met elektrische apparaten.

Hebben jullie hier een idee over? Ik zou zelf denken een figuurzaag, maar die herinner ik mij als kwetsbaar (zaagje brak snel).

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
44
15
Hoekschewaard
Hangt er ook van af of je de binnenkant van de cirkel wilt gebruiken (een rond gat) of de buiten kant van de cirkel (een ronde plak). In het eerste geval een schrobzaag en een halfronde rasp, in het tweede geval een gewone zaag en een vlakke rasp. Daar na vijl en schuurpapier.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
562
260
Moet het per se met handgereedschap? Ik zit te denken om eens een rond tafeltje te maken. Dan zou ik er toch voor kiezen om de ronding eerst grof uit te zagen met een decoupeerzaag aan een passer, en dan met een rasp, vijl of spookschaaf afwerken.

Als het met de hand moet: figuurzaag (coping saw) kan ook als alternatief voor de schrobzaag.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
360
50
hoi, dank voor alle reacties! Ik heb een scrobzaag geprobeerd, maar zonder succes: dit Japanse exemplaar had vrij grove tanden en een vrij dik blad, waardoor (aanname) ik moeilijk een bocht (cirkel) kon zagen.

Dus toch maar de oude decoupeerzaag gepakt, dat ging perfect.

Voor een volgende keer zou het leuk zijn om het alsnog handmatig te kunnen doen. Hebben jullie nog tips welke schrobzaag daar wel geschikt voor is? De huidige, waar het mij niet mee lukte is deze:

Japanese Keyhole Saw, blade length 160 mm

Blade thickness 1.0 mm
Kerf 1.1 mm
Pitch 1.8 mm
Total length 325 mm

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
636
De dikte van het blad speelt geen determinerende rol .
Om bochten te zagen, zonder dat het blad klemt, moeten de tanden voldoende gezet zijn. Je zaag heeft onvoldoende zetting voor de bocht die je wil maken.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
360
50
@ornament dank voor je reactie, dat klinkt logisch. Is de zetting zelf aan te passen met zettang bij Japanse zagen? Ik begreep namelijk dat dit niet het geval was.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.912
3.493
Een kleine radius zaag je met de punt, anders loopt je zaagblad vast. Ik heb gewoon een, volgens mij bahco, schrobzaag . Ik gebruik hem regelmatig om gaten voor ventilatie en dakdoorvoeren te zagen. Je kan niet altijd met een reciprozaag uit de voeten.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
636
Hans81,
het hangt ervan af of de tanden gehard zijn of niet. Bij geharde tanden: zetting niet aanpassen. Aan Japanse zagen gaat men doorgaans niet sleutelen.

Aan Westerse zagen met ongeharde tanden kun je sleutelen zoveel je maar wenst. De snijhoek van de tanden veranderen, de zetting aanpassen, de zaag slijpen enz..enz... Erg fijn om dit te doen, trouwens!
Meubelmakers en timmermannen moesten dit vroeger ook zelf kunnen.

Zelfs alle tanden eraf en nieuwe tanden vijlen met een andere tandafstand en andere geometrie is heel goed doenbaar. Ik deed dit meermaals.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.