cirkel zagen met handgereedschap

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
358
50
Hoi allemaal,

ik wil graag een cirkel zagen in 18 mm dik hout, maar weet niet wat hier het meest geschikte gereedschap voor is. Gek genoeg als ik op internet zoek, krijg ik, ondanks de juiste zoektermen, alleen resultaten te zien met elektrische apparaten.

Hebben jullie hier een idee over? Ik zou zelf denken een figuurzaag, maar die herinner ik mij als kwetsbaar (zaagje brak snel).

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
44
15
Hoekschewaard
Hangt er ook van af of je de binnenkant van de cirkel wilt gebruiken (een rond gat) of de buiten kant van de cirkel (een ronde plak). In het eerste geval een schrobzaag en een halfronde rasp, in het tweede geval een gewone zaag en een vlakke rasp. Daar na vijl en schuurpapier.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
562
260
Moet het per se met handgereedschap? Ik zit te denken om eens een rond tafeltje te maken. Dan zou ik er toch voor kiezen om de ronding eerst grof uit te zagen met een decoupeerzaag aan een passer, en dan met een rasp, vijl of spookschaaf afwerken.

Als het met de hand moet: figuurzaag (coping saw) kan ook als alternatief voor de schrobzaag.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.