Chemische ankers / zonnescherm

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.117
430
Ik heb het ooit opgelost, door de steen er uit te halen, een stalen plaat er achter, met daarop een draadeind gelast, plaat horizontaal er door heen, dan verticaal, zodat de kracht over meerdere stenen wordt overgebracht. Maar die oplossing kwam omdat de hele steen zelf al uit te muur kwam.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.159
435
voor een m10 zou ik een gat van 14 mm adviseren.
dan heb je iets speling als het gat niet helemaal recht is.
bij 12 mm heb je geen enkele ruimte en is het lastig om het anker er in te krijgen mocht je wat royaal met de lijm zijn geweest
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
98
10
Oss
Weet niet of de mms schroeven geschikt zijn voor in het metselwerk. Maar je hebt ook chemische anker die je als soort reageerbuisje in de geboorde gat kunt drukken waarna je bout erin kunt draaien. Zonder dat gedoe van kitspuit
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Je hebt er dure ankerstangen bij nodig, omdat je daar je mortel mee mixt. Omdat je die er met een boorhamer moet indraaien, heb je grote kans dat je de bodem uit je boorgat rammelt, want boordiepte 7,5 cm of meer, waarna je niet genoeg mortel hebt om je anker vast te zetten. Het zelfde als je niet vol in een steen uitkomt. Er zitten vaak ruimtes in de specielaag. Daar verdwijnt je chemisch anker in en je hebt weer te weinig om je ankerstang goed vast te zetten. Volgens mij maakt fischer de capsules die wurth verkoopt. En die geven op gebruik in beton.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
98
10
Oss
Je hebt er dure ankerstangen bij nodig, omdat je daar je mortel mee mixt. Omdat je die er met een boorhamer moet indraaien, heb je grote kans dat je de bodem uit je boorgat rammelt, want boordiepte 7,5 cm of meer, waarna je niet genoeg mortel hebt om je anker vast te zetten. Het zelfde als je niet vol in een steen uitkomt. Er zitten vaak ruimtes in de specielaag. Daar verdwijnt je chemisch anker in en je hebt weer te weinig om je ankerstang goed vast te zetten. Volgens mij maakt fischer de capsules die wurth verkoopt. En die geven op gebruik in beton.


Ik bedoel 2 verschillende dingen.

1 gat boren waar je glazen buisje met chemisch goedje inzit. Een soort reageerbuis gevuld met lijm waar je een draadeind in kunt draaien. Door omhulsel loopt het niet snel weg. Waren niet van fisher of wurth. Blauw doosje met tempex inlay

2 mms schroef een schroef die in metselwerk of beton gedraaid kan worden zonder plug. Normaal worden ze vaak voor schoren ( prefab wanden ) en vooral leuningen worden gebruikt. Wurth heeft nieuwe ontwikkeld speciaal voor dit soort toepassing mogen ook veel dichter op de hoek worden geplaatst
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
98
10
Oss
Voor een multi monti betonschroef zijn de al geboorde gaten te groot.
Die werken goed in beton, of ze in steen ook goed houden weet ik niet

Daarom had ik gekeken op verschillende sites staat juist wel voor metselwerk
Gaten te groot. Of bout te klein. Hebben ze ook in 20 mm voor tijdelijke bevestigen van duw trek schoren
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.159
435
betonschroeven hebben ook draagvermogen in metselwerk
ze worden ook verkocht als kozijnschroeven etc.

voor een zonnescherm zou ik toch voor lijmankers kiezen in kitsvorm.
Die glazen dingen lopen overigens in een horizontaal gat vrij makkelijk leeg als je even niet doortastend genoeg het anker monteer.

Met de lijmmortel in kitvorm heb je dat probleem niet en kan je ook makkelijk iets meer er in spuiten als je gat wat te diep is etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Fisher heeft mij verteld dat de chemische ankers in een glas buisje niet geschikt zijn voor de meeste bakstenen. Nu ben ik er al even uit dus het zou veranderd kunnen zijn.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.070
437
hilversum
Voor massieve bakstenen heb ik ze in het verleden wel eens gebruikt.
Nog niks van de muur gevallen.
Bij sommige gaten liep er wel wat anker uit vandaar dat ik ze eigenlijk niet meer gebruik.

Maar tegenwoordig ga ik voor de injectie variant.(kit bus variant) draadeind erin en even geduld en gaat geen kant meer op.

Meeste kracht is neerwaarts tenzij je ze in een plafond zou doen zou ik me niet te druk maken welke variant je gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.