Een tijdje terug heb ik nog wat mooie oude Knipex en Gedore tangen kunnen kopen bij de kringloop. Er zat nog wat werk aan, her en der wat roest en de snijvlakken hebben ook een vijl nodig, maar toch vond ik ze nog het opknappen waard. Het vinden, opknappen en gebruiken van tweedehands gereedschap van goede kwaliteit geeft het werken ermee altijd een extra, prettige dimensie vind ik zelf. De hedendaagse wegwerpcultuur word zo weer wat teruggedrongen, oud gereedschap heeft een ‘verhaal’ en ook niet onbelangrijk, het is goedkoop. ;-)
De reden waarom ik deze oude post weer nieuw leven inblaas is dat ik me ook weer in het onderwerp ontroesten ben gaan verdiepen. Ik heb ervaring met elektrolytisch ontroesten, maar heb het ontroesten met behulp van citroenzuur nog nooit geprobeerd. Ik stond op het punt om een halve kilo citroenzuur aan te schaffen via het internet toen ik via een ander forum een post las over HG-roestoplosser. Omdat ik dit product gewoon om de hoek kan kopen in tegenstelling tot citroenzuur en ik ook nog eens nieuwsgierig was, heb ik een fles gekocht. Een fles van een halve liter kost ongeveer 8,5 euro. Het leek me een goed idee om mijn ervaringen te delen.
Eenmaal weer thuis heb ik eerst het gereedschap zoveel mogelijk gedemonteerd en daarna in een bak met de oplossing gelegd. Op de plekken waar roest zat begon direct het direct te bruisen en werd er een dikke laag schuim gevormd op de vloeistof.
Op dit moment ligt het gereedschap nu drie dagen in de vloeistof en het schuimt nog steeds. Ergens op een Engelstalig forum las ik dat de oplosser het staal ook gaat aantasten nadat al het roest weg is, dus ik houd het goed in de gaten. Ik heb nog geen tijd gehad om het gereedschap eruit te halen en te borstelen, ik ben benieuwd naar het resultaat. Als het zover is laat ik het weten.
Wordt vervolgd