Jaap, ja, sinds 1,5 jaar nu, en dat is feite de basis van mijn op en aanmerkingen. In komend AktieRadius komen deze en andere bevindingen aan bod. Ze zijn van metingen in mijn houtdraaiwerkplaats met verschillende afzuigers waarin een blok berken wordt geschuurd en het fijnstofgehalte (10 micrometer of kleiner) in de ruimte wordt gemeten. Een hbm100 doet de stofzuiging (bronbestrijding) veel beter dan een CamVac 2 motorig, alles met 100 mm slang. Mijn Felder Af16 doet dat nog weer beter en is vergelijkbaar met hbm 200 profi qua luchtflow. Omdat CamVac beperkt is in luchtflow denk ik dat je in een algemene houtwerkplaats beter af bent met hbm 200 (of iets dergelijks). Voor goede vergelijking van filtermateriaal is deze opzet niet geschikt, al het fijnstof valt uiteindelijk in 1,5 uur ofzo naar beneden (als het niet tocht of waait). Voor vergelijking van filtermaterialen moet je de in- en uitgaande luchtstroom meten op fijnstofgehalte met speciale testopstellingen en daarvoor verwijs ik naar Kor van der Meulen.