Dank!
Zoals beloofd, hier wat foto's van de hulpstukken die ik maakte.
Het zaaghulpstuk van MDF en t-tracks. Hiermee kan ik snel en makkelijk de hoeveelheid kumiko aanpassen en klemmen.
De aanslag is in hoogte verstelbaar zodat de diepte van de zaagsnede exact aangepast kan worden, hierbij vervang ik dan ook de lat voor het klemmen die evenredig is aan de diepte van de zaagsnede.
Deze hulpstukken zijn gemaakt om de dikte van de kumiko exact op maat te schaven. Hiervan heb ik er een aantal in verschillende maten, dit zijn de standaard maten die ik hanteer. In de toekomst ga ik nog dunner schaven maar dat gaat niet met de hand. Het latje zal bij het begin van het schaven zodanig bol komen staan dat deze erg snel zal breken. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om een Proxxon DH40 aan te schaffen hiervoor.
Dit zijn de hulpstukken om de juiste hoek (verstek) aan de kumiko te snijden of schaven. Afhankelijk van de houtsoort gebruik ik een beitel of een blokschaaf. Er komt nog een verstelbare aanslag in maar kan de juiste stermoeren niet vinden voor een schappelijke prijs. Voor nu werk ik met een latje en een lijmklem om de lengte van de kumiko vast te zetten. 15/75 22,5/67,5 30/60 45/90 graden, meest gebruikt is de 30/60 graden.