Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.348
341
't hoofd van Overijssel
Als je aan burgerparticipatie (onze willem zijn idee) doet ontkom je niet aan subsidies aanvragen. In de loop van de jaren al aardig wat formulier werk ingevuld. niet allen voor mijn straat maar ook andere projecten. En als de stad, de resultaten ziet, vraagt men zich wel eens af kunnen wij dat niet ook doen. Dus komen er vragen en uiteindelijk op de achtergrond draai je mee in heel wat projecten. En dan is het mooi te zien wat er allemaal aan leuke dingen gebeuren. Lange inleiding....... maar als ik voor mijn buurtkinderen nog wat kan speelwerktuigen kan regelen is het mooi. In overleg met de ambtenaren waren er gegalvaniseerde doeltjes beschikbaar. Maar gatver wat zijn die dingen lelijk om te zien. Rotten niet maar nee dank je die mogen jullie houden. Dus een tegen voorstel gedaan voor een uitvoering met robinia hout.

Voorstel werd na wat overleg redelijk snel goedgekeurd. En als speel aangelegenheid mochten we hout in kopen en zelf allemaal maken en plaatsen.

20211220_160620.jpg

Uiteindelijk wordt je dan ook wel eens gebeld aan het eind van het jaar en gevraagd of je nog een project hebt door de subsidie verleners. Door tijd en andere bezigheden sla je wel eens af. Maar af en toe pak je er nog wel eentje mee. Buurvrouw wilde wel de aanvraag doen want je mag maar zoveel project per jaar indienen bij deze subsidie pot. En ik zat dit jaar al een mijn max.
Samen met de buren eens goed nagedacht waar er voor de jeugd behoefte voor was. En de doelgroep is wel om voor de jeugd van tien tot twaalf iets uitdagends te vinden.

20220407_132041.jpg

Het werd uiteindelijk een wiebelbalk. Officieel heet het een evenwichtsbalk met veren. Het blijkt wel een hele uitdaging te zijn. Je ziet ze afgelopen tijd bezig om te vinden wat je er mee kan. Maar de reacties van de kids zijn positief.

20220510_122652.jpg

En aangezien buurvrouw Maaike de boel geregeld heeft knallen we dat er natuurlijk even in. Ze vond het nog leuk ook. Gemeente grond dus dit moet een officieel gekeurd toestel zijn. Over die frustratie hebben we het al eerder hier gehad en ik kan mij er nu redelijk overheen zetten als vind ik het nog steeds zonde als ik de rekening zie.

20220203_154136.jpg

En we hebben bij onze geweldige krijtboom een kleine aanvulling geregeld. Het werk nog niet helemaal naar mijn zin maar daar gaan we aan werken met de kids. Net als veel projecten stukje opvoeding hoe je hier mee omgaat.

20220525_151241.jpg

Zaai strook van de buurvrouw is inmiddels prachtig en word netjes bijgehouden.

20220525_151457.jpg

Deze week de tweede strook ingezaaid met wild bloemtjes en een gieter kado gedaaan met het vriendelijke verzoek water te geven in deze droogte.
Derde perceel is op dit moment in overleg over. Men ziet hoe mooier het kan zijn en wil het dan ook. Kleine stukjes grond waar anders niks mee gebeurt. Dus de vlek breidt zich langzaam uit.

20220521_160212.jpg

Na kabouter Gerrit was ik heel duidelijk niet meer kabouters. Tot men een zak vol kwam brengen. Gelukkig hebben we die inmidels doorgesluisd met een boodschap naar een creatieve buurvrouw. Samen hebben we er een plan voor bedacht.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.348
341
't hoofd van Overijssel
Twee jaar verder en druk als hel met het project. Druk met subsidies binnen halen plannen schrijven en alles te verantwoorden. We zijn geen stichting dus moeten we hebben van de kleine bedragen. Ach en met veel initiatief kunnen we daar best leuke dingen mee doen.

Was met de gemeente betrokken in een ander speeltuin project. Ontwerpen, keuren, bouwen, keuren en de hele rataplan kwam langs. Hasselt is een oude vestingstad en de speeltuin ligt op één van de vestingwerken. Dus leek het mij leuk om dat te verwerken in een speelobject. Het werd "de Vesting" een klauter en fantasie project in de vorm van een vestingpunt. De twee kanonnen zijn gemaakt van een eik die 200 meter verder een jaar eerder gekapt was. In de vorm liggen ook nog drie grote stukke stam hout waarop geklommen kan worden.

1732480665657.jpeg

Uit die gekapte eik heb ik een prachtig rechte vertakte stam en nog wat rare gevormde stukken kunnen krijgen, Voordeel van warm bij het vuur zitten. De vertakte staat fier rechtop nu bij ons op het veld te genieten als klimboom. Inmiddels zitten er blokken op waar je maar net je voeten op kwijt kan. Vanaf een jaar of acht is men druk met zoeken hoe je daar in komt.
De liggende boom heeft helaas na 6 jaar opgegeven om nog maatjes te zijn met de kids.

1732480964255.jpeg

Poosje terug aan het werk kom ik een loep tegen in een paal. Achthonderd euro's voor een stuk hout met een lens. Uiteindelijk kreeg ik toestemming om er een speelaanleiding van te maken. Zonder keuring dus dat scheel al een hoop. Nog een prachtig stukje oude eiken meerpaal liggen die misschien wel een honderd jaar heeft gewaterd. En dan is het genieten als het staat en de kids gelijk op onderzoek gaan.

1732481370908.jpeg

De picknickbanken waar het het hele verhaal mee begon in 2016 zijn inmiddels de kachel in. Het is niet anders en we hebben en ze zijn tot het einde gebruikt met heel veel plezier. We hebben nu een betonnen spelentafel. Onverwoestbaar mag ik hopen.
We krijgen komend voorjaar nog twee nieuwe picknicktafels. Van die standaard dingen uit de fabriek. Op deze foto's staan nog de oude die inmiddels brandhout zijn. Op die plek komen de nieuwe te staan.

1732481501569.jpeg

Inmiddels had ik ook een stam gekregen die in de kern helemaal rot. Wat doe je daar mee, veel waarde heeft dat niet. Het heeft even een tijdje geduurd voordat die een bestemming kreeg. Verder uitgehold dat er een plastic metselkuip in past en keurig gevuld met bio aarde en plantjes. Moesten nog wel enkele vlindertjes in maar dat was zo gepiept en even vlak schuren en het ziet er prachtig uit.

1732482069655.jpeg

De buurtbieb heeft een opknapbeurt nodig. De buitenkant en met name het dak is ook al niet meer rotvrij. Budget komt van de week hopelijk binnen zodat we die ook weer kunnen gaan opbouwen. Het dak wordt sedum met een paar 15x15 douglas palen om alles op te bouwen.
Werkelijk hoe mooi is dat om een buurt(mini)bieb te hebben. Voor onze generatie buurtkinderen is het de gewoonste zaak van de wereld. Dat er op de hoek een hele kast met boeken staat voor hun. Maar vergis je niet de bovenste plank staat vol met volwassenen boeken. En regelmatig dat midden in de nacht er een lampje van een telefoon aan gaat om een boek uit te zoeken.

1732482245263.jpeg

We hebben via Bondgenoten een subsidie gekregen. Niet allen de loep en 1100 biobulbs.nl zijn er van betaald. Maar we krijgen ook nieuwe nestkasten, vleermuiskast en een webcam die in een nestkast past. Zo kunnen de kinderen strak live mee kijken. Alles om de natuurwaarde en beleving te vergroten op het veld.

Maar de grootste aanpassing zal komende maanden de nieuwe speeltoestellen zijn voor de speeltuin. We mochten ideeën aandragen bij de gemeente. Dus in gesprekken met de kids namens hun een gedegen idee neergelegd. De ontwerpen die nu gemaakt worden zullen komende maand eindelijk wel gepresenteerd worden.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Evert !, knotwilg en Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.