Bureautje met Epoxy(?)

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
ben benieuwd naar het resultaat, Dank trip dat je ons up to date houd van de stappen, kan ik van leren dan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Mooi project hoor! Nog even een kleine tip. Ik zag het niet direct in de foto's maar probeer wat sleufgaten te maken in je stalen plaat zodat het hout ongehinderd kan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Bedankt voor de tip. Ik heb gedacht over slobgaten, maar in 6mm staal is dat wat lastig te maken ;) dus heb de gaten wat overmaat geboord erin. Dan zet ik alleen de middelste goed vast en de rest iets los (met loctite), dan moet het wel goed komen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Vaak wordt er een c-channel voor gebruikt op YouTube. Maar dat had ik niet liggen, wel 20*20*2 staal koker. Dan werkt ook prima. C channel heeft de vorm van een c (of u) waarbij je de opstaande delen verzinkt. Ik heb gewoon de hele koker verzonken en vast gezer.
 

Macker

Nieuw lid
4 nov 2020
17
1
Vaak wordt er een c-channel voor gebruikt op YouTube. Maar dat had ik niet liggen, wel 20*20*2 staal koker. Dan werkt ook prima. C channel heeft de vorm van een c (of u) waarbij je de opstaande delen verzinkt. Ik heb gewoon de hele koker verzonken en vast gezer.
en dat is om kromheid of uitzetten te voorkomen, sorry ben nieuw! haha
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Om kromtrekken te voorkomen. Als het uitzet in de breedte kan het krom trekken. Ik heb dit met 4 bouten vast gezet. De middelste zit strak vast en de andere 2 vastgedraaid en dan een slagje terug (met loctite). De gaten zijn ook overmaat. Hierdoor kan het hout in de breedte nog wel werken maar niet omhoog of omlaag gaan waardoor het krom trekt. Ik denk niet direct dat het bij deze nodig zal zijn, maar voor de zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Het eindresultaat, beetje jammer van de kamer waar hij in staat :ROFLMAO:
IMG-20201119-WA0009.jpg
De vensterbank wordt nog wel opgeruimd enzo ;)
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Klimmen was mijn andere hobby ;) maar dat was Boulderen en mijn vriendin snapt het verschil niet helemaal geloof ik :p

Nog wat nieuwe foto's omdat ik hem echt te gek vind.
 

Bijlagen

  • IMG-20201120-WA0005.jpg
    IMG-20201120-WA0005.jpg
    144 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20201120-WA0004.jpg
    IMG-20201120-WA0004.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20201120-WA0003.jpg
    IMG-20201120-WA0003.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 16

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik vind het een prachtig burootje! Verwacht alleen niet dat het kokertje kromtrekken kan voorkomen. Maar over dat kromtrekken moet je misschien ook niet zo ingewikkeld doen, tis niet dat dit buro tegen de hoofdprijs word verkocht met levenslange garantie.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Ik denk dat het een combinatie van dingen is om dat te proberen te voorkomen.
Ik heb het hout goed droog gekocht (bedrijf maakt zelf ook tafels).
Ik heb het hout eerst op maat gezaagd en daarna een paar dagen met rust gelaten. Daarna gevlakt.
Toen een flinke tijd op zolder gezet (aangezien het daar ook zal komen te staan).
Beide kanten staan in de olie. In de hoop dat dat iets helpt. De koker is vrij stevig dus zal iets bijdragen, daarnaast zijn de poten ook erg rigide en de bovenplaat is van 6mm dik staal.
Alles bij elkaar heb ik er wel hoop op dat deze recht blijft, maar de tijd zal het leren. Je zou best eens gelijk kunnen hebben.
En als er tips zijn om de kans op krom trekken nog meer te verkleinen hoor ik het graag natuurlijk.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Klimmen was mijn andere hobby ;) maar dat was Boulderen en mijn vriendin snapt het verschil niet helemaal geloof ik :p

Nog wat nieuwe foto's omdat ik hem echt te gek vind.
Ik hoop dat het hout niet teveel krimpt, de gaten alleen maar wat groter gemaakt geven volgens my niet genoeg ruimte voor het krimpen en uitzetten van zo'n brede plaat.

Als die meer krimpt dan de ruimte in de gaten splijt hij gegarandeerd wel open.

Vergeet niet dat zo'n dikke plaat nog lang niet helemaal droog is, en Populier krimpt van nat naar droog ongeveer 8%, zo 8cm op een meter breed, lijkt veel ??, well half droog en niet helemaal naar oven droog komt toch wel dight by de helft van dat, toch nog 4 cm.
Zo reken 2 cm vanuit het midden naar tijde kanten als the plaat 1 meter breed is.

Radial en Tangential shrinkage.

drying shrinkage.jpg
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Daar breng je me aan het denken. Ik ga daar nog eens over nadenken. Mogelijk toch slobgaten erin maken dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.