Buizen voorzien van schroefdraad voor Bessey 3/4 pijpklemmen

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
7
0
Leveroy
Even hierop inhaken.
Ik heb buizen van koudgewalst staal. Als ik ga lijmen met TitebondIII dan reageert de lijm met het ijzer op bv. eiken heel erg. Dat komt door de tanines in het eikenhout welke reageert met vocht en ijzer. Je krijg daar zwarte vlekken van die er toch wel een halve tot 1 mm intrekken.

Misschien plakband op de buis plakken? of een oude krant voor je het hout er op legt.. Hoef je de lijmresten ook niet van de buizen te verwijderen..

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Vroeger was het altijd gebruikelijk om pijp in te pakken met van die doorzichtige verpakkingstape. In Duitsland zag ik ook dat ze ze met een soort was insmeerden. Ik geloof niet dat dat gewone was was, want volgens mij werd dit spul na verloop van tijd hard? Geen idee wat het dan wel was. Het werkte blijkbaar wel goed, want ik zag nooit taninevlekken op hun eikenhout.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Oh, die vergat ik nog. Een goede truc die ik heb gezien en zelf wil gaan kopiëren is om stukken van een siliconenslang van een passende diameter te snijden en die over de buis te schuiven. Het hoeft vast niet per se siliconen te zijn, maar heb ik toevallig wel een flink stuk doorzichtige slang als rest van een project liggen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.793
1.190
Riemst
Je moet sowieso een stuk papier, tape of wat dan ook tussen de pijp en het hout leggen. Ook bij gegalvaniseerde buis. Lijmresten moeten achteraf zorgvuldig verwijderd worden want anders glijden de klemmen niet over de buis. Onbehandelde buis heeft de voorkeur. De zinklaag bij galva buizen is onvoldoende sterk om de klemkracht op te nemen en vormt bramen.
Ik gebruik maskeerpapier om er tussen te leggen. Kranten en ander bedrukt papier kunnen in bepaalde gevallen zwart afgeven door de inkt. Schilderstape is vaak moeilijk te verwijderen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.