Buizen voorzien van schroefdraad voor Bessey 3/4 pijpklemmen

Christa_

Nieuw lid
21 feb 2025
3
1
Tiel
Goede avond,

Onlangs heb ik een aantal 3/4 pijpklemmen van Bessey gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0012YNJRO?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Nu zag ik online goed betaalbare dikwandige buizen: Stalen buis dikwandig Ø 26,9 mm - op maat kopen - Buiskoppelen.nl
Deze zijn echter niet voorzien van schroefdraad.

Ik heb al op een aantal plaatsen geïnformeerd, maar helaas nog niemand kunnen vinden die me kan helpen met het voorzien van schroefdraad hierop.

Heeft iemand een tip waar dit mogelijk is? (bij voorkeur in de buurt van Tiel. Of op de weg tussen Tiel en Amsterdam)
Of waar ik de buizen met schroefdraad tegen een voordelige prijs kan aanschaffen (bij voorkeur in 1 en 2 meter)?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
@Christa_ Ik heb ooit 4 buizen gekocht en van schroefdraad laten voorzien door een metaalbedrijf voor mijn Pony pijpklemmen. De buizen werden voor mij uitgezocht. Ik heb het altijd gasbuis genoemd, maar ik weet niet of dat klopt. Ik weet wel dat het blauwig staal is. Werkt prima.

In al mijn wijsheid kocht ik later zelf kortere gegalvaniseerde (volgens mij mag je ook verzinkte zeggen) buizen. Iemand hielp mij met het schroefdraad en klaar was ik. Het werkt maar in dit geval viel het een beetje tegen want het laagje zink heeft de neiging op te stropen als de krachten van het klemmen er op komen.

Ik volgde het linkje in jouw bericht en dat lijkt op gegalvaniseerde buis. Als je nog niet hebt aangeschaft, kan je nu nog kiezen wat je doet. Anderen kunnen het juiste materiaal voor de buizen misschien beter benoemen.

Verder. Je kunt er voor kiezen om zelf een snijplaat voor het schroefdraad te kopen en meerdere lengte-sets buizen aan te houden voor verschillende toepassingen. Goed, dat kost je behoorlijk extra maar het is gemakkelijk.

Laatst bewerkt:

kees poortman

Nieuw lid
21 sep 2015
23
22
Oosterbeek
Een gasfitter/loodgieter kan je eenvoudig helpen met draad snijden op buis en wellicht ook met de buis zelf...
In het verleden had Baptist de buizen met schroefdraad op voorraad, maar dan betaal je een flinke prijs....

• Leuk
Waarderingen: rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.230
3.407
Gaanderen
Kijk goed want er zijn zeker twee soorten 3/4 gasbuis. Daar zit maatverschil in. 3/4 is de maat van de binnenkant van de buis. Als je de dikkere buis hebt (zoals ik😌) Is het heel moeilijk om er met een handset schroefdraad op te snijden. De buis draait bij het snijden rond in de pijpklem van de bankschroef. Uit eindelijk heb ik de laatste 4 draadnippels bij toolstation gehaald. Ik vermoed dat ik de las kwaliteit heb staan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.755
2.443
Klein-Brabant, Vlaanderen
Goede avond,

Onlangs heb ik een aantal 3/4 pijpklemmen van Bessey gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0012YNJRO?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Nu zag ik online goed betaalbare dikwandige buizen: Stalen buis dikwandig Ø 26,9 mm - op maat kopen - Buiskoppelen.nl
Deze zijn echter niet voorzien van schroefdraad.

Ik heb al op een aantal plaatsen geïnformeerd, maar helaas nog niemand kunnen vinden die me kan helpen met het voorzien van schroefdraad hierop.

Heeft iemand een tip waar dit mogelijk is? (bij voorkeur in de buurt van Tiel. Of op de weg tussen Tiel en Amsterdam)
Of waar ik de buizen met schroefdraad tegen een voordelige prijs kan aanschaffen (bij voorkeur in 1 en 2 meter)?
ze verkopen gelijk de buizen mét draad
maat lijkt <> !

1743058065022.png

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
ze verkopen gelijk de buizen mét draad
maat lijkt <> !

Bekijk bijlage 155218
Wonderlijk dat hier ook verzinkte pijp wordt aangeboden. Zoals ik schreef, het werkt maar ik had liever andere buizen gehad. Maar . . . . als je er veel mee buiten werkt (wat ik niet verwacht met deze klemmen), dan kun je misschien beter de gegalvaniseerde hebben.

Ik keek even hier in Leeuwarden voor 'stalen buis (3/4") 26,9x2,35mm' omdat ik daar in de buurt woon. Elders is volgens mij ook een vestiging.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.732
3.391
Ik denk dat de klemmen inderdaad wat los op die buis zitten. Zal wel een foutje zijn. Een buisje van 13,5 mm heeft weinig nut als buisklem.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
352
279
Schouwen-Duiveland
Even hierop inhaken.
Ik heb buizen van koudgewalst staal. Als ik ga lijmen met TitebondIII dan reageert de lijm met het ijzer op bv. eiken heel erg. Dat komt door de tanines in het eikenhout welke reageert met vocht en ijzer. Je krijg daar zwarte vlekken van die er toch wel een halve tot 1 mm intrekken.
Ik denk dat dit als je gegalvaniseerde buizen hebt veel mijnder tot niet zal hebben!!!!!
De taninen reageren niet met de zinklaag die er dan over de buizen zit.

En mijn buizen gaan sneller roesten daar waar de buizen in contact zijn gekomen met de lijm........ Als ik ooit nieuwe of andere buizen ga kopen dan worden het opzeker gegalvaniseerde buizen.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
472
219
Wetteren, Belgie
Tiel ligt wel ver van België, maar als je om één of andere reden toch hier zou raken: dergelijke buizen zijn hier in elke doe-het-zelf gemakkelijk en goedkoop te vinden en zijn meestal al van schroefdraad voorzien.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.012
256
Een lengte gasbuis 3/4 koop je voor € 13,- Je huurt een draadsnijder voor € 8,50
Zelf wat menie er op ben je voor een gering bedrag klaar.

Bijlagen

• IMG_0670.png
    IMG_0670.png
    177,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0671.png
    IMG_0671.png
    390,8 KB · Weergaven: 21

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.012
256
13 euro voor de buis. 100 euro bezorgkosten. Lijkt me een koopje.
Noem het als voorbeeld dat het niet duur hoeft te zijn. Je moet natuurlijk in je eigen omgeving zoeken en zelf ophalen.
Slijptol meenemen, ter plaatse afkorten zodat het in je auto past.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.