Buitentafel - welk hout is geschikt

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Ik ben van plan om een buitentafel/bbq meubel te maken (zie bijlage).

Het onderstel zal uit staal worden gemaakt (blanke poedercoating) en ik zit te twijfelen van welk hout ik het beste voor het blad kan gebruiken en of ik het blad kan verlijmen of niet.

Uiteindelijk moet het blad zwart worden gebeitst en het liefste min 4cm dik.

Nu kom ik na wat zoeken uit op:
- dikke steigerhouten planken
- douglas gordingen (50x150mm)
- Azobe ruw bezaagd (40x200mm)
Qua prijs zie ik niet gek veel verschil hier tussen dus ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips.

Wat raden jullie aan bij dit project?

Verder was ik ook benieuwd hoe ik het blad het beste kan maken. Kan ik het blad verlijmen als dit buiten komt te staan? Of moet ik de planken met latten (of staalprofiel) met slobgaten (en wat tussenruimte) aan de onderzijde vastmaken?

Misschien wat simpele vragen maar heb niet veel ervaring met buiten meubels dus hoop dat ik wat kan leren van jullie ervaringen.

Mocht iemand trouwens nog een tip hebben voor een adresje voor hout in/rond Amsterdam/Zaandam dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • IMG-20210525-WA0016.jpeg
    IMG-20210525-WA0016.jpeg
    94,1 KB · Weergaven: 96

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben van plan om een buitentafel/bbq meubel te maken (zie bijlage).
mooi ontworpen + getekend
welk hout ik het beste voor het blad kan gebruiken en of ik het blad kan verlijmen of niet.
Uiteindelijk moet het blad zwart worden gebeitst en het liefste min 4cm dik.
als je weinig prijsverschil ziet, dan is adobe de beste keuze
het verwondert me wel dat het prijsverschil tussen adobe & de andere verwaarloosbaar is

Kan ik het blad verlijmen als dit buiten komt te staan? Of moet ik de planken met latten (of staalprofiel) met slobgaten (en wat tussenruimte) aan de onderzijde vastmaken?
beste is aparte latten
die zet je niet echt op het uiteinde, maar iets maar naar het midden vast, zodat ze nog kunnen werken (wat ze altijd willen)
slobgaten zijn dan niet nodig
een paar mm tussenruimte volstaat
verlijm je het blad, dan dien je slobgaten te voorzien + heb je het risico dat het blad alsnog gaat splijten
dus niet doen
het water zal er ook meer op blijven staan

kijk eens op de heel recente belevenissen van @Count Chocula
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrixwoodworking

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Ik was laatst
aan het kijken. Zijn conclusie was dat je het beste geen massieve tafelbladen kan gebruiken voor buiten, en dat het beter is om aparte latten te gebruiken, zoals ook zotvanhout opmerkte. Als je het lijmt, kan het regenwater minder makkelijk weg en eventuele zwakke punten in de afwerken kunnen ervoor zorgen dat het tafelblad snel lelijk kan worden.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Als ik het goed begrijp bestaat de dragende constructie uit staal en werk je de bovenkanten af met hout.
Dan zijn de planken dus makkelijk te vervangen zonder het hele meubel opnieuw te maken en maakt de houtkeuze niet zoveel uit. Alleszins aparte latten gebruiken. De schommeling in luchtvochtigheid buiten is te groot om planken tot een blad te verlijmen en regenwater blijft erop staan. Ga maar eens naar een winkel die buitentafels verkoopt, daar zal je geen tafelbladen uit 1 stuk tegenkomen.
Gaat het meubel het hele jaar buiten staan in regen en wind of kan het in de schuur tijdens de herfst/winter? Verwacht je over 50 jaar nog aan dezelfde tafel te barbecuen? Azobe is zwaar en hard, dus moeilijk te bewerken, niet zo stabiel. Ik zou dan eerder voor een andere hardhoutsoort kiezen met duurzaamheidsklasse 1 die stabieler en beter bewerkbaar bv. padoek. Inlands hout zoals robinia of eik (minder duurzaam) kan ook.
Maar steigerplanken of Douglas zijn ook prima, je zal die enkel sneller moeten vervangen. Al is dat relatief, vermits geen grondcontact gaat dit ook jaren mee.
Ik ben voorstander van hout niet te behandelen voor buiten en het zijn natuurlijke patina te laten aannemen. Als je het zwart beitst, zal je dit regelmatig moeten herhalen (schuren en beitsen).
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrixwoodworking

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Douglas is heel geschikt voor buiten. Het kan wel iets werken/schotelen, zeker in dunnere planken.
Als de tafel ook regelmatig in de regen staat, zeker ruimte laten tussen de planken.

Onderstaande tafel heb ik een jaar of 6 geleden gemaakt. Onderstel gelast en gegalvaniseerd en douglas planken van 9 cm breed erop.

IMG_1347.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrixwoodworking

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben bijna klaar met mijn blad voor mijn bbq. Ik heb 1 ste klas zuiver kwartiers eiken bij masave gekocht. Deze heb ik voorzien van messing en groef. De ruimte tussen messing en groef aan de boven en onderzijde heb ik ruim gehouden. Deze voorzie ik van sikaflex. (wordt ook bij een teak dek gebruikt) Aan de onderzijde heb ik haaks op het blad balkjes geplaatst en elke plank met een schroef vastgezet. Daar moet ik nog slobgaten van maken. Ook moet ik de schroeven nog vervangen door messing schroeven.
Ik moet nog wachten op de levering van de bbq. Iets met Suezkanaal/vertraging. Het gat moet er nog in gemaakt worden. Dat doe ik pas als ik de bbq heb. Wil zeker zijn van de maat. Ik de boel afwerken met een bootlak. Welke??? Er moet een uv filter in zitten want eiken word lichter onder invloed van licht. Liefst wil ik een olie maar die schijnen alleen verticaal met uv bescherming te werken.
De afwerking wil ik zo mat mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Bedankt allemaal voor de antwoorden en tips. Ik denk dat ik op zoek ga naar douglas planken en het hier nu mee ga proberen. Qua prijs en duurzaamheid denk ik een goede optie als ik zo tussen de reacties lees. Als ik wat verder ben dan zal ik nog een update geven!
 

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Douglas is heel geschikt voor buiten. Het kan wel iets werken/schotelen, zeker in dunnere planken.
Als de tafel ook regelmatig in de regen staat, zeker ruimte laten tussen de planken.

Onderstaande tafel heb ik een jaar of 6 geleden gemaakt. Onderstel gelast en gegalvaniseerd en douglas planken van 9 cm breed erop.

Bekijk bijlage 103573
Netjes! Hoe heb je de planken bevestigd als ik mag vragen?
 

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Als ik het goed begrijp bestaat de dragende constructie uit staal en werk je de bovenkanten af met hout.
Dan zijn de planken dus makkelijk te vervangen zonder het hele meubel opnieuw te maken en maakt de houtkeuze niet zoveel uit. Alleszins aparte latten gebruiken. De schommeling in luchtvochtigheid buiten is te groot om planken tot een blad te verlijmen en regenwater blijft erop staan. Ga maar eens naar een winkel die buitentafels verkoopt, daar zal je geen tafelbladen uit 1 stuk tegenkomen.
Gaat het meubel het hele jaar buiten staan in regen en wind of kan het in de schuur tijdens de herfst/winter? Verwacht je over 50 jaar nog aan dezelfde tafel te barbecuen? Azobe is zwaar en hard, dus moeilijk te bewerken, niet zo stabiel. Ik zou dan eerder voor een andere hardhoutsoort kiezen met duurzaamheidsklasse 1 die stabieler en beter bewerkbaar bv. padoek. Inlands hout zoals robinia of eik (minder duurzaam) kan ook.
Maar steigerplanken of Douglas zijn ook prima, je zal die enkel sneller moeten vervangen. Al is dat relatief, vermits geen grondcontact gaat dit ook jaren mee.
Ik ben voorstander van hout niet te behandelen voor buiten en het zijn natuurlijke patina te laten aannemen. Als je het zwart beitst, zal je dit regelmatig moeten herhalen (schuren en beitsen).
Duidelijk verhaal en goede punten om mee te nemen.

De tafel zal buiten komen te staan inderdaad, en in principe onafgedekt en in weer en wind. Onderstel wordt staal en de planken wil ik hier dmv schroeven op bevestigen. Er komen tussenliggers in de lengte en 2 in de breedte. Hier zat ik te denken om schroef of slobgaten in maken om zo ongeveer in het midden van elke plank een aantal schroeven te kunnen plaatsen over de lengte.

Bedankt voor de hulp!
 

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Ik was laatst
aan het kijken. Zijn conclusie was dat je het beste geen massieve tafelbladen kan gebruiken voor buiten, en dat het beter is om aparte latten te gebruiken, zoals ook zotvanhout opmerkte. Als je het lijmt, kan het regenwater minder makkelijk weg en eventuele zwakke punten in de afwerken kunnen ervoor zorgen dat het tafelblad snel lelijk kan worden.
Dit waren precies mijn zorgen idd...het worden losse planken
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb ze met boutjes bevestigd door draad te tappen in het bovenste profiel. Dat is een klein hoekijzer dat iets verhoogd ligt tov de massieve ligger.
Maar een volgende keer zou ik ze vanaf onder schroeven in slobgaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: hendrixwoodworking

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
mooi ontworpen + getekend

als je weinig prijsverschil ziet, dan is adobe de beste keuze
het verwondert me wel dat het prijsverschil tussen adobe & de andere verwaarloosbaar is


beste is aparte latten
die zet je niet echt op het uiteinde, maar iets maar naar het midden vast, zodat ze nog kunnen werken (wat ze altijd willen)
slobgaten zijn dan niet nodig
een paar mm tussenruimte volstaat
verlijm je het blad, dan dien je slobgaten te voorzien + heb je het risico dat het blad alsnog gaat splijten
dus niet doen
het water zal er ook meer op blijven staan

kijk eens op de heel recente belevenissen van @Count Chocula
Bedankt. Hier kan ik mee aan de slag. Het lijkt me duidelijk om losse planken gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.