buitendeur van garantiemultiplex

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
ik ga een nieuwe buitendeur maken van 40 mm garantiemultiplex. Nu heb ik een paar vragen mbt het infrezen van de sponningen en slotgaten voor de meerpuntssluiting en welke schroeven /scharnieren het beste zijn.

ik wil een meerpuntssluiting van Nemef of Ivana inbouwen. Heeft iemand ervaring met de alternatieven voor de Festool OF-FH 2200, bijvoorbeeld met de VPM geleidemaal (freesmal.nl) samen met een Festool OF 1400. Hiermee kun je zowel de slotkasten als de sponning uitfrezen.
Hetzelfde geldt voor de scharnieren, ik wil minimaal kogelgelagerde 89 mm scharnieren gebruiken, hier kun je ook freesmallen voor krijgen (bijv freesmal.nl of op marktplaats). Voordeel van deze mallen is dat scharnier op deur en kozijn precies op dezelfde plek komen. Wat is jullie ervaring hiermee, onmisbaar of niet?

Mijn laatste vraag gaat over het vastschroeven van de scharnieren. Normaal schroef je het scharnier op de kopse kant van de deur maar bij multiplex ga je dan tussen de lagen schroeven, volgens mij wordt dit afgeraden. Ik wil de scharnieren nu gewoon op de deur schroeven zodat ik dwars door de lagen kan schroeven. Zijn schroeven 4,5 x 35 (RVS, torx) hiervoor sterk genoeg?
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb je al een plaat gehaald? Er zijn ook platen met stalen kokers en platen met 2 aluminium lagen om kromtrekken te voorkomen. Zonder gaan 40 mm platen soms gigantisch rond staan, pas nog meegemaakt.

Ik heb van die houten freesmallen voor 89 mm scharnieren, bevallen erg goed. Onmisbaar zijn ze niet, eerder freesde ik wel scharnieren uit de losse hand in met de bovenfrees en nog eerder hakte ik ze. Voor een enkele deur waarbij ik de bestaande scharnieren in het kozijn of aan de bestaande deur laat zitten hak of frees ik ze nog wel in zonder de mallen te gebruiken.

Meerpuntsluitingen infrezen heb ik niet vaak gedaan, dit kun je ook zonder speciale mal, met de langsgeleider aan de frees de lange, ondiepe groef voor de stalen strip infrezen,
de kommen en slot inboren/hakken.

De schanieren schroef ik altijd gewoon aan een multiplex deur, wel voorboren en langere schroeven toepassen, bv 4,5 x 50, voldraad. Een kort schroefje heeft genoeg grip in een (hard) houten deur, maar voor multiplex of mdf altijd langer nemen. Door de schroeven wat schuin te zetten gaan ze door de verschillende lagen en hebben ze nog meer grip.

Voor een enkele deur zou ik niet allerlei mallen en frezen kopen, als je wilt kunnen afhangen moet je het ook met de hand kunnen:)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Scharnieren in de deur frees ik meestal uit de hand in. Zeker bij een bestaand kozijn, het overnemen en daarna afstellen kost meer tijd. Voor op het kozijn heb ik zelf een malletje gemaakt uit een een stukje plaat. Meerpuntssluiting frees ik met de langsgeleider, de mallen die hiervoor te koop zijn, zijn redelijk prijzig. Vooral interressant als je die veel nodig hebt. Slotgat uitboren mbv een speedboor, hakken valt tegen in plex. Scharnieren gewoon op de normale wijze toepassen, schroeven wat langer dan normaal. Gebruik er wel minimaal 4, plex deuren zijn redelijk aan het gewicht.
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik gebruik voor scharnieren in nieuw werk eigenlijk altijd een freesmal.. Geen problemen met het loskomen van lagen bij
Het vastschroeven op de kopse kant.. Gewoon netjes voorboren, recht inschroeven anders zit de kop scheef, krijg je puntbelasting en
is er kans op breuk, helemaal met rvs.. Ik gebruik altijd axa smart 89x89 met schijflager. Die ik monteer met 4,5 x45 spax..ik boor voor met 3mm

De driepuntsluiting frees ik altijd met een getrapte 24mm frees voor die toepassing.. In 2 gangen.. Eerst alle kasten frezen met frees met
Extra lange schacht en stift.. Boren kan ook maar lelijk eindresultaat in plex. Ik heb de of-fh2200 en of2200 voor deze toepassing.. Voor de scharnieren pak ik me of1010 met kopieerring.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met scheef schroeven bedoel ik natuurlijk niet helemaal scheef:), gewoon net niet helemaal recht. Ik heb namelijk een beetje idee dat veel mensen hier denken dat je niet in kops mdf of multiplex kunt schroeven, met goed voorboren, een schroef van voldoende lengte, of eventueel scheef door de lagen schroeven (doe ik vooral wanneer ik niet voorboor, inbouwresevoirs ed) wil dat prima. Is bij goed voorboren en voldoende schroeflengte ook eigenlijk niet nodig, de schroef scheef zetten. In merbaudeuren heb ik liever een niet te lange schroef, (30 mm) door de weerstand bij het indraaien van lange schroeven in keihard hout breken ze eerder af, en daar is veel lengte voor houvast niet nodig.

De freesmal die ik heb is zo'n goedkope multiplexen (riens geloof ik?) Voor af en toe een stel deuren afhangen super, je ziet wat je freest doordat onder in de mal de mal op schaniermaat is, ook makkelijk instelbaar op bestaand werk. Bij de scharnieren infrezen in de deur doe ik altijd 1 mm vulkaartjes onder de mal voor het onderste scharnier, daardoor wordt het onderste scharnier minder diep ingelaten, daardoor hangt de deur eigenlijk altijd direct goed. Frezen gaat inderdaad mooier in multiplex, maar met scherpe beitels is hakken ook zeker mogelijk.

Voor productie draaien zijn er mallen en frezen, maar met gewoon handgereedschap kan je de deur er ook wel in krijgen, als tijd geen geld is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind de scharniermallen veel te duur om te kopen. Heb er dus zelf één gemaakt (voor scharnieren 76x76). Is goed te doen. Zelfs voor die mal heb ik eerst een mal gemaakt :)

De voordeur staat ook al jaren op het programma om aan te passen: kaalkrabben, ruitjes erin, driepuntssluiting. Nu zit er een "tijdelijke" multiplex deur in (18mm).
 

Einar

Nieuw lid
18 okt 2020
2
0
Hoi,
Ik wil 40 ALU multiplex exterieurdeur gaan afhangen, hen scharnierend.
Vraag is:
1)hoe is de verdeling van 4 scharnieren?
2)wat is hoogte/positie van deurslot/deurgreep

Ik wel een idee hierover maar hoor graag of hier dus richtlijn voor is.

Dank alvast voor reactie.

Einar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.