Buigen triplex?

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en wil snel beginnen aan mijn eerste project: het maken van een hanglamp.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een design hanglamp, echter is die iets te duur voor mijn portemonnee, en lijkt het me iets wat ik zelf kan fabriceren.

4.jpg

Nu lijken mij het een aantal ribben. Ik heb me laten informeren, en de ribben zijn 8x8mm. Dit wilde ik eerst gaan zagen, dmv van een electrische figuurzaag, echter bij nader onderzoek blijkt het gelamineerd "triplex" (?!?) te zijn?

1 (1).jpg

Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? 8 mm dik hout kopen en heel geduldig gaan zagen? of een plaat triplex zagen in reepjes van 8 mm en deze op een mdf mal samen lijmen?

Alvast bedankt!

Groetjes Boudewijn
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
bij mij komen dan 2 opties boven:
- door middel van stoom het hout in de goede vorm buigen
- dunne plakjes van ongeveer 3mm dik samen in een mal in de goede vorm persen en lijmen

Ik ben benieuwd of andere leden nog andere ideeën hebben?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.208
293
Goeree-Overflakkee
3 laagjes triplex op elkaar lijmen. Dat veert een klein beetje terug, dus je mal iets krommer maken. Die grote bol-vorm is goed te buigen, het bovenste tuitje moet je even testen of het hout niet breekt. Desnoods aan de achterkant inzagen of voor (een deel) buigtriplex gebruiken.

Ik zou eerst op breedte zagen en dan lijmen. Andersom is wat lastiger zagen.

In een ander topic noemde ik al berkentriplex, dit is goed te buigen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo zeg, dat is niet direct een "makkelijk" eerste project.... Ik ben erg benieuwd hoe je deze lamp gaat maken. Veel succes, ik ga het zeker volgen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Leuke lamp, leuke uitdaging!

Je hebt een aantal opties:

- Buigen met stoom van massief hout (moet loofhout zijn, naaldhout laat zich slecht buigen. Beukenhout is zeer geschikt)
Dit vergt stoomkist, een stoombron (bijv. een behangstomer, maar een pan met water werkt ook) een buigmal die je zelf kan maken, een hoop klemmen, en een opsluitmal om de gebogen latten in te laten drogen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit wel erg leuk is om te doen. Met name als je droogmal groot genoeg is om alle delen in te laten drogen gaat dit vrij vlot, want je kan alle latjes in 1 keer stomen, en ze hoeven maar een paar minuten in de buigmal voor je ze in de droogmal zet.
- Op elkaar lijmen van verschillende laagjes hout op een mal (dus eigenlijk zelf multiplex maken)
Reproduceert ook goed, vergt veel lijm, en is voor zoveel latjes erg bewerkelijk. Je zou even moeten kijken of je met 3mm triplex de kleinste radius kan maken zonder dat het breekt, dan zou je hiervan 3 lagen op elkaar kunnen plakken, anders ben je aangewezen op fineer als basismateriaal.
De buigplaat die die Pel in zijn link post is 7mm dik, en is vooral geschikt om als bekleding op een frame te maken, of met meerdere lagen op elkaar te plakken om zo een starre vorm te creeren. Dit betekent in jouw ontwerp dat de bogen veel dikker zouden worden dan de voorgestelde 8mm.

Voor zowel stomen als lamineren geldt dat het iets terugveert. Dit valt wel goed te compenseren in je eindproduct door de ring aan de onderkant, en de cilinder waar je de fitting in plaatst. Die dwingen het geheel wel weer recht.

De derde optie is je eigen eerste ingeving,
- De bogen rechtstreeks uit 8mm multiplex (of zelfs MDF) zagen, evt met een kopieerfrees gelijk aan elkaar maken en vervolgens de buitenkant fineren om de structuur van de binnenkant van de plaat te verbergen.
Produceert vrij veel restmateriaal waar je niet zoveel meer mee kan, maar vergt weinig spullen die de meeste houtbewerkers niet hebben.

Ik ben het met Bijtel eens dat eerst zagen, dan buigen waarschijnlijk beter uit de verf komt dat andersom. Op een gebogen vorm is het moeilijk zuiver recht te zagen.

Groetjes,

Tom
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Allemaal alvast bedankt voor het meedenken!

* De 7mm dikke buigplaat is voor mijn doeleinden dus niet geschikt.

* Ik ben inmiddels al aan het speuren naar een kopieerfrees, maar ik ben erachter gekomen dat dat érg dure machines zijn. Zeker voor een Dhz project! Is dit ergens te huren, of hoe gaat dat met zo'n machine?!

* Als ik ga lijmen (wat mij de beste methode lijkt) zou ik gaan voor berken triplex. Dit lijkt mij prima buigbaar (voor zover ik het zie hier op internet) en ook, en niet geheel onbelangrijk: het kostenplaatje is aantrekkelijk! :D

Ik heb ooit gekeken voor een monitor standaard (eentje gemaakt voor computers met zo'n appel icoontje) en toen ben ik hierop gestuit:


Maar hoe krijg ik mooie latjes van 8mm gezaagd? is dat te volbrengen met een cirkelzaag? ik heb ook nog een tafelzaag staan (een hele oude, maar wel een 100% haakse, mét bot blad) decoupeerzaag (lijkt mij niet te gaan werken) of iets wat ook een voorkeur heeft: een figuurzaagmachine, dit omdat er toch meer mee gezaagd gaat worden, cirkeltje etc. én eventueel: deze mooie zus van het hoofdwerkstuk: atto_5000_color_white.jpg
deze is door de designer anders geconstrueerd, je ziet ook bij deze ribben de structuur van triplex aan de zijkant, maar dat is mij te ingewikkeld, Dan zou ik een groot blok moeten maken van 10 triplex platen, eerst platen zagen, én dan nog een keer. Gewoon een plankje zagen lijkt me bij dit werkstuk eenvoudiger, klein persoonlijk tintje is ook uniek toch? ;)

Als ik van het hoofd idee de complete ribben ga zagen, dan lijkt mij mdf geen mooie oplossing, en zeker niet omdat ik dan ongeveer 40 ribben individueel moet gaan fineren. Daar ik daar geen ervaring mee heb, lijkt mij dat een veel te kostbare zaak én daarbij té tijdrovend. Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me té ingewikkeld, vooral omdat ook het fineren een vak apart is!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! ik ben benieuwd wat jullie dit keer voor ideeën hebben!

Groetjes Boudewijn
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Als je eerst een mal maakt.. hier 3 lagen van 3mm multiplex tegenaan klemt.. dan heb je al een ronde plaat in de goede radius. Dan stel je je geleider van de zaagtafel in op 2 cm hoe breed je ze maar wilt hebben. En zaag je de plaat hier bij langs.Alleen eerst dan even een nieuw zaagblad halen dus. Maar daar krijg je wel weer vaker profijt van.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Kopieerfrees hoeft niet duur te zijn. Een paar tientjes en je hebt een goedkope bovenfrees van marktplaats. kopieerfreesje zal ongeveer een tientje kosten (rechte frees met een lagerwieltje)

Zelfs als je triplex gaat verlijmen dat je perfect op maat gezaagd hebt zal je de zijkanten moeten afwerken (lijm verwijderen, kleine verschillen weghalen, zie ook je zelfgepostte filmpje) en daarvoor is een kopieerfrees ideaal. 1 keer een mal maken, frees afstellen, en daarna kan je heel snel al je latjes afwerken. Het kan overigens ook met een schuurmachine, of zelfs met de hand (schuurpapier, schraapstaal, beitel, handschaaf, pick one)

Wat betreft het zagen: Het is het makkelijkst om een stationaire opstelling te gebruiken, een zaagtafel is ideaal, maar een decoupeerzaag op de kop onder een werkblad
w00097_07.jpg
, met een geleiderail werkt ook. Het zou zelfs met een figuurzaag kunnen, maar dan ben je wel erg lang aan het zagen.

Bedenk wel dat elk latje na het verlijmen lang moet drogen (enkele uren) voor je de klemmen eraf kan halen. Dit betekent dat je heeeeeeel veeeeeel klemmen nodig hebt, of veel tijd kwijt bent.
Een experiment met eerst buigen, dan zagen zou hierom wellicht ook de moeite waard zijn.

Groetjes,

Tom
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Nog even wat foto's ter verduidelijking van mijn post... Ik heb laatst namelijk een Wobbel gemaakt. Voor degene die dit niet kent.. Een gebogen plank wat de fantasie en creativiteit prikkel bij de kleintjes. Dat kan ook een uitgangspunt zijn voor die lamp. Het enige wat je na de stappen die ik gezet hebt dan nog moet doen is er strookjes van zagen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Oké ik snap het idee. Maar ik moet 2 richtingen op buigen, dat lijkt mij met zo'n plaat een stuk ingewikkelder. Als ik dit heb, dan moet ik de bocht richting de hals ook nog maken. Daarbij, hoe breed worden die stroken wobbel? Ik ben bang dat het met 8mm te iel en te kwetsbaar zal worden.

Over het stuk van kopieerfrees heb ik ook zitten nadenken. Dat is erg handig, maar voor een ander project (welke uit dezelfde familie komt). Maar: is een bovenfrees van een paar tientjes goed genoeg? of kan ik beter zoeken naar een gebruikte metabo/ bosch ofzoiets. Of is de 2force van "cranenbroek" ook voldoende en nauwkeurig genoeg.

groeten
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.208
293
Goeree-Overflakkee
Een goedkope bovenfrees is goed genoeg om mee te beginnen. Als je hem vaker denkt te gaan gebruiken kan je een stapje hoger doen.

Maar waarom wil je een kopieerfrees gebruiken? Een paar latjes recht op elkaar lijmen daar komt geen frees aan te pas.

Tipisch gevalletje: gewoon doen. Zaag uit een plaat 18mm een mal, gaten erin voor klemmetjes (lijmklemmen of zeilklemmen), zaag latjes 8mm en plakken maar! Niet te lang over nadenken ;)
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nou: ik zit te bekijken hoe ik +/- 120 latjes van 8mm breed en 70 lang kan maken. Mijn zaagtafel is bij nader inzien toch niet zo geschikt. De "Susemihl SU300" uit 1974/75 is niet in hoogte instelbaar. Als ik die latjes heb, dan kan het lijmen beginnen. maar die heb ik dus nog niet.

Die bovenfrees lijkt me voor een vergelijkbaar maar rondmodel wel ideaal, En als dat maar een paar tientjes kost, wil ik die ook best eentje aanschaffen. Zodoende. Leuk om te hobbyën en bezig te blijven.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Bovenfrees is erg geschikt om de latjes na zagen exact gelijk te maken. Hij is niet erg geschikt om de latjes in 1 keer mee te maken. Je materiaalverlies is dan nogal groot (de dikte van je frees wordt per "zaagsnede" in zaagsel omgezet)

Het niet in hoogte instelbaar zijn van je zaagtafel hoeft geen dealbreaker te zijn. Ik vermoed dat je, zolang je het triplex in de "schulprichting" van de buitenzijdes zaagt best een nette zaagsnede kan krijgen met een hoog blad.
Wat betreft de onderkant van de zaagsnede:
Ik zou een wat dikkere plaat inzagen met de zaagtafel om een "zero clearance" tafelblad te maken (zo, maar dan niet als insert, maar als tafelblad. Dus gewoon inzagen en vastklemmen/schroeven/bouten). Daarmee voorkom je splinteren aan de onderzijde van je triplex.

Langsgeleider erop schroeven, en gaan met die banaan :)

Groetjes,

Tom
 
P

Pel

Guest
Nou: ik zit te bekijken hoe ik +/- 120 latjes van 8mm breed en 70 lang kan maken. Mijn zaagtafel is bij nader inzien toch niet zo geschikt. De "Susemihl SU300" uit 1974/75 is niet in hoogte instelbaar. Als ik die latjes heb, dan kan het lijmen beginnen. maar die heb ik dus nog niet.

Die bovenfrees lijkt me voor een vergelijkbaar maar rondmodel wel ideaal, En als dat maar een paar tientjes kost, wil ik die ook best eentje aanschaffen. Zodoende. Leuk om te hobbyën en bezig te blijven.

Ik heb het even opgezocht maar je hebt schijnbaar een bouwzaag, als je daar een fatsoenlijk zaagblad inzet, hoeft echt geen duur zaagblad te zijn, en je doet wat Bijtel heeft voorgesteld eerst een plaat zagen voor tegen het uitbreken van stukjes, daarop de geleider met lijmklemmen op de zaag klemmen, en inderdaad gaan met die banaan, zagen maar.

PS. Als je er enkele gezaagd hebt, even nameten, dat wordt nog wel eens vergeten, met het bekende resultaat:mad:

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Een bouwzaag... ik ben er helemaal niet in thuis, alleen dat er wen hoop planken mee zijn gezaagd. Welk blad zou kunnen dan? Ik ben goed van vertrouwen en advies wordt opgevolgd!
 
P

Pel

Guest
Meet eerst de as op, of kijk op het blad wat erop staat, als daar nog wat opstaat, je kunt ook het gat van het oude blad opmeten, dan moet je een schulp zaagblad, max. 24 tanden kopen. Meet anders eerst maar eens op, dan zet je de maat van het zaagblad even hier op de site, er zijn altijd wel forumleden die weten waar zo'n blad voor een redelijke prijs kunt kopen.

Groet Pel.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Oké, hij is gedemonteerd: dus hier een aantal foto's van de 'bouwzaag'. Hij ziet er wel een stuk slechter uit dan ik me kon herinneren. En de poten zitten er momenteel niet onder!

zaag 1.jpgzaag2.jpgzaag3.jpgzaag4.jpgzaag5.jpg
 
P

Pel

Guest
Tja, wat moet ik er van zeggen, breng maar naar de vuilnisman daar kun je alleen maar heel klein kachelhout op zagen, daar kun je echt geen precisie werk op maken. Goed gereedschap is het halve werk, ik meen dat Cranenbroeck die ook ooit verkocht. Ik zou eerst eens uit kijken voor een fatsoenlijke cirkelzaag, ik weet niet waar je woont, anders kun je misschien eens gaan kijken bij een hobbyist, of een forumlid bij jou in de buurt wat die voor gereedschap heeft?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.