Brouwerspek

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Binnenkort krijg ik 50 kg brouwerspek opgestuurd. Veel mensen hier kennen het misschien wel. Met brouwerspek kun je bijvoorbeeld houten biervaten of bierpullen waterdicht maken. Vooral in Beieren hebben ze daar ervaring mee. Het werkt simpel. Verhit het in een pannetje tot 200 graden, giet het in je holle vorm, giet het er weer uit en laat je vorm uitdruppen. Waterdicht, voedselveilig, functioneel...

https://dehoutdraaierij.nl/shop/afwerken/brouwerspek/

Ik ben benieuwd naar de eerste bierpullenfoto's hier! :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Nee, dat gaat niet lukken Henk. Afgekoeld is het kneiterhard en je gaat je werkstuk beschadigen als een stuk van dat pek er tegenaan houd.
Op zich werkt het fantastisch als afdichtingsmiddel. Ik raad wel iedereen aan om het NIET op gas te verhitten maar op een elektrisch kookplaatje.
Op gas heb je kans dat de dampen die eraf komen bij verhitting met een open vlam spontaan gaan ontbranden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Inmiddels binnen. Het is inderdaad knetterhard. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een dedicated pannetje om het te smelten. Wellicht een tochtje naar de dichtstbijzijnde kringloop...

Overigens heb ik wel al zitten nadenken of je er, door het te mengen met bv bijenwas (of carnaubawas), een plantaardige (of synthetische, zoals dicaprylyl carbonaat of tricaprylyl glyceride) olie en een niet al te vluchtig oplosmiddel een friction finish van kunt maken. Een experimentje voor de toekomst...
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Als je interessante bevindingen doet Henk, lees ik ze graag hier! Veel succes ermee, en laat je keuken niet ontploffen met je experimenten... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ik heb een oude wok opzij staan voor parafine was, kan ik hier ook de brouwerspek in doen of gaan die twee elkaar tegenwerken? (uiteraard niet tegelijk in de pan)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat als er eenmaal Brouwerspek in gezeten heeft je m niet meer schoon genoeg krijgt voor paraffine. Plus brouwerspek moet je uitgieten (en weer terug). Utgieten gaat denk ik bezwaarlijk met een wok. Ik zou het niet doen. Gewoon een klein sauspannetje/steelpannetje, eventueel van de kringloop
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en mrRuben

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik kan dit niet anders lezen dan BrouwerSPEK. Ik zie me al staan, met zo'n mooie zijde spek die ik op een schaal druk voor een friction finish; glimmend hout met een licht zoutige geur, heerlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.