Brooddoosvandiktebank kiezen

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
88
13
Oost-Vlaanderen
Beste allen,

Na zowat alle draadjes van de afgelopen 4 jaar over vandiktebanken te hebben doorgenomen wordt de keuze eigenlijk alleen maar complexer.
Daarom zou ik mijn zoektocht naar een betaalbaar tafelmodel vandiktebank graag willen vereenvoudigen en reduceren tot de onderstaande modellen.
HBM, Jet, Stanley, en alle andere alternatieven daargelaten (tenzij daar een onverwachte topper tussen zou zitten).

Criteria in aflopende volgorde van belang: mooie betrouwbare schaafresultaten, solide bouwkwaliteit, relatief makkelijk verplaatsbaar.
Toepassing in aflopende volgorde van voorkomen: schaven van van meubelonderdelen in Europese hardhouten (meestal <2m), schaven van fijner werk in tropisch hout.

1. DeWalt DW733 - lijkt een klassieker te zijn, helaas 'slechts' het kleinere broertje van de Amerikaans 735 waarover men doorgaans lovend is.
1800W - max schaafbreedte 315 mm

2. Metabo DH330 - eveneens een klassieker
1800W - max schaafbreedte 330 mm

3. Makita 2012NB - ziet er ook vrij degelijk uit
1650W - max schaafbreedte 304 mm

Welke van de 3 zouden jullie zelf kiezen of aanraden?
Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen wij jaren geleden in het buitenland woonden heb ik daar lokaal een Makita 2012 gekocht en die beviel uitstekend. Eenmaal terug in Nederland verkocht aan iemand die het ding veel gebruikt en hij doet het na 12 jaar nog steeds goed.

jaap

• Leuk
Waarderingen: AKarel

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
487
214
Noardeast-Fryslân
Stond 1 jaar geleden voor dezelfdekeuze. De DeWalt viel voor mij af omdat hij (volgens diverse reviews en Yt filmpjes) (nog) meer lawaai maakt dan de andere 2. Vond hem ook prijstechnisch gezien niet interessant.
Mijn voorkeur ging uit naar de Makita om de volgende redenen:
- Volgens reviews technisch beter dan de Metabo (meer stalen vs meer kunststof onderdelen)
- Stiller dan de Metabo
- Lichter dan de Metabo (35 vs 27 kg)
- En het belangrijkste: auto-lock mechnisme
Maar uiteindelijk is het toch de Metabo geworden om de simpele reden dat, toen ik hem wilde kopen, de prijs ineens € 100 hoger was geworden (in de € 700) en de Metabo juist € 100 (rond € 450) lager. Reden om uiteindelijk toch te kiezen voor de Metabo.

En, hoe bevalt hij? Goed: doet wat hij doen moet. Heeft (voor zover ik dat kan beoordelen) ook voldoende power in huis. Maar dat lock-mechisme van de schaafas vind ik weleen nadeel. Ben niet zo'n geduldig typetje en vind het maar gedoe bij iedere aanpassing van de schaafhoogte die vergrendeling er af en er weer op. Ook het gewichtsverschilvind ik wel een dingetje nu ik hem een aantal keren verplaatst heb.

Dus: kun je leven met het minder handigde lock-mechaisme, het gewicht en is deprijsvan belang:neemde Metabo. Ga anders voor de Makita.

• Leuk

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
38
37
Bree, Belgie
Ik gebruik de Makita 2012 intensief. Uitstekend, hoewel ik vrijwel uitsluitend palettenhout schaaf. Een stel goede (zeker zo goed als de originele) messen koop ik bij Ali voor 20€ of minder.

• Leuk

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
88
13
Oost-Vlaanderen
Stond 1 jaar geleden voor dezelfdekeuze. De DeWalt viel voor mij af omdat hij (volgens diverse reviews en Yt filmpjes) (nog) meer lawaai maakt dan de andere 2. Vond hem ook prijstechnisch gezien niet interessant.
Mijn voorkeur ging uit naar de Makita om de volgende redenen:
- Volgens reviews technisch beter dan de Metabo (meer stalen vs meer kunststof onderdelen)
- Stiller dan de Metabo
- Lichter dan de Metabo (35 vs 27 kg)
- En het belangrijkste: auto-lock mechnisme
Maar uiteindelijk is het toch de Metabo geworden om de simpele reden dat, toen ik hem wilde kopen, de prijs ineens € 100 hoger was geworden (in de € 700) en de Metabo juist € 100 (rond € 450) lager. Reden om uiteindelijk toch te kiezen voor de Metabo.

En, hoe bevalt hij? Goed: doet wat hij doen moet. Heeft (voor zover ik dat kan beoordelen) ook voldoende power in huis. Maar dat lock-mechisme van de schaafas vind ik weleen nadeel. Ben niet zo'n geduldig typetje en vind het maar gedoe bij iedere aanpassing van de schaafhoogte die vergrendeling er af en er weer op. Ook het gewichtsverschilvind ik wel een dingetje nu ik hem een aantal keren verplaatst heb.

Dus: kun je leven met het minder handigde lock-mechaisme, het gewicht en is deprijsvan belang:neemde Metabo. Ga anders voor de Makita.
Bedankt voor de input en het attent maken op het al dan niet hebben van een auto lock. Je oplijsting doet met sowieso meer naar Makita overhellen. Meer metaal en relatief stiller zouden zeker een plus zijn. Een slechte ervaring met Metabo zoals ZotVanHout heb ik nog niet echt gehad, maar mijn ervaring is dan ook beperkt. Thuis is het ook vooral Makita en dat is nog nooit tegengevallen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
principieel kost een latere upgrade altijd meer dan de meerprijs bij aankoop
over spiraalas x klassieke messen kan ik mij niet uitspreken
die shinko heeft wegwerpmesjes die in een rechte lijn staan
bij spiraalassen heb ik die tot nu toe altijd in een schuine lijn gezien (inderdaad spiraal)

1736855405592.png

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
88
13
Oost-Vlaanderen
Misschien een geode aanvulling voor je shortlist (alhoewel dan wel meer keuzestress), de Shinko van Dictum:

Naar deze heb ik ook al zitten kijken! Afgelopen zomer was ik in München en ben er toen de fysieke winkel eens binnen gestapt. Daar stond deze ook uitgestald. Op het eerste zicht veel kunststof maar een merk als Festool leert dat dit niks hoeft te betekenen. Uiteindelijk heb ik er niet verder naar gekeken omdat er weinig reviews over te vonden waren. Heb jij deze staan?

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
88
13
Oost-Vlaanderen
principieel kost een latere upgrade altijd meer dan de meerprijs bij aankoop
over spiraalas x klassieke messen kan ik mij niet uitspreken
bij spiraalassen heb ik die tot nu toe altijd in een schuine lijn gezien (inderdaad spiraal)

Bekijk bijlage 152433
Bij de 3 genoemde modellen vind ik ze niet vanuit de fabriek aangeboden met de optie van een spiraalas. En onder de 1000 euro vind ik niet meteen gekende merken die dat wel doen..

Is dat de as van de Schinko op foto? Dat ziet er vlotter te vervangen en af te stellen uit dan sommige andere assen die ik zag.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.143
465
hilversum
Ik ken alleen de eerder genoemde Shinko en de IGM die met spiraal worden geleverd.(baptist verkoopt em ook dacht ik)
Voor veel merken kan je wel een spiraalas kopen bij een 3de partij (sheartak etc)

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.105
935
Enschede, Twente
Naar deze heb ik ook al zitten kijken! Afgelopen zomer was ik in München en ben er toen de fysieke winkel eens binnen gestapt. Daar stond deze ook uitgestald. Op het eerste zicht veel kunststof maar een merk als Festool leert dat dit niks hoeft te betekenen. Uiteindelijk heb ik er niet verder naar gekeken omdat er weinig reviews over te vonden waren. Heb jij deze staan?
Nee, ik heb een VVD van Hammer, de A3 31 met Silent Power (de spiraalas, dus).
Maar ik heb wel twee machientjes van het huismerk van Dictum en die zijn kwalitatief goed, wat mij het idee geeft dat Shinko ook ok zou kunnen zijn. (Te weten: een langzaamslijper en een band/schijfschuurmachine van Dictum, dus).
Wat ik eigenlijk wou zeggen: Dictum verkoopt geen troep.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.857
892
Enschede
ingoogni.nl
Niet alleen staa in je plaatje de messen in lijn, ze zijn ook "recht" op het te bewerken oppervlak uitgelijnd. Hierdoor "hakken" ze in plaats van te "snijden" zoals bij een goede spiraal waar de messen iets geroteerd zijn, bijvoorbeeld: https://www.sheartak.com/search?q=shinko Zij hebben ook assen/walsen voor de drie bovengenoemde modellen.

• Leuk

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
487
214
Noardeast-Fryslân
Misschien een geode aanvulling voor je shortlist (alhoewel dan wel meer keuzestress), de Shinko van Dictum:

Geen idee of dat daadwerkelijk zo is naar het model lijkt in mijn ogen verdacht veel op de Metabo DH 330 waarbij alleen het lock mechanisme af wijkt. Aangezien ik dit middel ook onder andere banen heb gezien zou het mij niet verbazen als dit een generiek ontwerp is. Waarbij uiteraard de specificaties van de inkoper wel verschillend kunnen zijn en daarmee soortgelijke modellen niet klakkeloos op een hoop gegooid kunnen worden.

• Leuk

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
88
13
Oost-Vlaanderen
Van Dictum heb ik geen klagen maar ze kleven tegenwoordig nogal snel overal hun logo op. Misschien een overlevingsstrategie om hun goeie naam een beetje ten gelde te maken want voor merkproducten gaat die andere grote Duitser de laatste maanden toch wel heel vlotjes onder hun prijzen. Ik vermoedde al dat de Shinko maar een Japans klinkende naam is voor het model DH330 dat in China ook voor bijvoorbeeld Metabo en Holzstar van de band rolt. Op zich niks mis mee zolang er kwalitatieve productiekeuzes worden gemaakt en ook deze goed worden bewaakt.

Goeie opmerking over de positie van de mesjes, Knotwilg. De spiraalas op de foto lijkt me een beetje tussenin beide opties te liggen. Enkel het voordeel van de kleine mesjes die beurtelings over het hout gaan, maar ze zullen inderdaad niet snijden maar nog steeds hakken zoals de klassieke messen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.