Brandplek(?) verwijderen

joelleslot95

Nieuw lid
3 jan 2021
6
0
Even een vraag. Ik ben een tweedehandse eettafel aan het schuren. Zit alleen met schroeischade. Met elke schuurmachine en schuurschijf kan ik het makkelijk wegschuren?
 

Bijlagen

  • 20210103_144509.jpg
    20210103_144509.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 67

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Weet je zeker dat het schroeischade is? Het lijkt er ook veel op dat het door metaal in het hout komt, waardoor er zwarte plekken inkomen.

Maar als we uitgaan van schroeischade,
Wat voor hout is het? En waarmee was het behandeld? Je zou met een roterende schuurmachine kunnen proberen met korrel 80. Komt er verbetering, dan doorschuren totdat de plek is verdwenen, en dan met een steeds hogere korrel de hele tafel naschuren.
Als je goed met een bandschuurmachine overweg kan, is het daarmee ook te proberen, maar als je daar geen vertrouwen in de machineomgang hebt, moet je dat niet doen. Die neemt veel meer af in 1 keer. Met een golvende tafel als gevolg.

Zou je betere fotos van de plek willen plaatsen om een betere indruk te krijgen? Ik heb toch het vermoeden dat het van metaal komt, en dan is er weinig aan te doen helaas, omdat dit vaak diep in het hout zit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Hallo Joelle, welkom op het forum. Je hebt een stoere tafel op de kop getikt, is een hele stevige eik (en dus geen beuk) geweest.

Het is moeilijk aan een foto te beoordelen hoe diep het hout geschroeid is, inzoomend lijkt het mee te vallen. Ik zou dan ook niet direct naar een te grove korrel grijpen. Probeer eerst eens wat korrel 120 of liever nog 180 doet om een schuurblok, dus gewoon met de hand met de nerf mee. Als je merkt dat je de schroeiplek zo vrij vlot wegschuurt, de rest van het blad op dezelfde manier schuren om het verschil op te heffen.
Twee tips: zorg dat je tijdens het schuren van de vlek het zwarte stof goed wegzuigt, anders zie je het verspreid over het blad terug. En begin niet direct met een schuurmachine op dit blad als je nog niet eerder met zo'n machine hebt gewerkt. Oefen dan even op een minder kostbaar stukje.

Edit: n.a.v. het bericht van @Jurriaan de foto even wat aandachtiger bekeken en de houtsoort gecorrigeerd 😊
 
Laatst bewerkt:

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik zou nog wel even uitzoeken of het door een granaatscherf komt. Dan is het opeens een tafel met een heel interessant verhaal. Misschien dat je de jaarringen tot aan de bron van de verkleurde plek kan tellen. Als je dan ongeveer bij 1940-45 uit komt zou dat best aannemelijk zijn.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Hallo Joelle, heb je al de onderkant bekeken? Zit daar de zwarte plek ook? Groter, kleiner?
 

joelleslot95

Nieuw lid
3 jan 2021
6
0
Weet je zeker dat het schroeischade is? Het lijkt er ook veel op dat het door metaal in het hout komt, waardoor er zwarte plekken inkomen.

Maar als we uitgaan van schroeischade,
Wat voor hout is het? En waarmee was het behandeld? Je zou met een roterende schuurmachine kunnen proberen met korrel 80. Komt er verbetering, dan doorschuren totdat de plek is verdwenen, en dan met een steeds hogere korrel de hele tafel naschuren.
Als je goed met een bandschuurmachine overweg kan, is het daarmee ook te proberen, maar als je daar geen vertrouwen in de machineomgang hebt, moet je dat niet doen. Die neemt veel meer af in 1 keer. Met een golvende tafel als gevolg.

Zou je betere fotos van de plek willen plaatsen om een betere indruk te krijgen? Ik heb toch het vermoeden dat het van metaal komt, en dan is er weinig aan te doen helaas, omdat dit vaak diep in het hout zit!
 

Bijlagen

  • 20210103_204100.jpg
    20210103_204100.jpg
    3,7 MB · Weergaven: 51

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit lijkt me een eiken blad, en eiken krijgt zwarte vlekken door contact met ijzer. Dat zit vaak, zoals hiervoor al geschreven is, diep in het hout. Het lijkt zich vanuit de scheuren verspreid te hebben, dus de kans dat dit oppervlakkig is en weggeschuurd kan worden lijkt me klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Athanor

joelleslot95

Nieuw lid
3 jan 2021
6
0
Dit lijkt me een eiken blad, en eiken krijgt zwarte vlekken door contact met ijzer. Dat zit vaak, zoals hiervoor al geschreven is, diep in het hout. Het lijkt zich vanuit de scheuren verspreid te hebben, dus de kans dat dit oppervlakkig is en weggeschuurd kan worden lijkt me klein.
Ik heb ook iets gehoord over ontweringswater?! Als ik het niet weg kan schuren wil ik het met grondverf en zijdeglans zwart verven. Wat is aan te raden? Welk merk ect.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Met ontweringswater ga je dit niet weg krijgen ben ik bang.

Maar zwart verven? o_O Dat zou zonde zijn!

Dan zou ik toch het verhaal van Houtnerveus uit mijn hoofd leren voor de visite

Ik zou nog wel even uitzoeken of het door een granaatscherf komt. Dan is het opeens een tafel met een heel interessant verhaal. Misschien dat je de jaarringen tot aan de bron van de verkleurde plek kan tellen. Als je dan ongeveer bij 1940-45 uit komt zou dat best aannemelijk zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.