Zowel de blauwe Bosch als de Trend zijn prima bovenfreesmachines. Algemeen kan je stellen dat de gereputeerde merken, Bosch, Festool, Mafell, Dewalt, Makita, Hitachi, en Trend, allemaal geschikte en degelijke machines in het gamma hebben. Er is er geen enkele die hier met kop en schouder bovenuit steekt.
De ene kan op een bepaald gebied al eens iets meer, maar moet dan op een ander vlak weer een veertje laten.
Of het ene type heeft wat meer watt ter beschikking, of kan wat dieper frezen, maar zo komt iedereen aan zijn trekken.
De beste bovenfrees waar ik al mee gewerkt heb, en die al jaren in mijn kast staat is een Perles, een Zwitsers merk waar je nu niet meer van hoort, maar een reuze machine qua prestaties.
Festool heeft goede bovenfreesmachines, maar die zijn naar mijn aanvoelen al een beetje te ver doorontwikkeld, ik werk er niet graag mee. Dat is nog al eens het nadeel bij sommige fabrikanten, die blijven klooien aan een goede machine, maar soms is trop teveel. Bosch is hier ook een beetje ziek aan, er hangt zoveel troep rond de zool van de machine, dat je de frees niet meer ziet werken. Stofvrij werken is mooi, maar je moet nog wel zien wat er gebeurt. Bij mijn zware Bosch heb ik de helft van de rommel eraf gesloopt, nu zie ik wat de machine doet.
Dan zijn Makita, Hitachi, Dewalt en ook Trend op dat gebied heel wat gebruikersvriendelijkere machines, vind ik persoonlijk toch. Daar zie je de frees wel aan het werk

dat beetje meer stof neem ik er dan wel bij.
Mvg,
André