Bovenfrees onder tafel hangen

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb een bovenfrees van Triton onder een tafel hangen en ik ben daar zeer tevreden over. Nu ben ik opzoek naar een ander merk van frees (goedkoper model) voor deze ook onder een tafel te hangen. Ik wil ze ook van bovenaf kunnen instellen voor de hoogte te regelen gelijk de Triton.
Heeft iemand een idee welke ik hier ook kan gebruiken. Ik ben berijd om zelf een kleine aanpassing te doen indien het mogelijk is.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Goedkoper met de ingebouwde lift gaje ze niet vinden.
Triton is al redelijk aan de budget kant.

Ik ken geen echt budget merk die ook een ingebouwde lift heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Goedkoper dan de triton ken ik ze niet. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, Maar ik hoor het graag als je er een vind. Ik denk dat er misschien op de engelse markt wel wat is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Makita heeft er wel een. Ik weet alleen niet of die in NL verkrijgbaar is een wat die kost. Zal vast niet goedkoper zijn dan een Triton
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik ben daarstraks ook nog eens in een paar winkels gaan kijken, maar niets gevonden.
Zal dus een Triton gaan worden vrees ik.
Bedankt voor de reacties
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Hoi, misschien de EInhell (tientjes werk met deze aanpassing,
Op deze manier kan je inderdaad de meeste bovenfrezen aanpassen. Maar of je hier nu echt gelukkig van wordt?
Bij het verwisselen van je frees moet alles er weer uit. Ik heb jaren met de triton tra 001 gewerkt tot tevredenheid, en heb nu de incra lift en een AUK motor. Dat is natuurlijk geheel iets anders maar een hobby kost geld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen

Deze. Ziet er origineel uit, maar ik ben niet helemaal zeker.
Kees ik zie op de amerikaanse makita site niet dat er een lift in zit. Ik denk dat ze de diepte instelling hebben verlengt.
Er zit bij de frees op het filmpje wel een extra spantang in om de frezen boven het blad te kunnen verwisselen.
Of dit hier ook is toegestaan weet ik niet. Ik heb ook verlengstukken voor mijn frezen maar gebruik ze liever niet. Voel me er niet veilig bij.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb zo'n vermoeden dat de maker van het filmpje zelf iets gefabriceerd heeft.
Een draadeind in de hoogte-instelling denk ik.
Met een gewoon draadeind moet je wel met kracht veel draaien, vandaar dat ze er een schroefmachine voor gebruiken. Een trapeziumdraad zal beter werken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik al jaren een zelfgebouwde freestafel waarbij de hoogte aan de onderkant ingesteld moet worden. Frezen wisselen ook onder de tafel (zonder de machine te verwijderen). Ik vind dat prima werken.

Er zijn heel veel manieren om (zelf) de hoogteverstelling te maken. Met een slinger aan de voorkant van de tafel vind ik zelf een van de mooiere.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik ga binnenkort zelf een schaartafel knutselen. Ik zo'n ding als Dencom's post. Het nadeel is dat je dan weer onder de tafel moet duiken. En ik wil een slinger. En die slinger kan niet met zo'n klein schaartafeltje, omdat de knop mee beweegt in de hoogte. Overigens wel een handig tafeltje, als je een grote balk onder je kolomboor wilt schuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.