bovenfrees bosch pof1400 ace inbouwen

moesken

Nieuw lid
11 jan 2012
6
0
Dag, ik ben van plan om mij een bovenfrees Bosch pof 1400 ace te kopen. Kan dit gemakkelijk ingebouwd worden in een freestafel? Er zitten nogal wat veiligheden op die omzeild moeten worden denk ik(twee startknoppen om in te drukken en een hendel die moet ingedrukt worden om de machine naar beneden te duwen). Kan men dit dan gemakkelijk afstellen op de juiste freesdiepte(de dikte van de bovenplaat van mijn tafel is 18mm)?
Bedankt om een beginner te helpen.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
De bovenfrees POF1400 is goed in te bouwen.
Je moet dan wel zorgen dat de dubbele inschakeling met een tyrip wordt gefixeerd. Dan kun je de stroom inschakelen met behulp van een stekkerdoos met een schakelaar.
Het is wel handig om de zool onder de bovenfrees weg te halen zodat er een groter bereik voor de frees overblijft na inbouwen. Ik neem aan dat je de bovenfrees niet rechtstreek in de bovenplaat van 18 mm wilt bevestigen maar dat daar een speciale dunnere inlegplaat in komt waar de bovenfrees in bevestigt wordt.
Te moet er bij die bevestiging op letten dat de originele zool maar 2 gaten heeft, je zult er een derde gat bij moeten boren om een goede bevestiging te krijgen.

Hopelijk kun je hiermee verder.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Deze kan ingebouwd worden in een freestafel. De kunststof plaat eraf schroeven en als mal gebruiken om gaatjes te boren in de bovenplaat van je freestafel. Je zal wel andere schroeven moeten vinden omdat de schroefjes erg kort zijn (ik schat zo'n mm of 6).

Ik vind overigens 18mm wel erg veel, hiermee verlies je veel van de mogelijke freesdiepte. Ik heb zelf een freestafeltje gemaakt van 15mm multiplex, daarin een gat gezaagd waar de bovenfrees in past. Toen een 3mm hardboard plaatje op de bovenplaat geschroefd, de frees hangt dus aan dit plaatje.

v.w.b. de beveiliging: als je een freestafel hebt met een eigen aan/uit knop, dan kan je de knop van je bovenfrees vastzetten met een stukje ijzerdraad o.i.d, dit maakt het wel een stuk onveiliger.

De hoogte-instelling is lastig zonder hulpmiddelen, je zou kunnen doen met een hydraulische krik.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
:D blazoen was me net voor, maar ik geloof dat we hetzelfde voor ogen hebben.

btw: ik dacht dat de Bosch pof 1400 ace 5 gaatjes in de zool heeft?
 

moesken

Nieuw lid
11 jan 2012
6
0
Ik zou mijn machine graag rechtstreeks op de bovenplaat willen bevestigen. Als ik het goed voorheb zou ik dan beter de plaat ongeveer 8 à 10 van de 18mm uitfrezen om de freesjes genoeg boven de plaat te laten uitkomen. Alvast bedankt voor de antwoorden en laat de tips maar komen.
 

moesken

Nieuw lid
11 jan 2012
6
0
Nog een paar domme vragen!!! Maar dan weet ik tenminste toch het antwoord.
Op de Bosch zit een hendel die je moet indrukken om de machine op en neer te duwen. als je die niet indrukt staat de machine vast. Kan je die machine dan gebruiken om met een lift te werken?
Is een veiligheidsschakelaar altijd nodig? Kan je niet gewoon de stekker in het stopcontact steken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn eerste frees was net een pof 1200, die had ik later ook onder mijn freestafel gezet voordat ik ze verving met en GMF1400.

De POF modellen zijn helemaal niet gemaakt voor in freestafels te zetten, maar het lukt wel.
De startknoppen kan je blokkeren met span strips, zoals anderen hebben gezegd is het beter om de zwarte bodemplaat weg te nemen (opgelet er zitten veertjes en andere kleine onderdelen in, en opletten voor de schroeven want ze breken snel!) zo win je enkele mm, een multiplex plaat van 12mm is stevig genoeg om ze er onder te hangen.
De veer in de stangen maakt het instellen van de diepte erg ongemakkelijk, zodra je de klem losdrukt vliegt de bodemplaat naar boven. Je kan de veer beter verwijderen.

en om je laatste vraag te beantwoorden, je kan de klem hendel gewoon los schroeven, zo beweegt ze vrij, de veer moet dan wel absoluut uit de stangen.
 

Ronnie1971

Nieuw lid
12 nov 2011
5
0
Ik zou de klem hendel lekker laten zitten die hoort er tenslotte op
Aan de machine moet je niet sleutelen
Je moet de tafel pas maken voor de machine en niet de machine pas maken op de tafel
 

WR1944

Oud hout
Dit gaat wat verwarrend worden.
Als een frees duidelijk niet gemaakt is voor tafelgebruik maar je wilt hem toch in je tafel schroeven zal je toch iets aan de machine moeten veranderen. Als eerste de veren eruit, die bemoeilijken meestal het op hoogte stellen. Ten tweede zou ik toch iets laten zitten van een klemmechanisme. De frees hangt door z'n eigen gewicht aan het tafelblad, zeker als je de veren verwijderd. Zonder blokkeren kan de frees omhoog komen en zo je strakke werk verzieken. Verder lijkt het simpel om de schakelaar van de frees te blokkeren en met de stekker in en uit te schakelen. Daar krijg je snel genoeg van. Het mooiste is een nulspanningschakelaar. Als de spanning weg valt schakelt de schakelaar uit. Daardoor gaat de frees niet onverwacht aan de haal als de spanning terug komt. Maar minimaal zou ik een schakelaar monteren en een contactdoos voor de stekker.
De zool verwijderen geeft je enkele millimeters hoogtewinst, dat kan in een kritisch geval net genoeg blijken te zijn. Voor noodgebruik (in afwachting van een echte) heb ik een Festool OF1400 aan z'n stangen opgehangen aan de onderkant van de bovenplaat. De stangen vallen in een groef die zo diep is dat de zool van de frees gelijk ligt met de tafel. Het gat heeft uiteraard de buitendiameter van de voet van de frees.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ik zou me bovendien afvragen: ga ik die machine ook als echte bovenfrees gebruiken (en dus af en toe uit de tafel demonteren)? Als dat het geval is wil ik u hier mijn ervaring met de POF 1400 ACE meegeven.
Ten eerste zit er een laterale speling op de rechter zuil van ± 1 mm. De neerwaartse gang van de bovenfrees is stroef en niet soepel genoeg. Mijn grootste bezwaar betreft echter de plaatsing van kopieerhulzen. Ook hier zit er een serieuze speling op en ze zijn alles behalve gecentreerd. Ik ga proberen hieraan te remediëren en zal te gelegener tijd hierover berichten, maar zoals de bovenfrees nu uit productie komt is dat item zo goed als onbruikbaar.

Conclusie: alles kent zijn prijs.
 

hjmollema

Nieuw lid
27 feb 2017
3
0
ik zou alles aan de machine origineel laten op You Tube zijn er filmpjes hoe je deze goed zou kunnen inbouwen. Bij Alie express kun je heel goedkoop een lift vinden om de machine omhoog te krijgen als je de drukveren met de knop deblokkeerd, bij loslaten van de knop is de machine goed gefixeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.