Afgelopen weekend gewerkt aan een nieuwe verticaal bewegende geleider.
Oorpspronkelijk was dit een 24mm dikke betonplex balk die over 3 aluminium 10x10 kokerprofielen bewoog.
Maar zoals je al kan raden, ging dat naar verloop van tijd steeds stroever lopen doordat de betonplex uitsleet door gebruik en de balk snel kantelt als je hem niet exact in het midden optilt.
Door frustratie gemotiveerd is dit gehele concept in de prullenbak beland en de gehele geleidervernieuwd.
De nieuwe versie is gemaakt van 38mm berken multiplex gelamineerd met with HPL.
Het idee was om ipv 3 geleiders er nog maar 1 over te houden, in het middenpunt van de balk en met 2 sterknoppen op de uiteindes de balk te klemmen tegen de werkbank. Met een T-track bovenop voor stopblokjes en lineaal.
Aan de achterkant de rail ingefreest, net iets dieper dan nodig en vervolgens met tape uitgevuld zodat het karretje net op wrijving kan bewegen. De sterknoppen aan de uiteindes klemmen de balk tegen de werkbank maar dit is bij de lineaire rail niet mogelijk dus die moet de geleider direct perfect tegen de werkbank trekken door zijn positie.
Begonnen met het zagen van de nieuwe balk, deze is uiteindelijk 158mm hoog geworden met daar bovenop de T-track. Haaks daarop nog een lat, zodat het HPL bovenaan komt. De 45 graden snede zit er zodat de geleuder vrij loopt van de sterknoppen aan de achterkant die deze tegen de werkbank klemmen.
En met de volledige T-track erop
Gaten geboord (met de nieuwe kolomboor) en een 3D geprinte mal gemaakt om de sleuvel te frezen. (voor het frezen eerst het bulk materiaal weggeboord, hier alleen voor de foto)
Sleuf gefreest waar de rail in de geleider valt.
Wederom met een 3D geprinte mal de uitsparing voor het karretje ingefreest (geen foto's van) en daarna met een 3D geprinte boormal de gaten geboord waarmee het karretje vanaf de achterkant van de geleider in de balk geklemd wordt.
Uitsteken van de ronde hoeken na het frezen in berken met HPL (met de beitel) viel me wel echt heel erg tegen, als iemand daar tips voor heeft hoor ik ze graag! Met het karretje erin en de dummy rail even met tape vast zodat de gehele geleider over de rail kan zakken zonder dat de balletjes eruit vallen.
En het eindresultaat;
Todo:
* Een lineaal plakken bovenop.
* De sleuven waar de sterknoppen doorheen zitten zijn ongeveer een cm langer dan de lengte die nodig is om de stopblokjes. Om de geleider makkelijker op de juiste hoogte te laten stoppen moet ik hier nog iets voor bedenken.
* De nieuwe geleider blokkeert het gat voor de snelspanner van de kolomboor. Dat wist ik van tevoren, ik kreeg het niet zo gemaakt dat dit wel zou gaan. Waarschijnlijk ga ik hiervoor een extra sleuf in de geleider frezen waar (een langere) snelspanner doorheen kan. De geleider moet dan dus wel omhoog staan wil je de kolomboor kunnen gebruiken, wat niet ideaal is gezien je dan geen klemmen oid meer in de t-track voor de kolomboor kan schuiven.
Lessen: 1*MGW12H is eigenlijk toch net te iel voor het gewicht en de torsie van de geleider. Als ik de geleider precies in het midden optil gaat het, maar meer dan +-15cm erbuiten dan beweegt de geleider al bijna niet meer verticaal door de torsie op het karretje. Mijn plan was om eerst de linker geleider te upgraden naar een lineaire geleider en daarna degene rechts van de geleiderail. Dat ga ik ook doen, maar de MGW12H die nu op de linker zit, verhuist dan naar rechts en voor de linker heb ik een MGW15H besteld, die ga ik dus nog iets verzwaren.