Zo, tijdje stil geweest maar nu weer eens een update.
Project zat erg tegen, maar inmiddels zit er weer schot in de zaak.
Het begon natuurlijk met de mislukte bakfietscampagne (tsja, misschien wel naief om te denken dat je 10 m2 berken multiplex, 5 m2 mdf en een hele zooi gereedschap fluitend door de stad fietst
)
Verder gedoe met zagen (bot blad) en mijn schaaf laten vallen. Is gebroken (balen hoor, maar daarover meer in een ander topic.)
Dus toen maar thuis aan de slag. Bleek heel erg tegen te vallen qua moeite. Ik had een invalzaag van Festool + geleiders, dus op zich geen punt, maar zonder vaste aanslag op een zaagtafel, moet je alle stukken die je zaagt opnieuw uitmeten, kost toch wel heel veel tijd. Het bouwpakket dat ik in gedachte had, kenmerkt zich nl. niet door een klein aantal onderdelen...
Maargoed, uiteindelijk gelukt. Moest wel alle zaagsnedes in drie keer doen, want het blad was helaas bot (en weekend, dus geen nieuwe te krijgen) en in een keer de diepte kostte kracht en dat gaat dan weer niet zo netjes.
Resultaat: een kelder vol met platen getransformeerd in een kelder vol met platen in kleinere maten:
Ideale werkwijze is overigens niet de boel meten en dan aftekenen, maar direct de geleider goed leggen door met de kopse kant van de lineaal te schuiven. Dan komt alles direct perfect uit. Aftekenen en dan daar de geleider netjes opleggen geeft alleen maar extra stappen en dus extra onnauwkeurigheid.
De volgende stap was frezen. Een heleboel sponning voor de constructie (m.n. de laden, die zijn van mdf) en enkele afgeronde kanten voor de frontjes van de laden, de deurtjes en twee grote zijpanelen. Steeds slimme latjesconstructies gebouwd (gewoon aan mijn workmate geschroefd, 't is per slot van rekening een werkbankje, geen showbankje):
Een paar dagen later begonnen aan de laatjes. Lijmen:
En dan plakken en spijkeren.
Met het resultaat ben ik tevreden:
Vier laatjes af. Aan de zijkant is een ondiepe brede sleuf voor de geleider en demper. Dat scheelt net een paar mm op de breedte van de kast, die anders wel erg massief wordt.
Ik ben (trots op mezelf!) slim genoeg geweest om de sleuven bij de rechter en linker laatjes op een iets andere hoogte te zetten. Anders krijg je een probleem met het geleiderdeel dat in de kast in de middenstaander zit. De schroeven van de geleider van het rechter laatje zouden anders precies op de schroeven voor de geleider van het linker laatje terechtkomen. Hiephoi, op tijd nagedacht!
Dat is nu de stand van zaken. Vervolg heb ik een vraagje over. Zie volgende post.