Bouwen van een pipowagen

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De scheuren zijn ontstaan zoals hierboven al genoemd te weinig ruimte om te werken
Om het te repareren kan je een overschilderbare buitenkit gebruiken als hybriseal wat mijn ervaring daarmee is dat je het blijft zien
Zelf zou ik de kieren frasen tot een diepte van 4 a 5 mm en 5 mm breed en dit vullen met de dryflex 16 uur plamuur , gebruik ook de primer
Je kan een oud plamuurmes in de vorm van het profiel slijpen dan kan je het makeelijker afmessen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
De scheuren zijn ontstaan zoals hierboven al genoemd te weinig ruimte om te werken

Klopt, maar dit ziet er meer uit dat de plank is gaan krimpen terwijl de zijkanten vast zitten.
Ze zijn waarschijnlijk aan de linkerkant en de rechterkant met de nietjes vast gezet. Toen is door de zon het restje vocht uit de plank verdampt en is het hout gaan krimpen. Maar omdat deze links en rechts vast zit, is die in het midden gescheurd.
Grote kans dat dat met de andere planken ook gaat gebeuren.
Totdat het weer winter wordt en er weer vocht in het hout komt, waardoor ze gaan uitzetten. Dan zijn die kieren heel belangrijk!
Omdat het geen mes en groef delen zijn, zullen die kieren met kit opgevuld moeten worden. Die moeten voor de komende jaren flexibel blijven.
En als daar scheurtjes in komen weer uitkrabben en opnieuw kitten.

De mooiste oplossing is:
- planken er af.
- groeven in beide zijkanten frezen.
- latjes maken/kopen die in de groeven passen, met wat speling.
- de latjes moeten smaller blijven dan het totaal van een linker en rechter groef. (bv: groefdiepte 10 mm; latje breedte: max. 16 mm).
- de planken met de latjes er tussen er weer op monteren door alleen in het midden een nietje.
- tussen de planken 4 mm ruimte houden voor het werken van het hout. De kier wordt opgevuld door het latje.

Het is ff werk, maar dan heb je er nooit meer onderhoud aan. Behalve verven.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Tjah heren allen bedankt voor het advies ,ik ga hier zeker wat mee doen ,allen nu niet meer ,ik wacht de zomer af en zet hem daarna op stal .
Dan ga ik kijken wat ik er aan ga doen , er zit al een kapitaal aan flexibele kit aan ,vocht kan nu niet aan de spanten komen ,daar zit nu spinvlies voor,tot nu toe heb ik nog naar 5 van de 180 planken die gaan splijten,dus het valt nog mee .

Gr hummes
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
image.jpg

Hier staanwe open de camping ,wat een bekijks onderweg ,veel mensen kijken verbaast als ze de wagen zien

https://youtu.be/YZqLj0ufNzk

hoop dat deze link werkt

De zijkant gaat er volgendjaar helemaal af ,er komen nieuwe planken tegenaan .

gr hummes en tot 2 October
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Hummus,
Het volgen van dit draadje was al bijzonder op zich, maar om gisteren je wagen van dichtbij, met het oog te kunnen bewonderen was fantastisch!
Goed, in één woord dan: "Adembenemend"!

Grt. Ruben
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Inderdaad een heel leuk gezicht! Ik vond het wel bijzonder om te zien dat het zo netjes op 2 assen stond. :) Toen ik de wagen zag dacht ik, "een tandem as zou niet misstaan!" ;)

Maar mooi werk, jammer dat het hout is gaan werken aan de zijkant maar aan de andere kant geeft dit ook weer karakter. :)
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Dank jullie wel voor al de Reactie,s,wat was het druk in de wagen op de open hout dag ,erg veel mensen in de wagen gehad.
ik hoop hem in de toekomst te kunnen verhuren ,staat dan wel op ons terrein met een huisje ,met een douche , toilet ,en een keukentje.
maar eerst maar in de winterstalling en broeden op de zijkant. Wat daar een goede vervanger voor moet komen.

gr Hummes
 

Peter wisse

Nieuw lid
4 dec 2016
3
0
Heej hummes,
Wat een schitterende wagen zeg!
Via zoekcriteria "dak pipowagen" ben ik hier terecht gekomen, omdat... ja ik zelf ook een woonwagen aan het bouwen ben. Net als u/jij ben ik op nul begonnen. Nu ben ik opzoek naar een mooie degelijke afwerking van het epdm, en dan aan de voor en achterkant met name, wat heb je daar gebruikt? En heb je daar duidelijke foto's van? Veel plezier en veilige kilometers! Groeten Peter wisse.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Hoi peter ,je bedoeld de afwerking van het Epdm aan de kopsekanten ?
Of hoe ik het hout afgewerkt heb aan de kanten die schuin naar beneden lopen van af het bovenlicht ?

Gr hummes
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Eerst epdm op de onderste dak delen (links rechts)door plakken tot kopse kant ,niet over de rand plakken ,dan het bovendak op plakken ,en ook door laten lopen tot aan de rand ,alles afsnijden en nalopen en kitten tot alles goed vast zit ,dan een sierlijst maken ,er tegenaan schroeven (van te voren goed schilderen )en weer met epdm kit dicht kitten .
Zal kijken of ik nog foto,s kan maken van de week ,en plaatsen 😊

Gr hummes
 

Peter wisse

Nieuw lid
4 dec 2016
3
0
Oké zo! Dus de sierlijst zit als het ware tegen het epdm en er niet onder. Afin ik hoop dat je duidelijke foto heb...😊
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Ja sierlijst zit tegen het epdm aan ,wat is een MB TRAC ? Gevonden ,Google he ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.