Nu even wat geheel anders, deursluiting!!.
Ik heb op Amerikaanse forum een 3 punt garage deur sluiting gezien, en zelfs een 4 punt sluiting.
http://www.atlanticshed.com/2pointHD.htm
Hierbij sluit de deur zowel aan de boven-, onder-, en zijkant. Dit geeft natuurlijk een geweldige goed inbraak preventie.
Dus ben ik op zoek gegaan naar dit type sluiting in Engeland. Die sluiting is hier niet te koop, ik kan altijd vragen of mijn zoon hem vanuit de Amerika opstuurt, maar dan wordt het een dure geschiedenis.
Als alternatief kan ik nemen
• Aluminium 3 punt deursluiting, maar deze moet worden ingefreest
• Een dood normaal slot
• Een opbouw Espagnolette
• Nooddeur/vluchtdeur sluiting (duwbalk)
Natuurlijk zijn er nog vele andere oplossingen. Maar ik was voornamelijk opzoek naar een opbouw oplossing
Ik vindt persoonlijk de nooddeur sluiting het meest ideaal. Maar daar zaten voor mij nog wat obstakels bij
• Kan je die van buiten openmaken
• Kan daar een goed slot op
• Kan daar ook een boven en ondersluiting op
Na wat gezocht en gepuzzeld te hebben, heb ik dan toch een nooduitgang / nooddeur kit gevonden die alles doet wat ik wil
http://www.allgood.co.uk/panic-hardware/panic-hardware/10280/
Boven sluiting / onder sluiting en een normale sluiting – en kan worden uitgevoerd met een deurkruk, eventueel aangevuld met een cilinder slot
Maar een ding is nog belangrijk, de deur moet je kunnen dicht duwen, zonder de deurkruk hoeven te gebruiken. Normaal worden deze nooddeur sluiting met een schuif uitgevoerd. (je kent ze wel van de voordeur, dan moet je de kruk omhoog doen) en die wil ik niet
Gelukkig voeren ze deze sluiting ook uit met een Pullman latch (wee absoluut niet wat het Nederlandse woord hiervoor is!)
Nou deze man kan het perfect uitleggen – met foto’s – weliswaar in Engels, maar de foto’s spreken boekdelen
http://www.door-hardware-genius.com/?p=435
Zo het onderzoek is afgesloten – nu nog eentje vinden.
Nou die dingen zijn duur!! – Maar gelukkig is er altijd nog Ebay – en tot mijn plezierige verbazing zijn er ontzettend veel van deze dingen te koop. En zeer goed geprijsd.
Untitled by
Chris, on Flickr
Deze kit koste mij incl verzendkosten Gbp20,-
Mijn eerste observatie van deze sluiting is
KWALITEIT!
Zeer robuust uitgevoerd – ze nemen met deze nooduitgang sluiting geen risico, mag ook niet als iemands leven er vanaf hangt – alles is zeer mooi en degelijk afgewerkt. – ben zeer tevreden – als het nou ook maar gemakkelijk te monteren is!
Eerst maar eens de gebruiksaanwijzing doorlezen. Niet zo gemakkelijk, omdat deze sluiting voor ontzettend veel soorten deuren moet passen is de gebruiks – installatie aanwijzing een doolhof.
Heb dat ding wel een uur zitten door te lezen en was nog niet veel wijzer – Tja achteraf, nu het klaar is, is het allemaal heeeeeeeel duidelijk.
Helaas is het geen stap voor stap instructie- misschien ook wel omdat dit ding niet voor de DIY markt is bedoelt maar voor een professionele installateurs – kan je gerust zeggen, ben ik niet.
Eerst maar het centraal slot monteren, en heel goed oppassen dat ik daarbij ook de deurkruk installeer. Want met deze sluiting, dicht is dicht, en geen krediet kaart kan je hierbij helpen.
Untitled by
Chris, on Flickr
En de deurkruk
Untitled by
Chris, on Flickr
De deurkruk is een goedkoop alternatief van de bouwmarkt, en iemand moet die al terug gebracht hebben omdat de 2 inbus set boutjes ontbraken.
Vervolgens de pullman latches en de stangen
Untitled by
Chris, on Flickr
als je weet wat je aan het doen bent is het monteren van deze kit heerlijk werk. Alles functioneert en de onderdelen passen precies, ja heerlijk.
Zo alles is gemonteerd en de bescherm / stof kapjes zitter er ook al op
Untitled by
Chris, on Flickr
Untitled by
Chris, on Flickr
Een close up van de boven sluiting
Untitled by
Chris, on Flickr
Onder sluiting
Untitled by
Chris, on Flickr
Geen foto van de zij sluiting (ben ik vergeten)
Mijn zoon vond de binnenkant van de deur niet zo mooi afgewerkt- ik had de gaten van de oude sloten en brievenbus niet opgevult, maar ik had het oude brons werk nog liggen, dus alles weer gemonteerd
Untitled by
Chris, on Flickr
En hoe sluit het….
Als de kluisdeur van Fort Knox – ik had geen betere sluiting kunnen wensen
De combinatie van
• Drie punt sluiting
• Schuifen
• Cilinder slot
• Alarm
Maakt het hopelijk een veilige plaats voor mijn gereedschap en fietsen