Borrelplank schuren - Arbortech contour

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
131
25
Breda
Hallo houtbewerkers,

Voor een opdrachtje ben ik bezig met wat borrelplanken.
Een gedeelte kan schuren met de excentrische schuurmachine (125 en 150mm schijf, maar op sommige plekken kan ik niet komen.
Nu heb ik dat met de hand geschuurd tot een redelijk resultaat, maar kost wat tijd. Zou dat graag met een schuurmachine willen doen, dus ik ben opzoek naar wat opties.
Deze opties had ik al gevonden:

- Arbortech contour
- Wolfcraft variant

Zijn er nog meer betaalbare opties, dus niet deze ;)
Is de Wolfcraft vergelijkbaar in kwaliteit/gebruikersgemakt met de Arbortech?
 

Bijlagen

  • Borrelplank.jpg
    Borrelplank.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 26

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
291
158
Leiden
Zonder Google e.d. te raadplegen. Die mirka is voor spotrepair, auto's dus. Ik zou eens zoeken op pneumatische spotrepair schuurmachine. In de garage werkt dat allemaal op lucht en is het een stuk goedkoper. Er vanuit gaande dat je al een conpressortje hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
513
737
47
Breda
Met de arbortech contour heb je echt een haakse slijper nodig met regelbaar toerental.
Op vol vermogen (25.000rpm) ben je binnen 2 seconden door je werkstuk heen.
Vraag me niet hoe ik dit weet. 😅
 
  • Haha
Waarderingen: Trip en remon_v

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Op die wolfcraft houder passen zo te zien standaard roll lock schuurschijven. Je hebt er ook opnames voor met een 6mm as. Die kan je gewoon in een boormachine stoppen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen

Milwaukee M12 BPS-0 POLIJSTMACHINE en​

Milwaukee accu Slijptol / polijstmachine M12 FDGA -422B set​

Zou ik alleen overwegen als je al het 12 v Milwaukee accu systeem hebt. Makita heeft ook zo'n kleintje en vast nog wel meer. Wil je die hoeken netjes schuren dan is dat lastig met die roll lock schijven. Ze slijpen snel een voor. Je kunt ook een 50 mm schuurpad met 6 mm stift nemen. Zet er wel een tussenpad op dan schuurt ie rondingen veel beter. Milwaukee heeft een m9x0.75 aansluiting, maar er zijn verlopen naar m14.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Yep ik heb er nog een ruime 50 van P80. Pracht systeem ideaal voor metaal. Ik gebruik ze af en toe bij het houtdraaien en moet oppassen dat de zijkant geen voren maakt. Gebeurd snel bij rechte kanten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Als je een kleine opname gebruikt kan je er ook een binnen radius mee schuren. Er is niet alleen schuurpapier, maar ook allerlei andere schuur en polijstborstels.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
131
25
Breda
Ik heb nog een optie gevonden, een polijstmachine van Vonroc. Niet het beste werk, maar wellicht goed genoeg voor mijn toepassing. Ik heb geen haakse slijper met toerentalregeling, maar heb een Parkside gevonden... zou ook een optie kunnen zijn i.c.m. Wolfcraft/Arbortech.

De sortering roll lock schijven is groter dan p40.
Wat bedoel je hiermee?

Milwaukee M12 BPS-0 POLIJSTMACHINE en​

Milwaukee accu Slijptol / polijstmachine M12 FDGA -422B set​

Ik heb geen Milwaukee machines, dus dat valt af.
Yep ik heb er nog een ruime 50 van P80. Pracht systeem ideaal voor metaal. Ik gebruik ze af en toe bij het houtdraaien en moet oppassen dat de zijkant geen voren maakt. Gebeurd snel bij rechte kanten.
Welk systeem bedoel je precies? De roll lock schijven?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Wim gaf aan dat hij snel groeven kreeg, bij het gebruik van roll lock schuurschijven. Waarop ik reageerde dat er ook andere schuurschijven zijn dan korrel 40. Korrel 40 is dus vrij grof, waardoor je een stugge schuurschijf krijgt, die slecht vervormd. Was dus een soort grapje. Sorry voor de verwarring. Je hebt volgens mij geen slijptol met regelbaar toerental nodig. Een luchtslijper die vaak voor die schijfjes wordt gebruikt, draait het dubbele toerental van een gewone slijptol. Je houdt anders geen slijp snelheid over.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en remon_v

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
378
167
Noardeast-Fryslân
Wellicht is dit een alternatief? Is bedoeld voor polijsten auto maar als er schuurschijven van 80 mm verkrijgbaar zijn wellicht ook bruikbaar als schuurapparaat.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
131
25
Breda
Wellicht is dit een alternatief? Is bedoeld voor polijsten auto maar als er schuurschijven van 80 mm verkrijgbaar zijn wellicht ook bruikbaar als schuurapparaat.

geen idee van de kwaliteit maar de prijs kan je hem met 1 klusje verslijten denk ik
Dan ga ik liever voor de Vonroc, die heeft een steunschijf van 50 en 75mm, ik denk dat 75mm namelijk nog best groot is.
Wim gaf aan dat hij snel groeven kreeg, bij het gebruik van roll lock schuurschijven. Waarop ik reageerde dat er ook andere schuurschijven zijn dan korrel 40. Korrel 40 is dus vrij grof, waardoor je een stugge schuurschijf krijgt, die slecht vervormd. Was dus een soort grapje. Sorry voor de verwarring. Je hebt volgens mij geen slijptol met regelbaar toerental nodig. Een luchtslijper die vaak voor die schijfjes wordt gebruikt, draait het dubbele toerental van een gewone slijptol. Je houdt anders geen slijp snelheid over.

K40 of K60 zal ik niet snel gebruiken met de borrelplanken, mijn CNC laat al een redelijke afwerking achter. Dan even afwerken met K120 (of misschien beginnen met K80) is voldoende.

Dat zou mooi zijn, dan kan ik gewoon mijn Metabo haakse slijper gebruiken. Dan lijkt me de Wolfcraft een goede optie. Maar twijfel nog tussen de Wolfcraft of Vonroc, beide erg goed geprijsd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.614
1.042
Riemst
K80 laat diepe sporen achter die je met veel moeite wegkrijgt in volgende stappen. 120 is prima om te starten met afwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.