Boren met een freesmotor?

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
16
0
Nederland
Op de website van een welbekende winkel lees ik dat de AMB (voorheen Kress) freesmotoren geschikt zijn voor verschillende toepassingen, o.a. boren in combinatie met een boorstandaard. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn deze freesmotoren hier in praktijk daadwerkelijk voor geschikt, ook in combinatie met forstnerboren?

large_16056110681977.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het is een hoge toerenmotor, vergelijkbaar met een stiftslijper. Die heeft geen koppel en een te hoog toerental voor een forstnerboor. Daar kan je beter een grote oude aeg boormachine met 2 mechanische toerentallen voor gebruiken. Of een vergelijkbare machine van bijvoorbeeld metabo.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1 vermoed ik
ik denk dat dit met een dremel vergelijkbaar is
heb je een url, zodat wij die amb zelf niet op moeten zoeken ?
boorstandaard ? welke ? volgens mij is de standaardkraag voor een standaardboorstandaard 43 mm
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Volgens mij zijn die kress motoren ook voorzien van een euro hals. Dus hij past in al die boorstandaarden. Maar meer geschikt om printplaten of zo te boren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
5000- 25000 rpm. Daar valt echt niks mee te boren. Nou met een boorfreesje misschien, maar een gewone boor slingert al zo veel dat je dat machientje om zeep helpt door de vibraties.
Eneen boorstandaard met 25000 rpm? Een wabeco kan misschien nog, maar die andere dingen daar zit zoveel speling in. Daar kan je niet nauwkeurig mee boren. Grote kans dat je boortje breekt en met 25000 rpm wordt gelanceerd. Een forstner boor met 5000 rpm; daar komt niet veel goeds van.

Misschien is de reclametaal ingegeven door de hals van 43mm rond?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
in de basis denk ik dat met een freesmoter nauwkeurigere resultaten kunnen worden bereikt dan met een willikeurige boormachine in een standaard.

uiteraadt moet het toerental van de moter wel afgestemd zijn op het beoogde doel en diameter van de boor
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Heb je al gekeken bij sautershop? Inderdaad een freesmotor maar wel met een freesbis in een wabeco standaard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
astelier, ik bedoel het oermodel van die aeg. Uit de tijd dat ingenieurs nog wat te zeggen hadden. Die koop je vaak voor 10 of 15 euro op marktplaats. Vaak uit de erfenis van opa. Die dingen zijn 40 jaar oud en kunnen echt veel meer hebben, dan die nieuwe , door de marketing afdeling van hippe kleurtjes voorziene rommel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
16
0
Nederland
Ik ga een oogje openhouden voor zo’n oerdegelijke AEG.

Op YouTube lijkt men overigens te zweren bij de combinatie van een Wabeco en Bosch GSB 21-2 RCT Pro.

Maar goed, dit verwijdert ons van het originele onderwerp. Ik denk dat het voor mij wel duidelijk is. (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die bosch zit een regelelektronika in. Die gaat stuk. Vermoedelijk na 5 jaar en drie weken. Iedereen en zijn moeder probeert zijn producten te slijten via jijbuis. Dat is niet altijd een betrouwbare bron.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Aeg sb2 met het aluminiumkleurige huis en een oranje schuif voor het hoge en lage toerental. Liefst met een gewone aan en uit knop. Traploze toerenregeling gaat na verloop van tijd stuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als hij stuk gaat kan je nog heel wat keren een ander van marktplaats halen voordat je aan die prijs van een nieuwe zit. Is ook beter voor het milieu.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Hobbymatig heb ik vele jaren gebruik gemaakt van System Zenses.
Dat was dus frezen met een boormachine. Had wel een freestafeltje onder de boorstandaard gemaakt.
Het waren raspfrezen, de frezen van Wolfcraft waren minder geschikt voor een boormachine omdat ze de neiging hadden te "happen".
Zenses is niet meer te koop, maar persoonlijk vond ik het een goed systeem voor de hobbyist (zoals ik).
 

Bijlagen

  • frees standaard detail.jpg
    frees standaard detail.jpg
    108 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Aeg sb2 met het aluminiumkleurige huis en een oranje schuif voor het hoge en lage toerental. Liefst met een gewone aan en uit knop. Traploze toerenregeling gaat na verloop van tijd stuk.
Op MP staan er genoeg. Voor een paar eurie. "Beperking" is wellicht dat er geen snelspanboorkop op zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.