BORA werkbank

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.754
2.443
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze week zag ik een BORA werkbank.
Die lijkt mij handig voor op verplaatsing.
De poten nemen opgeplooid heel weinig plaats in.
Ze openen zoals het dak van een harmonikatent.
Het werkblad dat ik zag, is opplooibaar.
Wie van ons heeft hier ervaring mee ?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Heb je het over de Bora Centipede Workstand? In dat geval: daar heb ik er 2 van. Ze waren gekocht als werkbank voor het opknappen van een vakantiehuisje, maar dat huisje ging helaas niet door. Komt nog wel. Maar de Centipedes bevallen verder uitstekend. Ze zijn uiteraard niet zo stabiel als een vaste werkbank, maar het valt helemaal niet tegen hoe goed ze staan. Wat wil je ervan weten?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Het is dat je wat ver weg zit, want anders zou ik zeggen kom eens kijken en testen. Je bent van harte welkom, mocht je een keer in de buurt zijn.

Zo vrij staan ze best goed. Goed genoeg om ermee te kunnen werken. Zagen met de invalzaag, boren, schuren e.d. dat levert allemaal geen enkel probleem op. Er zit wel wat beweging in, maar niet zoveel dat het hinderlijk wordt. Voor schaven en beitelen zou ik de centipede tegen een muur plaatsen. Daarvoor is de boel echt te licht. Maar tegen de muur aan is ook dat goed te doen.

De laatste keer dat ik de mijne gebruikt heb was om 12 systainerkasten te schuren en van domino's te voorzien. Ook het vrezen van uitsparingen voor de voetjes van de systainers en een handgreepje heb ik op de centipede, met daarop de Vac Sys, gedaan. Dat is zonder enig probleem gelukt.

Ik heb de gatenplaat voor erop. Maar bij het werk dat ik ermee doe gebruik ik meestal een stuk oud underlayment dat ik nog over heb van de verbouwing van mijn werkplaats. Dat leg ik los op de centipede. De anti-slip hulpstukken werken keurig en zorgen ervoor dat die plaat netjes op zijn plek blijft liggen. Die heb ik dus nooit vastgezet. De hulpstukken voor de centipede zijn sowieso wel interessant als je met dat ding gaat werken, want ze maken de boel makkelijker. Maar ze zijn zeker niet noodzakelijk. Alleen die anti-slip koppen zou ik echt niet willen missen.

De centipede wordt geleverd in een foedraal. De hulpstukken heb ik in een systainer. Het officiële werkblad in MFT-stijl kan in tweeën worden gevouwen. Het geheel is dus inderdaad heel goed te transporten.

Iets om rekening mee te houden als je veel met plaatmateriaal werkt: ik heb er 2, omdat je dan een volle plaat kunt ondersteunen. Daar is een enkele centipede naar mijn mening net te klein voor.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.754
2.443
Klein-Brabant, Vlaanderen
een koopuitje naar groningen staat op het pgm
kan dus bij jou stoppen

dien ik die anti-slip-hulpstukken apart bij te kopen ?

je hebt er 2 om een volledige plaat te kunnen leggen
ik zie dat er een model van 120x240 cm bestaat

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
147
98
Tilburg
kan dus bij jou stoppen

je hebt er 2 om een volledige plaat te kunnen leggen
ik zie dat er een model van 120x240 cm bestaat

Ik heb vorig jaar via het forum een bora van 120x240 overgenomen. Maar die vind ik soms erg groot/ kan je niet overal makkelijk kwijt. Wellicht kan het een overweging zijn om 2 kleine te kopen

• Leuk

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
109
35
België, Limburg
Ik heb er twee kleine en het MFT. Die MFT is naar mijn gevoel toch nog altijd twee delen met een plastic scharnier dus je hebt soms niet 100% een vlak.
Twee kleine, 120x60, maakt nog geen grote, 120x240 in dit geval en vond ik onhandig voor een volle plaat op te verwerken. Ofwel hangt het door in het midden of je hebt veel overhang. Beide niet geweldig als je met een invalzaag aan de slag gaat.
Ze bestaan trouwens in verschillende hoogte uitvoeringen of met opvulstukken.

Als mobiele tafel is het voor de rest wel makkelijk en compact.

• Leuk

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
112
29
ik heb zelf ook enkele centipedes.

Ik heb de 120x60 en de 120x120, in mijn ogen de ideale combinatie omdat je door het verschil in grootte echt op alle mogelijke scenarios bent voorbereid.

Door de combinatie van de twee losse heb je ook op oneven terrein toch een heel stabiele opstelling.

ik heb zelf met een dowel en enkele balkjes liggers gemaakt die ik in de gaten van de centipede kan steken op die manier een mooi vlak kan creeren om platen op te leggen om te zagen.

Editje: foto om duidelijker te maken wat ik bedoel

1743162560936.png

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
kan dus bij jou stoppen

Stuur me maar een PM-tje tegen de tijd dat je deze kant opkomt. Dan zorg ik dat de centipedes en de koffie klaar staan.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat er wel of niet bij zat. Maar ik denk dat ik die koppen inderdaad apart heb aangeschaft.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
Iemand merkt iets op over de hoogte. Als je een vlakke vloer hebt zoals op de foto, kan je er misschien ook balkjes onder leggen. Eventueel met ondiepe ronde uitsparingen op de juiste afstand.

Wat zou ik missen als ik in plaats van de centipedes, 2 van die Bora speedhorses zou hebben? Lekker robuust lijken die mij.

Laatst bewerkt:

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
98
42
Waddinxveen
Ik heb er twee van 120x60, ik vind ze ideaal. Ik heb er zelf twee MFT platen op gemaakt waarvan één met een uitsparing voor een freesmachine in een plaat en wat T-tracks. Ik heb de lage variant, maar ook één set met verhogingen. Een afkortzaag doe ik op de lage "stand" en frezen, schuren, verven of andere bewerkingen doe ik op de hoge "stand". Eén blad leg ik erop met de genoemde anti-slip hulpstukken en één blad heb ik zo gemaakt dat die precies over de centipede heen valt, die is dus ook net iets groter dan een standaard 122x61 cm blad.

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar onlangs ook naar zitten kijken na het zien van deze video. Mogelijkheden lijken me wel groot.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
298
65
Oss
Deze week zag ik een BORA werkbank.
Die lijkt mij handig voor op verplaatsing.
De poten nemen opgeplooid heel weinig plaats in.
Ze openen zoals het dak van een harmonikatent.
Het werkblad dat ik zag, is opplooibaar.
Wie van ons heeft hier ervaring mee ?

Wellicht zijn er ook alternatieve schragen, houten schragen uit plaatmateriaal in elkaar klikken of schuiven zelfs met badding erop in breedte ter ondersteuning.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.