Boorstandaard: welke boormachine, klopboor of niet en nog wat vragen

Efvee

Post veel
9 jun 2021
828
325
RegioRotterdam
mogelijks belanden we hiermee op een bespreking / beoordeling van het huidige metabo
En dat is zeker niet de bedoeling.
Waar het mij om ging is de karakteristiek van de motor. De meeste handboormachines hebben heeft een seriemotor en een regeling ontworpen om het toerental actief te regelen via de trekker. Bij opstelling in een standaard kan ik de trekker niet bedienen bij het boren maar ik wilde wel een min of meer constant toerental zoals je dat bij een kolomboor met een inductiemotor hebt. Voor zover ik toen kon zien was mijn keuze beperkt: de Metabo, op dat moment leverbaar, en een qua capaciteit vergelijkbare blauwe Bosch, die op dat moment niet leverbaar was en de maanden daarna ook niet werd verwacht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Vol gas is toch een constant toerental? Er zijn wel goede regelbare boormachines met een wat lager toerental, meestal voorzien van een slipkoppeling , maar die zitten prijs technisch in een wat andere prijsklasse. Die zijn vooral bedoelt voor metaal of diamantboren.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Voor het boren in metaal heb je het volle vermogen van de boormachine nodig. Hem elektronisch terug regelen om het toerental te verlagen is dan niet de weg. Je hebt een boormachine met een grotere mechanische reductie nodig. Je kan door goed koelen van de boor nog met een hoop weg komen, maar de meeste universele handboormachines hebben veel moeite met boren groter dan een mm of 13. En worden dan ook te heet om beet te houden, als je veel moet boren.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
828
325
RegioRotterdam
Het kiezen van de juiste 'versnelling' blijft natuurlijk primair. Het terugregelen van gebeurt bij lage belasting zodat hij niet gaat gieren terwijl met dezelfde instelling bij hoge belasting toch het volle koppel beschikbaar is. Het gedraagt zich daarom meer als een inductiemotor.

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
41
25
Coevorden
Tja, ik ben toch voor een kolomboormachine gegaan ipv de Wabeco 😬 dat loopt toch een stuk rustiger.
Ik heb via marktplaats een prachtige Ferm FM16/12 op de kop weten te tikken, de variant met een rond plateau, made in Taiwan. Loopt nog als een zonnetje. Weinig tot geen roest, snelspanner erop. Voor het geld dat die kostte, was mijn mede overweging, koop ik nieuw niet iets vergelijkbaars.
(Op de foto loopt het snoer draad toevallig precies achter de boorkop langs, dit is dus geen kromme boor ofzo)

1000031049.jpg

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.327
467
Etten-Leur
Ik gebruik een Duss klopboormachine in de Wabeco standaard; Duss is laagtoerig en beresterk. De Wabeco heeft een verticale zuil van 750 mm zodat ook met kruistafel dikke blokken geboord kunnen worden. De horizontale as is 500 mm dus is een flinke uitslag mogelijk; wel is er dan meer trilling zodat ik de uitslag beperk tot wat nodig is. Verder gebruik ik een freesmachine van Kress met die Wabeco standaard.

• Leuk
Waarderingen: thuban

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.313
1.017
Omgeving Leiden
Tja, ik ben toch voor een kolomboormachine gegaan ipv de Wabeco 😬 dat loopt toch een stuk rustiger.
Ik heb via marktplaats een prachtige Ferm FM16/12 op de kop weten te tikken, de variant met een rond plateau, made in Taiwan. Loopt nog als een zonnetje. Weinig tot geen roest, snelspanner erop. Voor het geld dat die kostte, was mijn mede overweging, koop ik nieuw niet iets vergelijkbaars.
(Op de foto loopt het snoer draad toevallig precies achter de boorkop langs, dit is dus geen kromme boor ofzo)

Bekijk bijlage 144691
Die ziet er netjes en degelijk uit, daar ga je plezier van hebben.

• Leuk
Waarderingen: thuban

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
29
6
Hoekschewaard
Die ziet er netjes en degelijk uit, daar ga je plezier van hebben.
Een investeringsmaatschappij kan een nadelige invloed hebben op de kwaliteit, maar dat is niet altijd het geval. Wel heeft Metabo, net als veel andere merken van veel machines een goedkopere lijn en een duurdere lijn. Waar bij Bosch het onderscheid heel duidelijk wordt gemaakt door de kleuren blauw en groen te gebruiken is dat bij veel andere merken minder duidelijk en moet je echt even 2 ogenschijnlijk gelijke machines naast elkaar leggen. Een betrouwbare vakhandel kan hier ook zeker uitleg over kunnen en willen geven

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Dat is een beetje manke vergelijking. De moderne lijn blauwe bosch is met een beetje geluk te vergelijken met de jaren 80 groene bosch. De huidige groene bosch is rommel voor hobbyisten die het een paar keer gebruiken. De kwaliteit van de jaren 80 blauwe bosch is een stille dood gestorven.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Ik gebruik een Duss klopboormachine in de Wabeco standaard; Duss is laagtoerig en beresterk. De Wabeco heeft een verticale zuil van 750 mm zodat ook met kruistafel dikke blokken geboord kunnen worden. De horizontale as is 500 mm dus is een flinke uitslag mogelijk; wel is er dan meer trilling zodat ik de uitslag beperk tot wat nodig is. Verder gebruik ik een freesmachine van Kress met die Wabeco standaard.
Ik heb nagenoeg dezelfde combinatie. Bij mij zit er een protool machine in, ook laagtoerig. Werkt prima

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
29
6
Hoekschewaard
Dat is een beetje manke vergelijking. De moderne lijn blauwe bosch is met een beetje geluk te vergelijken met de jaren 80 groene bosch. De huidige groene bosch is rommel voor hoobyisten die het een paar keer gebruiken. De kwaliteit van de jaren 80 blauwe bosch is een stille dood gestorven.
Het ging mij niet om de absolute kwaliteit van een merk, maar om het gegeven dat veel merken (goedkope zowel als duurdere) meerdere lijnen naast elkaar hebben, waarbij de ene lijn meer gefocussed is op het (semi) professionele gebruik en de andere lijn voor de alof niet serieuze hobbyist, en hoe je die lijnen kan onderscheiden.

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
42
11
Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Beetje oude post, maar sluit wel aan op mijn dilemma.

Heb zojuist ook de Wabeco aangeschaft. Nu nog een boormachine voor erin. Heb nog wel een "oude" Black & Decker, maar vraag me af of die volstaat (in zo'n mooie standaard).

Heb gezocht en veel informatie gevonden, maar ben er nog niet helemaal uit. Ik ga uitsluitend in hout (hard en zacht) en plaatmateriaal boren.

- wel klopboorfunctie of juist niet?
- hoog vermogen (1300 Watt) of volstaat minder ook?
- en tenslotte het eeuwige (voor mij dan) merk-dilemma... Bosch (blauw), Makita of ...?

Heb een Groene Bosch accuboormachine gehad waar ik zo'n 15 jaar heel veel mee heb geschroefd en geboord. Prima ding. Maar als ik dan post van @chevy66 lees begin ik te twijfelen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
mogelijks belanden we hiermee op een bespreking / beoordeling van het huidige metabo
historisch een oersterk merk
heb een metabo uit 1995 in mijn wolfcraft-boorstandaard steken
gebruik die na 2 x vervangen van mijn boorkop - geblokkeerd door er mee in beton te boorkloppen, waarbij te veel stof vrij kwam - enkel nog in de boorstandaard
voor zo ver ik weet, zit metabo nu in een investeringsmij + zijn de beoordelingen van de huidige machines minder positief
Helaas is dit niet alleen bij metabo. Hikoki zit overigens in dezelfde groep als metabo. Fein was 20 jaar geleden ook top. Nou accuboormachine van gehad accu's kapot en oplader beide vervangen nu staat hij op punt om container in te gaan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Er worden op diverse fora 2 machines geadviseerd. Bosch en metabo. Ik zou kiezen voor een machine zonder klopfunctie. Fein heeft ook hele goede machines maar ik dacht tot max 500 w. (de grotere is erg aan de prijs)
Een gebruikte machine kan prima mits deze niet zwaar klopwerk heeft gedaan. Zelf heb ik een speciale protool machine erop zitten (was overgebleven) die voor het aanzetten van bouten is bedoeld. Heeft alleen een laag toerental. Ik dacht proberen en als ik te kort kom neem ik een andere. Tot op heden lukt het allemaal.
Dus probeer je B&D en kijk of deze een rond gat boort.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Helaas is dit niet alleen bij metabo. Hikoki zit overigens in dezelfde groep als metabo. Fein was 20 jaar geleden ook top. Nou accuboormachine van gehad accu's kapot en oplader beide vervangen nu staat hij op punt om container in te gaan
Volgens mij loop ik achter sinds ik in 2009 mijn zaak sloot. Ik vond Fein top kwaliteit. Heb alleen nooit accuboor machines van hun verkocht.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Volgens mij loop ik achter sinds ik in 2009 mijn zaak sloot. Ik vond Fein top kwaliteit. Heb alleen nooit accuboor machines van hun verkocht.
Heb slagmoersleutels en schroefmachines van hun echt topspul. Gebruik ik nog steeds bijna dagelijks maar gereedschappen werd toen tijdelijk elders gemaakt maar ze schijnen weer terug te zijn. Die periode die ze weg waren was ...
Maar is niet alleen bij fein overigens. Machine en accu's opgestuurd 3 x naar Rotterdam maar steeds hetzelfde. Maar accu gereedschap was toen k*ote. En schroefmachines worden constant 6,0 x 60 in berken gedraaid dus ze kregen het toch te verduren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.