boormachine gaat soms niet aan

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
51
13
Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Mijn oude Black & Decker boormachine vertoont de laatste tijd kuren. Hij gaat soms (inmiddels regelmatig) niet aan. En dan na enkele keren op het knopje drukken, schudden en wiebelen gaat ie wel aan. En soms gaat ie dan weer uit. Maar op een ander moment doet hij het weer prima. Mijn simpele gedachte was: er zit vast een draadje of connector los. Maar na het openschroeven van de boor heb ik geen losse onderdelen kunnen vinden. De koolborstels lijken ook nog goed genoeg.

Dit is natuurlijk een prima excuus voor de aanschaf van een nieuwe :p, maar als het nog niet nodig is koop ik liever iets wat ik nog niet heb.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Zie hieronder een foto van de boor.

Groet,
Hugo

20251006_193425.jpg

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
73
32
Hillegom
Ha @chevy66 en @kiefw00,
Dat zou het heel goed kunnen zijn. Heel suf dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!
Ik ga kijken of vervanging van het snoer helpt.
Groet, Hugo
Je hoeft niet de hele snoer te vervangen, losmaken, richting binnen door het tuit trekken, en dan flink aan de draadjes trekken. Als er een gebroken is komt die nu eruit en je hebt de lengt waar de breuk zit, iets meer afknippen en weer aansluiten. Ik heb lang geleden strijkijzers gerepareerd, draadbreuk was vaak het probleem, op die manier bespaar je een paar keer op een nieuwe aansluitsnoer, tot die tekort wordt.

jorisvh

Post veel
dan heb je een erg lange boor nodig om een gat in het plafond te kunnen boren zonder je stofzuiger op te tillen 🤔.
mijn Makita boorhamer heeft iets van 3m, denk ik want ik kan vlot in de meeste plafonds boren.
stofzuiger iets van 8m waardoor ik die als verlengkabel gebruik en al mijn machines daar in plug.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.436
3.801
Bij mij gaat er standaard 4 meter snoer aan. Maar dingen als bandschroefmachine en reciprozaag hebben langere snoeren.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.544
697
Prov. Groningen
Doe ik standaard met al mijn snoerapparaten. Nieuw gaat meteen het, zoals @chevy66 al zei, te korte snoer eraf. Hier zijn boormachines, haakse slijper etc. allemaal min of meer van een meter of acht snoer voorzien.. En dan uiteraard op enig moment toch nog te kort....:) tja...
Ik meen me te herinneren dat de lengte van het snoer te maken heeft met veiligheid. Is er ook niet een regel dat aansluitsnoeren niet langer mogen zijn dan een gegeven lengte (160 cm of zoiets)?
Hoezo dan? Met 1.60 m ben ik amper over mijn werkbank. Volgens mij is het een meter of drie en dat is ook te kort.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.776
1.129
71
Veldhoven
Ik meen me te herinneren dat de lengte van het snoer te maken heeft met veiligheid. Is er ook niet een regel dat aansluitsnoeren niet langer mogen zijn dan een gegeven lengte (160 cm of zoiets)?
Mijn Makita lamellofrees en ook de Makita hamerboor hadden standaard al een heel lang snoer, ik denk toch gauw 3 meter. Is wel fijn.
Regels over snoerlengte zou ik niet weten. Ga ik toch eens op zoeken op het WWW

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.363
1.077
Enschede, Twente
Ik had dat vermoeden over snoerlengte in mijn hoofd gekoppeld aan de vuistregel dat je wandcontactdozen in ruimtes niet te ver uit elkaar hoort te hebben omdat bij lampen en audio/video de snoeren een maximale lengte zouden hebben (en je verlengsnoeren en dergelijke natuurlijk moet vermijden, toch?).
Als dat niet zo is heb ik die 45 contactpunten in mijn woning qua aantal wat overdreven…

• Haha
Waarderingen: rinus en Roel22

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.833
3.721
Gaanderen
Korte snoeren vind je standaard op tuingereedschap. Dan kan je het snoer niet doorsnijden. Het verlengsnoer dan weer wel. Bij de meeste andere gereedschappen is een langer snoer vaker aanwezig bij prof gereedschap.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.