Boogzaag / "Frame saw" of "Coping saw"

martijnproper

Nieuw lid
30 dec 2020
5
1
Hallo!

Ik ben, geinspireerd door YouTube, een ouderwetse boogzaag aan het maken. Althans, ik denk dat het zo heet. In het Engels hebben we het over een "Frame saw" of een "Coping saw", wat meen ik twee verschillende dingen zijn. Het lijkt me dat de "frame" zaag vast is, en bij de "coping" zaag het blad kan draaien.

Daarbij heb ik vragen.

1) Wat zijn de correcte vertalingen?
2) Ik ben op zoek naar een goed zaagblad voor beide mogelijkheden, dus 1x vast zaagblad, 60 a 70 cm lang, 4 cm hoog en 1x "draaibaar" zaagblad, ook 60 a 70 cm maar 3 to 4 mm hoog. Waar kan ik die kopen? In de USA en UK vind ik wel iets maar zou ze graag "gewoon" hier kopen. Plus, ik heb ook hier geen idee hoe ik de dingen zou moeten noemen. Zoekt nogal lastig...

Het idee is ongeveer dit:
712968_01_P_WE_8_Gestells_ge_Classic_400_universal_WZ_jpg.jpg


en/of dit:
IMG_3562_edited-2.jpg


...waarbij in de laatste afbeelding de zaag veel smaller is en dus gemakkelijker draait. Maar dat snappen jullie natuurlijk ook wel.


Op Baptist.nl vind ik helaas niets :(

Bedankt!
Martijn
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

martijnproper

Nieuw lid
30 dec 2020
5
1
@ vandikte - bedankt, handig als je weet hoe dingen heten :)
@ EdP - Whoa, mooi! Inderdaad, dat lijkt er nóg meer op!

Bedankt!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Volgens mij kan je ook een (al dan niet gebruikt) blad gebruiken van een bandzaag. Wellicht heeft iemand dat nog voor je liggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Coping saw is een figuurzaagbeugel of zaagbeugel
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Op Marktplaats worden geregeld oude spanzagen aangeboden. Vaak is het puin maar soms is er een die eenvoudig te herstellen / restaureren is. Wel opletten of het zaagblad in het midden niet te ver weg gevijld is. Een kleine spanzaag met een smal draaibaar zaagblad en een echte Raamzaag (houten raamwerk met een blad overlangs in het midden om planken te zagen) zijn op die manier in mijn bezir gekomen. Gebruik het blad en maak daar een nieuwe spanzaag van.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Wordt ook " kaderzagen " genoemd. Onze Europese kaderzagen (wel een gekrompen aanbod ) en losse zaagbladen zijn nog steeds te vinden bij Ulmia en bij E.C.Emmerich ( E.C.E). Ze worden en beetje op een ouderwetse manier geleverd. je moet ze zelf naslijpen en de zetting afstellen (zal eerder verminderen zijn) voor gebruik. Elke vakman kon dat, was dus geen probleem. Is ook niet zo moeilijk.

groeten,
Ornament
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zelf tanden zetten en slijpen als je het goed deed kan je de zaag wat schuin houden en van een speld
Kon dan in de midden van de tanden van boven naar onder glijden zonder er af te vallen,
Mij is dat nooit gelukt , mijn vader kon dat wel mog dan ook geen zaag scherp maken voor hem,
Op een oude zaag moet je het leeren ( welke oude zaag )?

Tip lintzaag band gebruiken , er is vast wel een lid die een gebroken zaaglint heeft
Op lengte doorslijpen uit einde rood stoken en een gat door boren ter wijl het band nog rood is ,
Anders is het band knetter hard en krijg je er geen gat in
Of rood stoken en met een drevel een gat in slaan , het beste kun je met 2 man zijn hier voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Dit topic komt als geroepen, gezien ik er toevallig ook in het verdiepen ben!
Ik ben zowel aan het kijken voor een kleine te maken voor figuurzagen, als een grotere voor herzagen.

Heb je al materialen kunnen vinden @martijnproper?
Zelf ben ik nog aan het overwegen en rond aan het kijken. Vooral de grotere zaag is nog een vraag ( klein budget, weinig ruimte)
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Je kan zelf ook simpele (of mooie) varianten maken:


edit: Sheesh, ik kan niet multi-tasken. Je bent er al een aan het maken.
 
Laatst bewerkt:

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
@martijnproper Ik heb zelf na goed zoeken een website gevonden:

zij verkopen de zaagjes voor een spanzaag. Mocht je geen oud lintzaag blad kunnen vinden. (Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee waar ik eentje vandaan zou kunnen toveren)
edit: Ik heb zelf hier nog nooit besteld, dus ik heb er ( nog ) geen ervaring mee.

@nederhout Rex Krueger, de held, de legende.
Hij is de enige persoon voor wie ik een Patreon betaal. Bijna iedere video is het dubbel en dwars waard.
Dit is de "budget variant"

Hij is nu bezig om een starterspakket te maken, zodat het ook toegankelijk is voor mensen met weinig gereedschap.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik had hem al gezien ja. Maar, helaas nog geen prijs indicatie.
Ha, mijn intentie was de video te plaatsen die jij in je post had.

Hij heeft er nu volgens mij al 3 over,
 

martijnproper

Nieuw lid
30 dec 2020
5
1
Rex en Paul Sellers, die kijk ik inderdaad ook veel :)

@FlipLucky- hee, die had ik nog niet gevonden. Handig, dank je! Dat lintzaagblad - vriend van me is zelf een lintzaag aan het bouwen dus nadat hij zn vingers er per ongeluk af heeft gezaagd krijg ik het blad! Anders zou ik ook niet weten waar je een tweedehansje vinden kan. Tot ik mijn vrouw vraag eens op Facebbook Market (oid) te kijken, die vindt er vast tonnen.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
In Rex' videos raad hij volgens mij ook een bepaald type zaagjes aan.
Ben op het werk, dus kan nu even niet kijken waar. (Mogelijk zelfs in al z'n frame-saw videos.)
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Ik wilde zelf eerst een spanzaag maken voor het herzagen van hout. ( hey, als je toch een nieuwe zaag moet aanschaffen omdat je er geen hebt, waarom er geen project van maken.

Toen ben ik even gaan rondkijken. Uiteindelijk besloten om voor figuurzagen een kleine spanzaag te maken, en voor het herzagen zoiets wil maken:

1611771963142.png

en wie weet, misschien later iets fanciersof groters als die van james wright.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik wilde zelf eerst een spanzaag maken voor het herzagen van hout. ( hey, als je toch een nieuwe zaag moet aanschaffen omdat je er geen hebt, waarom er geen project van maken.

Toen ben ik even gaan rondkijken. Uiteindelijk besloten om voor figuurzagen een kleine spanzaag te maken, en voor het herzagen zoiets wil maken:

Bekijk bijlage 97715

en wie weet, misschien later iets fanciersof groters als die van james wright.
kijk eens op you tube bij tom fidgen,deze maakt er ook 1 met handgereedschap,
is wel een grote maar het gaat om het maken.

edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.