Booglamp van Eiken gaat elke keer uit het lood

Jelger

Nieuw lid
6 mei 2017
3
0
Hallo allen,

Ik heb van eiken een booglamp gemaakt welk ongeveer 2,4m overbrugt.
Het gebruikte materiaal is bij de bouwmarkt gekocht, eiken latten van 4 x 36mm

Heb het hout gestoomd en voor gebogen en vervolgens in elkaar gelijmd wet watervaste houtlijm.
Het begin van de boog bestaat voor de eerste 2,3 meter uit 5 latten en vervolgens wordt dit de laatste 2 m elke keer 1 lat dunner.

Nu heb ik het volgende probleem, als de boog staat dan verbuigt hij willekeurig naar links of rechts om vervolgens zover uit het lood te gaan dat de lamp omvalt. Kan al gauw zo'n 30 cm zijn links of rechts, de snelheid waarmee dit gebeurd lijk ook willekeurig.
Weet iemand waarom dit gebeurd of is eiken gewoon het verkeerde materiaal om dit in gemaakt te hebben :(.

Ik heb de boog voorlopig maar op de grond gelegd, in de hoop dat drogen de boel wat stijver maakt.
Hieronder een paar foto's, en graag jullie advies.
IMG_0991 (1).jpgIMG_0995 (1).jpgIMG_0996 (1).jpgIMG_0997 (1).jpg
Onderstaand een foto van het eind resultaat, maar valt dus na verloop van tijd naar links of rechts.
IMG_0994.jpg

Groeten Jelger
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi, maar gewaagd ontwerp!
Op die afmeting heeft een klein beetje werken aan de basis grote gevolgen aan het uiteinde. Kan je de voet niet breder maken en eventueel verzwaren. Ik heb in de voet van een staanlamp die ik gemaakt heb een flink stuk ijzer geschroefd om de stabiliteit te verbeteren.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik denk dat euvel zit in de stabiliteit van de boog, die zal onder het gewicht van de lampenkap willen buigen, door de smalle gebogen constructie gaat de kracht niet alleen recht naar beneden, maar wil ook naar de zijkant, zodra daar de balans zoek is verergert dat. Remedie lijkt me dat de boog stijver moet zijn, of je dat nog weet te realiseren is de vraag. Ik denk dat in het ontwerp een opbouw van breed naar smal minimaal gewenst is......

Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik vind het een mooi ontwerp
maar zou eerder aan beuken denken qua materiaal.

volgens mij is een even aantal niet goed in een gelamineerde constructie en is de kans op kromtrekken dan aanmerkelijk groter.
multiplex is ook altijd oneven qua lagen.
ook het feit dat de latten niet uit 1 lengte zijn maakt het denk ik gevoeliger

staat de lamp aan als hij valt?
mogelijk word de lat 1zijdig warm en trekt dan krom
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat euvel zit in de stabiliteit van de boog, die zal onder het gewicht van de lampenkap willen buigen, door de smalle gebogen constructie gaat de kracht niet alleen recht naar beneden, maar wil ook naar de zijkant, zodra daar de balans zoek is verergert dat. Remedie lijkt me dat de boog stijver moet zijn, of je dat nog weet te realiseren is de vraag. Ik denk dat in het ontwerp een opbouw van breed naar smal minimaal gewenst is......

Fons

Zoals Fons al aangeeft denk ik dat ook... De oplossing zou dat moeten zitten door er een bredere lat overheen te verlijmen voor meer zijdelingse stijfheid. Zal het design wat veranderen maar hoeft niet direct minder mooi te zijn. Een constructie moet ook voor het oog een bepaalde stabiliteit hebben .....

om het te proberen zou je de bredere lat er tijdelijk op kunnen schroeven..

Of eens kijken of wat de boog doet zonder de lampenkap. Is dat een zware?

jaap
 
Laatst bewerkt:

Jelger

Nieuw lid
6 mei 2017
3
0
Zoals Fons al aangeeft denk ik dat ook... De oplossing zou dat moeten zitten door er een bredere lat overheen te verlijmen voor meer zijdelingse stijfheid. Zal het design wat veranderen maar hoeft niet direct minder mooi te zijn. Een constructie moet ook voor het oog een bepaalde stabiliteit hebben .....

om het te proberen zou je de bredere lat er tijdelijk op kunnen schroeven..

Of eens kijken of wat de boog doet zonder de lampenkap. Is dat een zware?

jaap


Bedankt voor all reacties, ik ga het eerst inderdaad met een bredere lat erachter proberen en even experimenteren met de lengte hiervan.
Groet Jelger
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik zou ook naar de constructie van je voet kijken. Het gewicht zit hier relatief hoog, en hij geeft bijna geen zijwaartse steun. Zelfs als je je boog stabiel hebt gaat hij nu om als iemand er bijv. tegenaan loopt.

Maak hem rond en breed onder, en laat hem naar boven toe wat taps toelopen, dat werkt al veel beter vermoed ik.
 

Jelger

Nieuw lid
6 mei 2017
3
0
Eerst een stuk plaat staal voor op de boog gemonteerd welke in de voet bevestigd is, dit was helaas niet voldoende. Vervolgens een lat eiken van 7 cm breed en 9 mm dik er achter gezet, welk to halverwege de boog loopt.
Nu tordeert de boog niet meer naar links of rechts en is stabiel. Bedankt voor alle tips, hieronder nog een paar fotootjes van het eind resultaat :eek:.
IMG_1003.jpgIMG_1004.jpgIMG_1006.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij het zien van de gat in de voet had ik al het idee dat die niet stevig genoeg was. Maar daar ben je nu zelf ook achter :)
Mooi project verder.


volgens mij is een even aantal niet goed in een gelamineerde constructie en is de kans op kromtrekken dan aanmerkelijk groter.
multiplex is ook altijd oneven qua lagen.

Volgens mij heeft multiplex alleen maar een oneven aantal lagen omdat dan de voor en achterkant dezelfde nerfrichting hebben. Is ook wat anders dan een gelamineerde balk met de nerfrichting dezelfde kant op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.