Boiler reparatie

WR1944

Oud hout
Het heeft helemaal niets met houtbewerken te maken maar het leek me toch wel leuk om wat couleur locale aan Nederland en België te tonen.

Sinds een jaar liet de electrische boiler een als maar minderende hoeveelheid warm water zien. Het ging geniepig langzaam en op een gegeven moment ging ik er toch maar naar kijken. De boiler heeft een inhoud van 50 gallon, zeg maar 190 liter. Er zitten twee elementen en twee thermostaten in, één setje boven en één setje beneden. De capaciteit van elk element is 4500 W bij 240 V. Ook bij 240 V kan maar één element ingeschakeld zijn. Eerst doet de bovenste thermostaat z'n werk. Als de bovenlaag water voldoende warm is schakeld de bovenste thermostaat uit en krijgt de onderste thermostaat spanning. Als de onderlaag voldoende koud is wordt er onderin verwarmd totdat het daar op temperatuur is.

In eerste instantie had ik de bovenste thermostaat op maximaal gezet. Nu werd het water wel heter dan voorheen maar de totale warmtecapaciteit was toch minder. Toen ik met het douchen uiteindelijk aan het einde in het koude water kwam te staan was voor mij de boot aan. Ik zocht de informatie van de boiler op via het Internet en kwam op een storingzoekblad uit dat Amerikaans simpel te volgen was. Na wat meten was de conclusie dat de onderste thermostaat niet werkte. Via diezelfde informatie kwam ik bij bestelnummers uit en uiteindelijk heb ik gisterenmiddag twee elementen besteld en twee thermostaten. Afgeleverd op de front porch waren de kosten nog geen $65, in mijn ogen een koopje. Een vriendin van m'n vrouw was voor iets soortgelijks meer dan $400 kwijt. Halverwege de middag werd door Fedex op de deur geklopt en lag er een doos op de deurmat.

Nu kon de operatie in alle ernst beginnen. Iedereen in huis kreeg de opdracht alle nodige sanitaire handelingen snel te verrichten want het water werd afgesloten. De spanning ging van de boiler af en twee toegangsluikjes werden geopend. Na foto's van de bedrading genomen te hebben schroefde ik alle draden los. De thermostaten zaten met een veer tegen de wand van de boiler gedrukt dus dat was snel verwijderd. Toen het water afgesloten was kon ik de tank leeg laten lopen via een doorsteek opening van het riool. Dat leeglopen duurde een aardige tijd zodat we maar een lunch deden. Eerst ging het bovenste element er uit terwijl er nog steeds water uit de tank stroomde. Er zat een giga hoeveelheid ketelsteen op het element. En dat na ongeveer een jaar of vier. Dat beloofde weinig goeds voor de benedenverdieping.

Toen ook het laatste restje water uit de tank was verdwenen ging het onderste element er uit. Het was één en al ketelsteen. Met veel moeite kon ik het door het gat wurmen. Toen bleek ook dat er een aardige laag ketelsteen op de bodem lag. Met een stangetje met aan het eind een carrosseriering heb ik zoveel mogelijk smurrie van de bodem verwijderd. Op een gegeven moment ben ik er mee gestopt maar ik had nog een uur door kunnen gaan. Maar ik had er toch wel een paar handen vol uit gehaald. Nu konden de nieuwe thermostaten en elementen er in. De bedrading weer aansluiten was ook een fluitje van een cent.

De afvoer van de tank werd afgesloten en de slang afgekoppeld. Het water werd weer aangezet en via een warmwaterkraan uit de keuken kon de verzamelde lucht uit het systeem weg. Het vullen duurde gelukkig veel korter dan het leeglopen. Toen de boiler weer gevuld was kon de spanning er weer op. Dat inschakelen is voor mij altijd een spannend moment. Heb ik alles goed aangesloten en heb ik nergens een kortsluiting veroorzaakt? Maar alles ging goed en de boiler kon beginnen met opwarmen. En van steenkoud naar een normale situatie duurt natuurlijk veel langer dan bij dagelijks gebruik. Maar aan het geruis in de tank te horen gaat alles goed en kunnen we snel weer over warm water beschikken. En dat is best prettig, zeker in de winter bij -10C buiten.
P1070054q.jpg
De bovenste thermostaat met het element (voor de operatie).

P1070055q.jpg
De onderste thermostaat (de boosdoener) met element.

P1070056q.jpg
Deze hoeveelheid ketelsteen heb ik er uit gepeurd.

P1070057q.jpg
Dit zijn de aangetaste elementen. Ik ben uiteindelijk blij dat ik alles heb vernieuwd.

Waar je in Holland als particulier soms niet eens aan spullen kan komen voor dit type van reparatie is er in Amerika nauwelijks een beperking. Dat zal voor een deel te maken hebben met het kapitalistische systeem maar ook voor een groot deel door de vaak gedwongen zelfwerkzaamheid van de burger in het algemeen. Als je ergens in de rimboe zit heb je geen reparateur om de hoek. Dan zoek je zelf uit wat er een scheelt of je belt de klantenservice van de leverancier en krijg je van hen advies. Dan doe je via het Internet of de telefoon je bestelling en haalt het op bij het dichtstbijzijnde depot van de post of van één van de bezorgdiensten.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou eens gaan kijken of je een onderhoudsinterval kan gaan hanteren
De simpelste manier zou zijn bovenste element verwijderen en dan een ontkalker in het vat gieten en een tijdje laten staan
Niet alleen je elementen gaan kapot je ketel wordt ook steeds kleiner en doorgangen zullen ook dicht gaan zitten lijkt me

En net wat Juriaan zegt, een ontharder zou hier ook wel op zijn plaats zijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Dat ik echt verkalkt. Zoals je al zei dit kan je vrij eenvoudig zelf. Gezien het zware vermogen is het verstandig om de schroefjes na een paar dagen nog eens te controleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.