boekenkasten

Willy Hensen

Nieuw lid
14 jan 2022
1
0
Esch
Bij voorbaat dank voor het lezen en als het kan: het meedenken.

De 'beste' timmerman van Brabant heeft een kleerkast en 3 boekenkasten getimmerd van 3.66 m hoog;
Klein appartement van 54 vierkanten meter, incl.alles. Dus in de hoogte de bergoplossingen gevonden.

De timmerman heeft 16 mm MDF lakfolie gebruikt.
Met alle gevolgen van dien zoals het splijten van het hout én de lakfolie bij niet voorgeboord schroeven.
Dat laatste heb ik opgelost met plamuren enz. en 5x grondverf, soms 7x. Toen laten spuiten. Is goed gelukt.

Alle planken, rustend op plankendragers, zakken door. De timmerman heeft het gezien en zou het oplossen,.
Nu 9 mnd later nog steeds niets gebeurd.
Via DAS eindelijk beweging in de zaak.

Voorstel van de timmerman is nu om 18 mm Multiplex te gebruiken.
De breedtes van de planken van de boekenkasten zijn 69/70 cm. lang en 23,5 diep.

Is dit stevig genoeg.?
Is bepaalde multiplex beter dan andere qua kwaliteit?
Wat moet ik verder aangeven om rekening mee te houden zodat het nu goed uitpakt?


Op één plank wilde ik een edelsteen zetten (pagode) van bijna 25 kg. Lengte plank is 34 cm. Hoe dik moet die plank worden?

KLEERKAST
De breedte van de planken in de kleerkast is 82 cm zonder ondersteuning! Dus ook die zakken door. Wat Iis raadzaam om te doen?
 

Bijlagen

  • Boekenkast badkamer achter deur 001.jpg
    Boekenkast badkamer achter deur 001.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 25
  • Boekenkasten bij raam 001.jpg
    Boekenkasten bij raam 001.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 25
  • kleerkast vooraanzicht mogelijk 001.jpg
    kleerkast vooraanzicht mogelijk 001.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 25

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb in het verleden een mdf boekenkast/tv meubel gemaakt en had bij 18mm mdf ook last van doorbuigen op een lengte van 90 cm. Twee keer per jaar de planken omdraaien was voor mij (toen) voldoende. Multiplex heeft er minder last van. Verder verwijs ik naar het bericht van knotwilg.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

De 'beste' timmerman van Brabant . . . heeft 16 mm MDF lakfolie gebruikt
dat op zich is reeds een ongebruikelijke dikte
de als meest gebruikte bekende is 18 mm
mogelijks wordt dit noordelijker 19 mm
bij zo'n opdracht besparen door een paar mm dunner te gaan . . .

splijten van het hout én de lakfolie bij niet voorgeboord schroeven
schroeven in de kopse kanten van mdf en ook multiplex moet je behoedzaam doen én voorboren
Voorstel van de timmerman is nu om 18 mm Multiplex te gebruiken.
De breedtes van de planken van de boekenkasten zijn 69/70 cm. lang en 23,5 diep.
Is dit stevig genoeg.?
Is bepaalde multiplex beter dan andere qua kwaliteit?
wanneer ik dit allemaal bij mekaar lees, dan besluit ik dat de kast helemaal opnieuw gemaakt dient te worden
zeker wanneer er planken bij zijn die in de zijden vastgeschroefd zijn
de beste mpx is berken
de beste kwaliteit daarin is B/BB
kan behoorlijk wat dragen
in praktijk kan je naar 22 of 25 mm dikte gaan
heb je een achterwand ? dan is ondersteuning of schroeven in de helft van de breedte dé oplossing
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.