Hebben jullie een vast proces, of gaan jullie gewoon aan de slag?
Het begint met inspiratie. Als ik iets specifieks wil maken, maar nog niet weet hoe ik wil dat het er uit moet zien, of aan welke eisen het moet voldoen, dan verzamel ik plaatjes. Vroeger maakte ik daarvan een collage, nu staat het op de pc. (Ik haat Pinterest, algorithmes, omdat het voornamelijk meer van het zelfde laat zien en je moeilijk bij de bron kunt komen. Het vervuilt zoekmachines. Het is ook een corporate verdienmodel over de rug van anderen)
Een ander inspriatieding is een zgn blanco of dummy boek, een boek met lege bladzijden. Daar schets ik dingen in, ideeen, dingen die ik tegen kom. Het opbouwen van kritische massa en historie. Een soort dagboek. Schrijven op de pc werkt ook, maar dan met een simpele text editor zonder opmaak anders dan het inspringen van tekst.
Modelletjes van karton maken werkt voor mij goed. Ook modellen in de pc maken, maar daar werk ik vaak niet met modellers maar direct in code (POV-Ray (
m'n site waar ik steeds niet aan toe kom)) omdat je dan anders over het onderwerp moet nadenken.
Compexere zaken werk ik
in 2D CAD uit, heel ouderwets technisch tekenen. Ook weer om het proces. Hier moet je bijvoorbeeld zelf bedenken hoe je aan een bepaalde hoek komt.
Een vast proces is het echter niet, net zo vaak zet ik een zaag in een plank en maak wat moet, van een paar maten op de achterkant van het spreekwoordelijke bierviltje.