Boek of website over meubel design

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.535
718
Enschede
ingoogni.nl
Geen boek, maar een hele uitgeverij, Dover Publications. Bij mijn weten blijft ieder boek dat ze in de collectie opnemen altijd beschikbaar. Ze hebben heel veel boeken over heel veelonderwerpen. Het zijn geen dikke pillen maar zeer "to the point". Zoek b.v. op "furniture" of "woodworking" of "tools" of "patterns" of "carving".
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
98
56
Hoofddorp
@knotwilg, @chevy66 , @jaap en de rest

dank voor alle berichten, ik heb inmiddels al één en ander gelezen (nou ja, diagonaal door gekeken) en krijg, ook naar aanleiding van jullie commentaar, steeds meer de indruk dat er inderdaad geen hele harde regels zijn (behalve misschien de gulden snede), maar dat het een kwestie is van kijken, formuleren wat je er mooi of storend aan vindt en veelal, je laten inspireren door het werk van anderen.

Toch zie ik voor het ontwerp proces ook de nodige opties voorbij komen, om eaa te schetsen, te testen, prototypes te maken, schetsen op ware grootte etc. Voor mij bestaat het eigenlijk voornamelijk uit: een 3d tekening maken en dat wat te itereren, totdat ik iets heb wat me aanstaat en dat ik kan bouwen.

Hebben jullie een vast proces, of gaan jullie gewoon aan de slag?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.535
718
Enschede
ingoogni.nl
Hebben jullie een vast proces, of gaan jullie gewoon aan de slag?
Het begint met inspiratie. Als ik iets specifieks wil maken, maar nog niet weet hoe ik wil dat het er uit moet zien, of aan welke eisen het moet voldoen, dan verzamel ik plaatjes. Vroeger maakte ik daarvan een collage, nu staat het op de pc. (Ik haat Pinterest, algorithmes, omdat het voornamelijk meer van het zelfde laat zien en je moeilijk bij de bron kunt komen. Het vervuilt zoekmachines. Het is ook een corporate verdienmodel over de rug van anderen)

Een ander inspriatieding is een zgn blanco of dummy boek, een boek met lege bladzijden. Daar schets ik dingen in, ideeen, dingen die ik tegen kom. Het opbouwen van kritische massa en historie. Een soort dagboek. Schrijven op de pc werkt ook, maar dan met een simpele text editor zonder opmaak anders dan het inspringen van tekst.

Modelletjes van karton maken werkt voor mij goed. Ook modellen in de pc maken, maar daar werk ik vaak niet met modellers maar direct in code (POV-Ray (m'n site waar ik steeds niet aan toe kom)) omdat je dan anders over het onderwerp moet nadenken.

Compexere zaken werk ik in 2D CAD uit, heel ouderwets technisch tekenen. Ook weer om het proces. Hier moet je bijvoorbeeld zelf bedenken hoe je aan een bepaalde hoek komt.

Een vast proces is het echter niet, net zo vaak zet ik een zaag in een plank en maak wat moet, van een paar maten op de achterkant van het spreekwoordelijke bierviltje.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
98
56
Hoofddorp
Het begint met inspiratie. Als ik iets specifieks wil maken, maar nog niet weet hoe ik wil dat het er uit moet zien, of aan welke eisen het moet voldoen, dan verzamel ik plaatjes. Vroeger maakte ik daarvan een collage, nu staat het op de pc. (Ik haat Pinterest, ...)
Tja, Pinterest, ik merk inderdaad dat het erg veel hetzelfde voorgeschoteld krijg op mijn 'bouwen' bord, en, om de een of andere reden giraffes 🙄. Gebruik jij meubels uit specifieke studio's ter inspiratie?
 

peter_tob

Nieuw lid
14 feb 2022
8
15
Gent, België
Meubelontwerp volgt natuurlijk ook de bredere kunststromingen. Bijvoorbeeld meer te weten komen over Art Nouveau helpt om te begrijpen waarom er ook in de meubels uit deze periode een zweepslaglijn terug komt. Idem met de standardisatie van het 32mm systeem na de tweede wereldoorlog waar gezocht werd naar gemeenschappelijke afspraken om snel en (kosten)efficiënt aan (geïndustrialiseerd) meubelontwerp te kunnen doen binnen Europa. Enz.

Daarnaast bestaan er ontwerpthema's, zoals bijvoorbeeld "compositie" (2D). Hierbij een overzicht van enkele elementen die aan bod kunnen komen bij het vinden van een gepaste compositie. Ook de gulden snede is een verhouding die met compositie te maken heeft. Je kan dit technisch benaderen en leren toepassen. De toepassing op 2D en 3D is uiteraard verschillend, maar de achterliggende principes zijn dezelfde. Eigen aan meubelontwerp is dat het om een gebruiksvoorwerp gaat, waardoor bijvoorbeeld functionaliteit naast de vorm ook belangrijk is.

Dus als je je graag wil bekwamen in het ontwerp van meubelen, dan moet je je imo bekwamen in een aantal kunstbrede thema's die in elke kunstvorm terugkomen, aangevuld met specifieke thema's van het meubel ontwerpen (wetende dat een keuken ontwerpen iets anders is dan een stoel vormgeven).

Ik kan je geen boek aanbevelen waarin alle thema's staan samengevat. Ik zelf ook te weinig inzicht in alle facetten van 3D productontwerp. Ben ook zelf nog aan het uitzoeken hoe het allemaal moet. Als je gaat zoeken, dan ga je een bibliotheek vinden aan mogelijkheden! Dit veld is zo groot dat het onmogelijk is alles samen te vatten in 1 boek. Overzichtswerken zijn breed gefocust. Dat helpt als kapstok. Als je in de diepte wil gaan, dan zal je je moeten toespitsen op deelelementen.
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Ik moet toegeven, ik heb hier wel eens om input gevraagd mbt het design dat ik heb gemaakt. Vaak krijg je daar maar beperkte input op, wellicht omdat mensen ietwat terughoudend zijn om iemand z'n harde werk niet te kritisch te beoordelen. Over smaak valt niet te twisten.

Alsnog zou ik het persoonlijk heel fijn vinden om mijn eigen ontwerpen tegen wat mensen aan te houden, zoals in deze thread is gedaan. En dan maakt het mij niet uit of een ander het mooi vindt of niet, gezien ik er zelf (vaak) wel blij mee ben. Maar tegelijkertijd ben ik bekend met mijn creatieve tekortkomingen, en is het juist goed voor mijn verdere ontwikkeling om hier input op te ontvangen.

Zijn er mensen die dit gevoel delen en het eventueel in kleinverband op zouden willen pakken? Ik wil gerust beginnen met mijn laatste project, om het af te trappen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.535
718
Enschede
ingoogni.nl
dan moet je je imo bekwamen in een aantal kunstbrede thema's die in elke kunstvorm terugkomen,
Gebruik jij meubels uit specifieke studio's ter inspiratie?
Dat maak voor mij deel uit van het opbouwen van wat ik kritische massa noem. Ik gebruik geen specifiek ontwerpers of studio's. Ik kijk graag naar de vormgeving van auto's, de vormgeving in films, wandel af en toe een museum binnen, kijk naar hoe de natuur een 'probleem oplost'. EDIT: en platenhoezen.

Edit: een sit die ik dagelijks volg is ArchDaily | Broadcasting Architecture Worldwide dat gaat over vormgeving in het groot. Vaak is het alleen maar plaatjes kijken voor me.

Zijn er mensen die dit gevoel delen en het eventueel in kleinverband op zouden willen pakken? Ik wil gerust beginnen met mijn laatste project, om het af te trappen.
Is gewoon hier een draad beginnen een optie?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WouterE en jorisvh

jorisvh

Post veel
Ik moet toegeven, ik heb hier wel eens om input gevraagd mbt het design dat ik heb gemaakt. Vaak krijg je daar maar beperkte input op, wellicht omdat mensen ietwat terughoudend zijn om iemand z'n harde werk niet te kritisch te beoordelen. Over smaak valt niet te twisten.

Alsnog zou ik het persoonlijk heel fijn vinden om mijn eigen ontwerpen tegen wat mensen aan te houden, zoals in deze thread is gedaan. En dan maakt het mij niet uit of een ander het mooi vindt of niet, gezien ik er zelf (vaak) wel blij mee ben. Maar tegelijkertijd ben ik bekend met mijn creatieve tekortkomingen, en is het juist goed voor mijn verdere ontwikkeling om hier input op te ontvangen.

Zijn er mensen die dit gevoel delen en het eventueel in kleinverband op zouden willen pakken? Ik wil gerust beginnen met mijn laatste project, om het af te trappen.
lijkt me een prima idee.
als werkstuk getoond wordt als af is, ben ik zelf eerder terughoudend om commentaar op het ontwerp te geven omdat het dan toch te laat is.
en ook omdat smaak persoonlijk is.
Van bij de ontwerpfase delen en er expliciet naar vragen zal toch wel feedback opleveren, denk ik.
En, zoals met alle advies, je doet er mee wat je wil. Het enige dat telt is dat je er zelf (of je klant) tevreden bent met je ontwerp.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Ja precies, en ik snap de terughoudendheid bij een afgerond project. Maar tegelijkertijd geeft het nog steeds reflectiepunten. Ik zal eens een thread starten een dezer dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
98
56
Hoofddorp
Ja precies, en ik snap de terughoudendheid bij een afgerond project. Maar tegelijkertijd geeft het nog steeds reflectiepunten. Ik zal eens een thread starten een dezer dagen.
Geen gek idee, ik moet nog aan het onderstel beginnen voor een tafel, als ik het blad af heb is het misschien leuk om wat te prototypen..
 

jorisvh

Post veel
Als iemand weet hoe ik mensen kan taggen, dan zal ik de veel van de mensen van deze thread taggen om het meer in het beeld te krijgen.
Je kan in een bericht @ typen + begin van de forumnaam. Je krijgt dan een dropdown om forumleden te kiezen.
Forumlid krijgt een mail met melding dat hij/zij getagd is.
Althans, dat is bij mij zo maar kan aan een instelling liggen hoewel ik me niet herinner daarmee geklooid te hebben.
Test: @Roelv
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.840
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi initiatief Roelv, hoe meer we bezig zijn met vormgeving des te beter het wordt. Probeer zo veel mogelijk bij andere bekende vormgevers te kijken, ook als je in eerste instantie denkt dat het niks is, of over de top of wat dan ook. De Gulden Snede is mooi als het gaat om evenwicht in verhoudingen, maar het wordt spannend als we er van af durven te wijken en het toch mooi blijft om naar te kijken. Dat het tussen heel veel andere dingen toch de aandacht trekt.

Zelf vind ik het wel een nadeel als we alleen foto's van werkstukken beoordelen. Je voelt niet de afwerking, de textuur, de verhouding van het werkstuk tot de rest van de omgeving. Als er belangstelling voor is, zou ik graag b.v. 1 x per 3 maanden bij elkaar komen om ook live werkstukken te bespreken. Dat zou ook op ODH kunnen.

Mooi dat er een stap wordt gezet!

jaap
 

Dijkie79

Nieuw lid
9 sep 2024
1
0
Nijmegen
Hallo, Ik ben op zoek naar mooie oud eiken houten tafels, banken of stoelen. Ik heb bij vrienden van ons een mooie tafel en bank zien staan alleen zei durven niet meer te zeggen waar ze deze gekocht hebben. Iemand een goede ervaring met bepaalde sites?? Voor lokale bedrijven zou het fijn zijn als het in de buurt van Amersfoort ligt (is geen must).
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Mooi initiatief Roelv, hoe meer we bezig zijn met vormgeving des te beter het wordt. Probeer zo veel mogelijk bij andere bekende vormgevers te kijken, ook als je in eerste instantie denkt dat het niks is, of over de top of wat dan ook. De Gulden Snede is mooi als het gaat om evenwicht in verhoudingen, maar het wordt spannend als we er van af durven te wijken en het toch mooi blijft om naar te kijken. Dat het tussen heel veel andere dingen toch de aandacht trekt.

Zelf vind ik het wel een nadeel als we alleen foto's van werkstukken beoordelen. Je voelt niet de afwerking, de textuur, de verhouding van het werkstuk tot de rest van de omgeving. Als er belangstelling voor is, zou ik graag b.v. 1 x per 3 maanden bij elkaar komen om ook live werkstukken te bespreken. Dat zou ook op ODH kunnen.

Mooi dat er een stap wordt gezet!

jaap
Dag Jaap, sorry voor de verlate reactie. Bedankt voor de vriendelijke woorden, en ik ben het met je eens dat een project in 2d op een scherm nooit het volledige plaatje schetst. Ik ben persoonlijk nog niet naar een ODH geweest, en wist ook niet dat dit een keer per 3 maanden plaatsvindt. Het lijkt me wel leuk om een keer langs te komen, dus mocht er een design sessie bij zitten dan sluit ik graag aan.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Hallo, Ik ben op zoek naar mooie oud eiken houten tafels, banken of stoelen. Ik heb bij vrienden van ons een mooie tafel en bank zien staan alleen zei durven niet meer te zeggen waar ze deze gekocht hebben. Iemand een goede ervaring met bepaalde sites?? Voor lokale bedrijven zou het fijn zijn als het in de buurt van Amersfoort ligt (is geen must).
@Dijkie79 Je kan dit beter vragen door een nieuw aan te maken onderwerp. Dan maak je meer kans op een goede reactie. Ik woon zelf in Amersfoort, mijn tafel komt van Table du Sud, maar is geen 'oud' eiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.