Geachte forumleden,
Willen jullie even meedenken?
Een vriend van mij heeft een BM. Twee weken geleden braken, tijdens het zeilen, aan 1 kant de stagen waardoor de mast aan de andere kant overboord sloeg. Het gevolg is dat de houten "masthouders" afbraken. Nou heeft hij mij als houtenthousiasteling gevraagd te helpen bij de reparatie. Dat wil ik best maar ik ken mijn beperkingen onderhand en eigenlijk heb ik hulp nodig met deze klus in de vorm van slimme adviezen.
Mijn idee om de "masthouders" (het heet vast anders in botentermen) te repareren is alsvolgt:
1) Ik verwijder de afgebroken delen door ze onder het dek af te zagen en boven het dek flush te zagen met het dekoppervlak. Dan houd ik, als het goed is, nog een paar centimeter hout over. Dat boor ik weg en beitel of vijl dan de rest weg tot aan het dek materiaal. Ik neem aan dat de masthouders aan die door het dek heen steken vastgelijmd zijn met epoxy of iets dergelijks.
2) Ik meet de oude delen op en maak ze precies op maat van nieuw hout.
3) Vanaf boven schuif ik de delen door het dek en maak ze vast aan de romp met het systeem dat er al is aangebracht.
4) Dan kit (of epoxy of.....) ik de rand tussen het hout en het dek.
5) mast terugplaatsen.
Ik heb een paar vragen:
1) Ik ben geen botenbouwer en het kan zijn dat ik hele essentiële zaken over het hoofd zie, klopt dat? En welke zijn dat?
2) welk hout kan ik gebruiken voor de masthouders? Mahonie? Teak?
3) waarmee maak je de ruimte tussen het dek en de masthouders dicht?
Om eea nog wat duidelijker te maken hierbij wat foto's.

bevestiging van de mast bovendeks met de afgebroken "masthouders"

bevestiging van de mast aan de romp

zicht van onder naar boven naar het dek

zicht op de bevestiging op de romp

Nog een foto van bovenaf op het dek
vriendelijke groet,
Bart
Willen jullie even meedenken?
Een vriend van mij heeft een BM. Twee weken geleden braken, tijdens het zeilen, aan 1 kant de stagen waardoor de mast aan de andere kant overboord sloeg. Het gevolg is dat de houten "masthouders" afbraken. Nou heeft hij mij als houtenthousiasteling gevraagd te helpen bij de reparatie. Dat wil ik best maar ik ken mijn beperkingen onderhand en eigenlijk heb ik hulp nodig met deze klus in de vorm van slimme adviezen.
Mijn idee om de "masthouders" (het heet vast anders in botentermen) te repareren is alsvolgt:
1) Ik verwijder de afgebroken delen door ze onder het dek af te zagen en boven het dek flush te zagen met het dekoppervlak. Dan houd ik, als het goed is, nog een paar centimeter hout over. Dat boor ik weg en beitel of vijl dan de rest weg tot aan het dek materiaal. Ik neem aan dat de masthouders aan die door het dek heen steken vastgelijmd zijn met epoxy of iets dergelijks.
2) Ik meet de oude delen op en maak ze precies op maat van nieuw hout.
3) Vanaf boven schuif ik de delen door het dek en maak ze vast aan de romp met het systeem dat er al is aangebracht.
4) Dan kit (of epoxy of.....) ik de rand tussen het hout en het dek.
5) mast terugplaatsen.
Ik heb een paar vragen:
1) Ik ben geen botenbouwer en het kan zijn dat ik hele essentiële zaken over het hoofd zie, klopt dat? En welke zijn dat?
2) welk hout kan ik gebruiken voor de masthouders? Mahonie? Teak?
3) waarmee maak je de ruimte tussen het dek en de masthouders dicht?
Om eea nog wat duidelijker te maken hierbij wat foto's.

bevestiging van de mast bovendeks met de afgebroken "masthouders"

bevestiging van de mast aan de romp

zicht van onder naar boven naar het dek

zicht op de bevestiging op de romp

Nog een foto van bovenaf op het dek
vriendelijke groet,
Bart