Blokschaaf: advies gevraagd bij aanschaf

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hoi Rinus,

wellicht weet je het al maar Low Angele is niet zo low als je wellicht verwacht. Een blokschaaf (nr 4, 5 en 7) hebben een beveldown constructie met een schaafhoek van 45 (= gelijk aan de hoek van het beitelbed). Bij een low angel heeft het beitelbed een hoek van 12 graden en de beitel zit er 'bevel up' in met een hoek van 25 graden: samen 37 graden. Die 8 graden maakt echt het verschil niet.
Rob Cossman legt het uitgebreider uit:
Bedankt voor deze informatie. Nooit bij stil gestaan. Oef....gelukkig nog geen low angle in mijn gereedschapsverzameling.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Ik heb een tijdje terug een stanley blockschaaf gekocht met geribde zool maar ben er niet te spreken over omreden dat ik er kleine latjes mee schaaf en daar is deze zool niet geschikt voor .
Dus ik wil hem verkopen heb je interesse stuur dan een pb.
Simon
Bedankt voor je aanbod, maar ik zoek bij voorkeur ook iets met een gladde zool.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Hoi Rinus,

wellicht weet je het al maar Low Angele is niet zo low als je wellicht verwacht. Een blokschaaf (nr 4, 5 en 7) hebben een beveldown constructie met een schaafhoek van 45 (= gelijk aan de hoek van het beitelbed). Bij een low angel heeft het beitelbed een hoek van 12 graden en de beitel zit er 'bevel up' in met een hoek van 25 graden: samen 37 graden. Die 8 graden maakt echt het verschil niet.
Rob Cossman legt het uitgebreider uit:
Goed gevonden. Hij heeft een overtuigend filmpje gemaakt.
Deze vergelijking zou ik in eerste instantie niet snel gemaakt hebben. Ik was van plan een nr 4 te kopen, bij Baptist werd me vervolgens de low angle 62 geadviseerd, als beginner. Tot op heden erg tevreden. Maar het was wel mijn eerste schaaf. Wellicht dat ik later die 5 1/2 meer weet te waarderen (als ik ooit aanschaf tot aanschaf kom).

Maar voor mijn vraag maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Want die blokschaafjes hebben allemaal een bevel up, en 'body' van 12 of 20 graden. En daarvan ben ik benieuwd wie daar ervaring mee heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Goed gevonden. Hij heeft een overtuigend filmpje gemaakt.
Deze vergelijking zou ik in eerste instantie niet snel gemaakt hebben. Ik was van plan een nr 4 te kopen, bij Baptist werd me vervolgens de low angle 62 geadviseerd, als beginner. Tot op heden erg tevreden. Maar het was wel mijn eerste schaaf. Wellicht dat ik later die 5 1/2 meer weet te waarderen (als ik ooit aanschaf tot aanschaf kom).

Maar voor mijn vraag maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Want die blokschaafjes hebben allemaal een bevel up, en 'body' van 12 of 20 graden. En daarvan ben ik benieuwd wie daar ervaring mee heeft.
Rob Cossman is een held .....
Ik ben ook van plan om blokschaafje te kopen.... dus dit alles is zeer interessant.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
ik heb deze en ben er heel tevreden over.
Ja ze zijn duur, maar wel uit de doos bruikbaar. En ongeacht wat je koopt, slijpen en wetten bij gebruik blijft nodig, ongeacht de prijs.

rabbet-block-sil-iso.jpg
Bij een low angle is de invloed op de krachtimpact op de beitel anders en ligt dat meer in het verlengde van het ijzer. Hierdoor is de kans "klapperen van de beitel" veel minder.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Hoi Rinus,

wellicht weet je het al maar Low Angele is niet zo low als je wellicht verwacht. Een blokschaaf (nr 4, 5 en 7) hebben een beveldown constructie met een schaafhoek van 45 (= gelijk aan de hoek van het beitelbed). Bij een low angel heeft het beitelbed een hoek van 12 graden en de beitel zit er 'bevel up' in met een hoek van 25 graden: samen 37 graden. Die 8 graden maakt echt het verschil niet.
Rob Cossman legt het uitgebreider uit:


In het kort met een schets :
Bevels.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
ik heb deze en ben er heel tevreden over.
Ja ze zijn duur, maar wel uit de doos bruikbaar. En ongeacht wat je koopt, slijpen en wetten bij gebruik blijft nodig, ongeacht de prijs.

Bekijk bijlage 93875
Bij een low angle is de invloed op de krachtimpact op de beitel anders en ligt dat meer in het verlengde van het ijzer. Hierdoor is de kans "klapperen van de beitel" veel minder.
Ik heb hem ook. Top schaafje. Er zitten twee zijsnijders op. Wel fijn maar soms heb ik er ruzie mee zit er een sneetje in mijn vinger.
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en Jos Cuypers

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb hem ook. Top schaafje. Er zitten twee zijsnijders op. Wel fijn maar soms heb ik er ruzie mee zit er een sneetje in mijn vinger.
Ach, gebeurt ook zonder ruzie ;)
Een van mijn redenen is dat ik liever gene chineese makelijj wil.
Wij Europeanen willen het maar enkel goedkoop daarom gaat alle industrie naar dergelijke overgsubsidieerde landen en is de economie hier aan het doodbloeden. Dit is mijn persoonlijke mening en ik laat eenieder hierin vrij om te doen wat hij of zij denkt dat het beste is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Helaas zijn die Lie-Nielsens (en ook van Veritas overigens) allemaal al een lange tijd uitverkocht voor zover ik kan vinden... Iemand enig idee wanneer die weer in de handel komen?

Die uit china zijn echter wel beschikbaar ;)

Edit: Baptist heeft gereageerd dat ze hier geen informatie over kunnen geven, omdat de leveranciers ook geen uitspraken over levertijden willen doen.
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
In Duitsland bij Dictum en Dieter Schmidt, hebben ze dezelfde leveringsproblemen als Baptist.

Mogelijk interessant, Dictum heeft een eigen lijn schaven in haar assortiment. Volgens de Duitse hout fora staan ze als goed aangeschreven.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Ik heb inmiddels al een paar maanden een zoekopdracht voor 'schaaf' in marktplaats, binnen 30km. Maar daar is eigenlijk niks serieus voorbij gekomen. Verder weg wil ik het niet opzoeken, bij zo'n precisie instrument wil ik het ding eerst zien. En verder weg rijden wil/kan ik niet de tijd voor vrijmaken. Dus ik ben van plan om iets nieuw aan te schaffen. Tenzij ik op het forum iets vind (maar ik heb de indruk dat schaven snel weg zijn).
Hoi Rinus,

ik heb al mijn schaven op marktplaats gekocht op basis van foto's. Een mooie Stanley (UK of USA) van voor 1970 (belangrijkste kenmerk houten handvaten en knoppen) zijn gewoon allemaal goed. ik heb er veel plezier van. Ik gebruik overigens de nummer 5 het meest. Daarnaast zijn er enkele handelaren die gewoon allee maar goed spul leveren.

Succes met het zoek tocht...
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hoi Rinus,

ik heb al mijn schaven op marktplaats gekocht op basis van foto's. Een mooie Stanley (UK of USA) van voor 1970 (belangrijkste kenmerk houten handvaten en knoppen) zijn gewoon allemaal goed. ik heb er veel plezier van. Ik gebruik overigens de nummer 5 het meest. Daarnaast zijn er enkele handelaren die gewoon allee maar goed spul leveren.

Succes met het zoek tocht...
Mee eens. Heb zelf ook een Stanley 4 (destijds nieuw gekocht) met houten handvatten. Schaaft nog steeds als de beste. De Stanley 5 via Marktplaats gekocht. Wel even opknappen en die schaaft ook als een tierelier. Ze staan regelmatig op Marktplaats.
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik vind het een zeer groot voordeel. Door de bekopening klein te maken, krijg ik de fijnste schaafsels en dus een zeer strakke passing voor het lijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.