Blokhut planken vs zweeds rabat

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ben in Fusion een tuinhuis aan het tekenen omdat een standaard maat bij ons niet past. We vinden 'blokhutprofiel' planken mooier dan Zweeds rabat en mijn idee was om die op een raamwerk te monteren. Echter op YT vond ik gister dit filmpje
waar in ze eigenlijk zeggen dat je ze los in sponningen moet monteren.

Ik begrijp dat zweeds rabat in een sponning niet gaat, maar waarom zouden blokhutprofiel planken niet op een regelwerk kunnen?
Of is het gewoon een kwestie van voorkeur want de 1 'werkt' toch niet harder dan de ander?

Iemand enig idee?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Echter op YT vond ik gister dit filmpje waar in ze eigenlijk zeggen dat je ze los in sponningen moet monteren.
ik hoor in het filmpje dat het voordeel van het blokhutprofiel is dat je dat in een groef (*) kan schuiven, zodat je het niet hoeft te nagelen, wat soms moeilijk is omdat je dat niet van de andere kant kan doen
de vorm van een blokhutprofiel leent zich bij alle manieren van plaatsen beter dan een zweeds rabat
er is geen reden waarom je het niet op regelwerk kan plaatsen
voor de esthetica zou ik het in een sponning plaatsen, of tussen de delen een plank van dezelfde dikte op het regelwerk plaatsen

(*) naar mijn begrip is een sponning een uitsparing aan de kant van een plank
zo ook volgens wikipedia
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Bij Zweeds rabat houd ik ook wat speling tussen de planken (maar die is verdekt door de overlap), daardoor kunnen de planken werken. En de vorm is minder massief (groeven in de achterkant en taps aflopende dikte); ik kan me voorstellen dat de werking daardoor ook minder is.
 
J

j1eke

Guest
Ja, dat kan ook gewoon op regelwerk. Anders wordt achteraf monteren ook moeilijk.
In een sponning aan de binnenkant zou eventueel ook kunnen, maar dat is lastiger strak te krijgen, lijkt me. Dan zou ik het iets dieper laten liggen dan de staander, anders zie je elke bolling van de planken. Tenzij het tuinhuisje alleen voor opslag is, dan geldt alleen de buutenkant en daarvoor is in een sponning wel wat fraaier.

Wel handig om blokhutprofiel vroeg in te kopen en even te laten liggen, dat is vaak vrij vochtig en dan krijg je grotere kieren dan je nodig hebt na een half jaartje als je het direct monteert.
IMG_20211215_163216.jpg
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ja, dat kan ook gewoon op regelwerk. Anders wordt achteraf monteren ook moeilijk.
In een sponning aan de binnenkant zou eventueel ook kunnen, maar dat is lastiger strak te krijgen, lijkt me. Dan zou ik het iets dieper laten liggen dan de staander, anders zie je elke bolling van de planken. Tenzij het tuinhuisje alleen voor opslag is, dan geldt alleen de buutenkant en daarvoor is in een sponning wel wat fraaier.

Wel handig om blokhutprofiel vroeg in te kopen en even te laten liggen, dat is vaak vrij vochtig en dan krijg je grotere kieren dan je nodig hebt na een half jaartje als je het direct monteert.
Bekijk bijlage 120537
Ziet er goed uit. Is dit op een regelwerk gedaan?

Kwam de plank boven de ramen direct goed uit als je de raam tijdens het opbouw van de wand er al in zet?
 
J

j1eke

Guest
Ziet er goed uit. Is dit op een regelwerk gedaan?

Kwam de plank boven de ramen direct goed uit als je de raam tijdens het opbouw van de wand er al in zet?
Niet een volledig regelwerk in dit geval. De overspanning was klein genoeg dat we het wel aandurfden met alleen op de staanders regels te monteren en het daarop vast te schroeven. Aan de rechterkant op de foto kun je het het beste zien, links is het wat verwarrend omdat de staander duplo verlijmd is.

De hoogte en verdeling van de ramen bepalen we samen met de klant als we daar ongeveer aan toe zijn, dus die mikken we niet uit hoe ze op de planken uitkomen. Denk dat het juist beter is als het niet netjes uitkomt, dan hebben ze met een groter deel steun van een doorlopende plank. De andere losse delen geven minder steun natuurlijk.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Niet een volledig regelwerk in dit geval. De overspanning was klein genoeg dat we het wel aandurfden met alleen op de staanders regels te monteren en het daarop vast te schroeven. Aan de rechterkant op de foto kun je het het beste zien, links is het wat verwarrend omdat de staander duplo verlijmd is.

De hoogte en verdeling van de ramen bepalen we samen met de klant als we daar ongeveer aan toe zijn, dus die mikken we niet uit hoe ze op de planken uitkomen. Denk dat het juist beter is als het niet netjes uitkomt, dan hebben ze met een groter deel steun van een doorlopende plank. De andere losse delen geven minder steun natuurlijk.
Aha, je ziet die voor klanten.

Bedoelde het denk ik wat anders. Meer als: Je maakt de hele wand dicht zodat alle planken mooi op elkaar aansluiten en zaagt dan het gat voor het raam. Of je ligt bv 4 planken, monteert dan het raam erop en maakt de zijkanten verder omhoog dicht, tot er weer 1 hele plank in kan. Als de zijkanten verschillen in hoogte, komt die hele plank ook niet zo mooi uit.
 
J

j1eke

Guest
Aha, je ziet die voor klanten.

Bedoelde het denk ik wat anders. Meer als: Je maakt de hele wand dicht zodat alle planken mooi op elkaar aansluiten en zaagt dan het gat voor het raam. Of je ligt bv 4 planken, monteert dan het raam erop en maakt de zijkanten verder omhoog dicht, tot er weer 1 hele plank in kan. Als de zijkanten verschillen in hoogte, komt die hele plank ook niet zo mooi uit.
Ah zo. Nee, hier bouwen we de wand op tot de onderrand van het raam en zetten dan het raam in de onderste plank. Dan vullen we gewoon verder op.
Deze ramen zijn ook kant en klaar gemonteerd en vallen aan beide kanten een centimeter of 3 over het hout, dus achteraf in een gat zetten kan volgens mij niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.