> maar het determineren van bomen en planten is echt een vak apart , zeker nu er een heleboel hybriden en exoten ook nog mogelijk zijn in de beoordeling . En van een foto met een foto op een andere plek op het internet een vergelijk maken is niet optimaal .<
Als hovenier heb ik vele bomen moeten leren en kom nu heel regelmatig iepen tegen. Door de iepziekte is het bestand zeer uitgedund. De bomen die je nu meestal tegenkomt zijn de resistente soorten die zijn ontstaan uit kruisingen met de Ulmus xhollandica (welke ook reeds een kruising is). Er zijn langzaam en snel groeiende soorten, brede en smalle kronen. In Nederland worden momenteel ruim 30 soorten gekweekt.
Ik had in 1979 voor het eerst van gehoord omdat ik toen op werkvakantie in Engeland was op een vreemde boerderij en er daar ook iemand werkte uit Nederland wiens broeken altijd gescheurd waren en Dutch Elm disease genoemd werd . Anders was ik er waarschijnlijk nooit van op de hoogte geweest. Ik was toen 18 en het is me altijd bij gebleven 38 jaar later, ook omdat ik de laatste tijd steeds meer weer zaken lees over exoten die de plaatselijke flora en fauna verstoren door toedoen van de mens .