Binten te kort voor pen-gat verbinding. Hoe oplossen?

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Hallo allen,

Ik maak een onderstel voor mijn werkbank, waar ik wielen onder ga monteren. Ik heb het ontwerp iets gewijzigd, waardoor de binten nu te kort zijn voor een pen-gatverbinding. De binten zijn 11 hoog bij 7 breed en het onderstel wordt 220 x 120 cm.

Ik heb zitten denken om met pocket holes en schroeven een verbinding te maken, maar ik weet niet of dat sterk genoeg is. Ik zou ook met flinke deuvels kunnen werken (22 mm dikte), maar die kan ik alleen krijgen in grenen, terwijl de binten van vuren zijn. Gaat dat goed?
Tot slot zou ik vierkante of rechthoekige deuvels kunnen gebruiken. Die kan ik zelf maken, maar ik weet niet zeker of dit sterk genoeg is.
En misschien zijn er nog betere oplossingen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties.
Alvast enorm bedankt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Je kan ook een losse pen maken van 110 mm x22mm en dan van de lengte die je nodig hebt.
In je bint maak je dan op de kopse kant, waar eerst de pen aan zou komen, een inkeping van zeg 80mm diep x 22mm breed waar je de losse pen in vastlijmt. En voila, je hebt weer een bint met een pen eraan.

Als je deuvels gaat gebruiken, maak dan een goede mal om je boor steun te geven. Zuiver en recht boren is lastig, zeker in kops vurenhout (zacht). Met een speedboor gaat dat niet lukken, je zal dan een slangenboor of een gewone houtboor van 22mm nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zoals reeds gezegd, gewoon een losse pen maken en de zooi vastlijmen. Krijg je een grote domino.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet niet hoe lang je flinke deuvels zijn, maar die kan je natuurlijk ook van de andere kant er in boren, dwars door de staanders heen in het bint. Of anders een stuk rondhout bij de bouwmarkt vandaan. Maar dan heb je nog wel een slangenboor nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Dank voor jullie tips!
Ik ga inderdaad een soort gerepareerde pen fabriceren. Ik heb een kolomboor en slangenboren, dus dat zal wel lukken. Vervolgens met een lange frees en/of beitel het restant weghalen. Rondhout heb ik overwogen, maar ik kan net geen diameters krijgen waarvan ik ook slangenboren in heb.

Groet’n.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.