Bijzettafeltje.

tuoh

Oud hout
Deze week een tussendoortje gefabriceerd, een low budget bijzettafeltje. Materiaal, restjes Eik en Noten. Het geheel word 630mm hoog en de diameter van het blad word 510mm. Omdat ik wat uitgekeken ben op rechte poten, voor dit exemplaar dus ook maar geopteerd voor "kromme poten"

Het geheel heb ik ineens op ware grootte uitgetekend, eens alle afmetingen vast laggen heb ik het mes in de tekening gezet, zo had ik ineens een mal voor de "kromme poten"
Op deze mal waren dan alle noodzakelijke hoeken en uitsparingen reeds aanwezig, gemakkelijk om deze nadien over te brengen op de echte onderdelen.
Met behulp van deze mal kon ik ook makkelijk een freesmal vervaardigen om de poten te kalibreren op de freesmachine.

De rest volgde dan (bijna) vanzelf, hout schaven, poten kalibreren, onderste ring verlijmen en op maat draaien, uitsparingen in ring en poten uitzagen en passen, alles opschuren en monteren. Morgen het bovenblad nog rond frezen, schuren en monteren, en klaar is kees.

Eens gereed word het geheel met zwarte beits ingekleurd en afgewerkt met Woca masterolie. Uiteindelijk word het tafeltje aan het oog onttrokken door een overhangend kleedje, de hele constructie word dan quasi onzichtbaar:( Daarom de hele constructie maar gewoon in elkaar geschroefd.

Bijgaand wat prentjes van de werken tot nu toe.


Mvg,

André



De tekening op ware grootte.
CIMG2579.jpg

Met de mal losgesneden.
CIMG2582.jpg

Poten kalibreren.
CIMG2586.jpg

En voorzien van de nodige hoeken en uitsparingen.
CIMG2593.jpg

Onderste ring gemonteerd.
CIMG2594.jpg

En idem voor de bovenste schijf.
CIMG2597.jpg
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Opnieuw heel mooi gedaan Andre. Ik ben heel weinig vertrouwd met freeswerken, behalve de 'standaard' zaken op mijn freestafel, dus ik ben wel benieuwd naar hoe je die freesmachine maakt en die poten zo mooi uitwerkt. Heb je een aantal standaardmallen die je liggen hebt, of maak je telkens iets nieuws? Groet. Frank
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zeg twee dingen: noem jij dat resten?? :)
Mooi tafeltje, die gebogen poten voegen zeker iets toe aan de totale visuele beleving.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi tafeltje en weer strak werk. Het valt me op dat jij je (kop)draaibank bij zoveel werkstukken gebruikt, meubelonderdelen, ronde hoeken voor scheepskozijnen bv. Is het draaien van ringen en sponningen makkelijk te leren, denk dat je als meubelmaker/timmerman aan een kopdraaibank het meest hebt?
Alleen had ik de schroeven die de ring met de poten verbinden schuin in de onderkant vd ring gedraait, zodat ze uit het zicht zitten, al komt er een tafelkleed over. Was niks meer werk geweest, al is het voor ons zo wel duidelijker hoe het in elkaar steekt:)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Andre,

dat is knap gedaan zeg.

Zou je mij kunnen zeggen wat voor soort papier je gebruikt als mal? Leg je die mal op het zodat de kopieerfrees dat origineel volgt?
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de puntjes op de "I" gezet, volgende week nog twee lagen "Woca" en er kan geleverd worden:D

Blad rond gefreesd, het ding gemonteerd en nadien de hele boel gebeitst, dat kan nu mooi drogen met deze zachte temperaturen.

Bijgaand wat foto's van het eindresultaat.


Ps: ik zal in een paar afzonderlijke berichten alle gerezen vragen proberen beantwoorden, voor sommige korte vragen is het antwoord (helaas) heel wat langer;)


Mvg,

André


Blad rond frezen.
CIMG2612.jpg

Het blad gemonteerd.
CIMG2618.jpg

Tenslotte een kleurtje erop.
CIMG2644.jpg

CIMG2647.jpg
 

WR1944

Oud hout
Met het plaatsen van de foto's is mijn opmerking komen te vervallen over de poten die aan de zijkant tegen het blad leken te zijn bevestigd. Nu zie ik dat er nog een blad op kwam. De structuur van het hout komt mooi uit. Doordat de poten iets verjongen naar boven toe maakt het een speelse indruk.
 

tuoh

Oud hout
En dan nu wat antwoorden op de gestelde vragen hierboven.

De vorm van de poten, of het uittekenen van curve's. Omdat de werken die ik uitvoer zo divers zijn is het de moeite niet om gebruikte mallen bij te houden, binnen de kortste keren zou mijn werkplaats volhangen met die dingen:D

Dit weggooien heeft als voordeel dat ik elk nieuw werk kan aanvatten met een blanke lei, ik ben dus niet verplicht om compromissen te sluiten. Wat je meestal wel moet doen als je oude mallen wil hergebruiken voor een andere opdracht. Weggooien die oude zooi dus:D

Om vloeiende vormen te creëren in hout is er wel een trucje, gebruik steeds een smal houten latje met rechte vezels in combinatie met wat (strook) gewichten. Een dunne houten lat kan je maar tot een bepaalde curve plooien, anders breekt ie. Door deze ingebouwde rem:D krijg je natuurlijk aanvoelende en vloeiende curve's. De lijnen stroken zegt de scheepsbouwer.

Terwijl vroeger technisch tekenaars deze blokken gebruikten op de tekenplank zijn het tegenwoordig de houtscheepsbouwers die deze blokken nog steeds gebruiken bij het uitstroken van lijnen. Zelf heb ik een koffertje met 10 strookblokken wat vermoedelijk al 80jaar meegaat:cool:

Ga je hetzelfde ontwerp uittekenen met behulp van een kunststof lat dan krijg je soms onnatuurlijk aanvoelende curve's, doordat deze kunststoflat meestal heel wat soepeler buigt dan een houten exemplaar krijg je dan te fel gebogen lijnen om uit te voeren in hout, het oogt niet mooi. Nu is dit laatste een item dat niet meetbaar is, het is een subjectief gegeven, wat voor iedereen anders is. Je moet er wat gevoel voor krijgen.

Een paar maanden geleden heb ik wat zwaar karton gered uit een vuilcontainer, het witte karton was vergeelt en daardoor niet meer bruikbaar voor het inkaderen van foto's, maar voor mij is het een uitermate geschikt materiaal om mallen uit te vervaardigen. Alhoewel ik ook wel mdf, triplex, Unalit, etc. gebruik voor mallen, ik ben niet kieskeurig:D

Die kartonnen mal kan ik natuurlijk niet gebruiken om de stukken te kalibreren op de freesmachine, hier is een mal uit multiplex of mdf voor nodig, maar dank zij die kartonnen mal is een houten mal snel gemaakt, je hoeft de vorm niet meer over te nemen van de tekening (wat een hele klus kan zijn)


bijgaand een paar foto's van het stroken van gebogen lijnen met soepele lat en loden strookblokken.

De ingrediënten.
CIMG2629.jpg

Lijnen stroken.
CIMG2624.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ruim 20 jaar bij een scheepswerf gewerkt. Voordat het CAD werd ingevoerd werd de scheepsvorm gestrookt. Ook al deed ik het werktuigbouwkundige deel van het ontwerp, om machine fundaties e.d. in te passen moest je soms een deel van de scheepsromp tekenen. Wij gebruikten soortgelijke blokken met plexiglas latjes van verschillende diktes. Hoe ruimer de bocht hoe dikker de lat kon zijn. Door het plexiglas kon je het reeds getekende zien. Later kwam er CAD en verdween langzaam de romantiek uit het tekenen. :)
 

tuoh

Oud hout
Eens de mallen klaar word de volgende stap het kalibreren van de iets te breed (ongv. 3 à 4mm) gezaagde vormen. Hoe minder hout er moet verspaand worden hoe vlotter het werk gaat, daarom zaag ik alle gebogen vormen redelijk juist uit.

Belangrijk bij het kalibreren op de verticale freesmachine, maak de freesmal altijd een stuk langer dan het werkstuk, dat vergemakkelijkt het inzetten en uitlopen tegen de geleidering, zonder gevaar op wegslaan van het werkstuk.

Ik gebruik hier altijd een verstelbare bogenfreesinrichting voor, dit toestel is heel wat veelzijdiger in gebruik dan een aanlooplager. Bij een aanlooplager zit je met een vaste diameter, wil je aan het gekalibreerde werkstuk nog een sponning frezen dan moet je ofwel een ander lager plaatsen of een andere mal vervaardigen. Niks van dit alles bij een bogenfreestoestel, hier kan je de aanloopplaat traploos verstellen, met één mal kan je dus al het freeswerk doen.

Deze bogenfreestoestellen zijn er in vele uitvoeringen, van heel basic tot heel gesofisticeerd, maar zelfs de simpelste uitvoering werkt al foutloos. Doordat de uitsparing voor de frees en de buitenrand van de aanloopplaat niet evenwijdig lopen is het belangrijk dat de mal altijd contact maakt op het smalste punt, dit word altijd aangeven door een lijntje. Dit heb ik op de onderstaande foto's voor de duidelijkheid blauw gekleurd.

Heel belangrijk bij het kalibreren op de verticale freesmachine, voer het werkstuk steeds in met de houtdraad mee!!!! anders springen de stukken je om de oren. Langs welke kant je de mal aanbrengt bepaald of je mee- dan wel tegendraads gaat frezen, opletten dus. Verder altijd vlijmscherpe frezen gebruiken, de spanen moeten er als fijne vlokken af komen, niet als gehakseld hout.

Daarom ook dat ik steeds zo nauwkeurig mogelijk de vorm uitzaag op de lintzaag, hoe minder er moet verspaand worden hoe minder kans op uitbreken van het hout!

Eens je het proces onder de knie hebt gaat de bewerking zeer snel, en heb je bijna geen nawerk, even opschuren en klaar. Hou er wel rekening mee dat elke imperfectie van de mal zijn sporen achterlaat op de werkstukken! Een perfecte mal levert een perfect werkstuk af, het omgekeerde is absoluut te vermijden, dus de tijd die je besteed aan het vervaardigen van een perfecte mal betaald zich nadien dubbel en dik terug:D

een verstelbare aanloopplaat.
CIMG2634.jpg

Altijd aanlopen op het lijntje!
CIMG2638.jpg

Perfecte spanen, resultaat van een kleine afname en een scherpe frees.
Let ook op de te lange mal!
CIMG2583.jpg

Een plaatje van het bogenfreeshulpstuk zonder beschermkap.
CIMG2630.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ik heb ruim 20 jaar bij een scheepswerf gewerkt. Voordat het CAD werd ingevoerd werd de scheepsvorm gestrookt. Ook al deed ik het werktuigbouwkundige deel van het ontwerp, om machine fundaties e.d. in te passen moest je soms een deel van de scheepsromp tekenen. Wij gebruikten soortgelijke blokken met plexiglas latjes van verschillende diktes. Hoe ruimer de bocht hoe dikker de lat kon zijn. Door het plexiglas kon je het reeds getekende zien. Later kwam er CAD en verdween langzaam de romantiek uit het tekenen. :)

Het was wel goed voor de fysiek, dat gesleur met die loden blokken:D Wij houden de oude technieken levend, die loden strookblokken worden nog regelmatig uit de kast gehaald bij ons.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
@Bjorn, iedereen heeft zo zijn manier van werken, maar inderdaad, ik gebruik zowel de klassieke als de kopdraaibank regelmatig in het reguliere werk. Meestal omdat een bepaalde klus sneller of makkelijker kan uitgevoerd worden met een draaibank. Ringen en sponningen steken gaat op een draaibank heel makkelijk, meestal heb je aan één beitel voldoende, een scherpe smalle afsteekbeitel klaart de klus bijna altijd. Het is één van de makkelijkste bewerkingen op een draaibank, na 1 minuutje uitleg kan iedereen dat klusje klaren.

Wat je wel moet hebben zijn diverse opspankoppen, of vlakke schijven, het is namelijk niet altijd evident om sommige werkstukken te spannen zonder zichtbare sporen na te laten, daar komt al eens wat kunst en vliegwerk bij kijken.

Die vermaledijde kruiskopschroeven vervang ik volgende week door koperen bolschroeven, maar dan moet ik eerst mijn voorraad aanvullen, de doos is leeg;)


@Remco, ik heb alleen een tekening op ware grootte gemaakt, te zien op de eerste foto in deze posting, maar de tekening heb ik kapot gesneden om de mal los te maken:p De rest van tekening heeft als onderlegger gedient bij het beitsen, daar is ook niet veel meer op te zien dus.


Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor deze uitgebreide verduidelijking André, zoals we van jou ondertussen wel gewend zijn. Ik heb weer heel wat opgestoken van je post. Dank en alvast een vroegtijdige fijne kerst gewenst:)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Tuoh, wat een interessante verhaal over het maken van de vloeiende lijnen. Ga ik gebruiken!

En een heel mooi tafeltje. Trouwens, ik vond het model waarbij het bovenste blad nog niet was gemonteerd en dus de poten aan de zijkant uitstaken, ook wel wat hebben.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Fijn werk weer Tuoh. Alleen die nabehandeling in zwart is weer zonde natuurlijk :D...

Slim idee om met de bovenfrees zo een ronde vorm uit te snijden. Gaat dat niet verschrikkelijk splinteren langs de randen???
 

tuoh

Oud hout
Hallo David,

Ja dat zwarte kleurtje hé, de klant wilde het zo en omdat de klant nu éénmaal koning is ......:p

Cirkels frezen met de bovenfrees geeft meestal weinig of geen afsplintering, (tenzij er een botte frees gebruikt word) Hier al helemaal niet, omdat de gebruikte frees een spiraalfrees (12mm) is. Zoals je kan zien zijn de gefreesde randen vlijmscherp, idem aan de onderzijde trouwens. Het gefreesde oppervlak behoeft dan ook praktisch geen nabewerking:D dat is zo al spiegelglad.

Het 24mm dikke blad is in twee stappen rond gefreesd, geen probleem voor zowel machine als frees.



Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.