Ik zie dit draadje vandaag pas voor het eerst. Ik zou te allen tijde gaan voor het zelf maken van de kastenwand. Want...
1. zelf maken geeft veel en véél meer voldoening;
2. het is een prachtig object om kennis en ervaring bij op te doen;
3. qua kosten zal het niet veel verschillen met een gekocht exemplaar;
4. het geeft je de mogelijkheid om het écht op maat te maken zodat het optimaal in de ruimte geplaatst kan worden;
5. etc. etc.
Voor wat betreft materiaalkeuze: je kunt ook combineren met MDF en een massieve houtsoort. Zo heb ik onlangs deze maatwerk kastenwand opgeleverd. Het kader (80mm dik) is gemaakt van 18mm MDF, rondom in verstek gezaagd. Voor de legplanken heb ik met klem geadviseerd om massief hout te gebruiken. De kleine meerprijs t.o.v. MDF weegt niet op tegen het onvermijdelijke doorbuigen van MDF. Omdat ik nog een partij eiken had liggen zijn alle legplanken gemaakt van dit materiaal (dikte 23mm).
Maatwerk details van deze kastenwand:
1. de onderrand loopt niet door, zodat de tafel als het ware in de kast kan worden geplaatst;
2. elektra in de staanders ingebouwd (twee keer dubbel wcd);
3. in de smalle lade is ruimte voor tablets en smartphones. Niet alleen kunnen ze uit het zicht worden opgeborgen, door dat er een wcd achter zit dient het tevens als oplaadstation.
Dat koop je dus niet bij IKEA en zo...
Totale kosten, MDF, eiken panelen alsmede centraaldozen, wcd's, verf, ladegeleiders etc. etc. bedroegen € 945,62.
.