Bevestiging Multiplex aan massief eiken blad

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
Hoi!

ik lees al een tijdje mee op het forum, maar ben pas recent de ideeen gaan vormen om een dressoir te maken.

Ik heb voor mezelf al wat onderzoek gedaan, en wil een dressoir van eiken en multiplex maken. Echter geeft het ontwerp van het dressoir wat problemen.
Het is mij nog niet gelukt om het ontwerp in 3D te zetten, in ieder geval niet met de verbindingen.

Ik heb twee issue's waar ik graag jullie advies over vraag.

Het dressoir is realtief simpel van opzet. De boven en onderkant bestaan uit een eikenblad van 20mm dik (200x45x2)
Daartussen zitten de verticale multiplex delen. in het midden 2 multiplex ~30mm verbonden met een dado van 5mm diep. Hier voorzie ik vooralsnog geen problemen.

De zijkanten zijn wat spannender. Ter plaatse van de zijkanten wil ik de eikenhouten boven en onderdelen naar 10mm verjongen, om zo een dunnen rand rondom te krijgen. Maar hoe zorg ik er nou voor dat de verbinding tussen de twee delen sterk genoeg is?! Het is nu een soort van "halve" dado van 10mm diep...

Daarnaast is het de bedoeling om het dressoir aan de muur te hangen. een french cleat lijkt mij het meest geschikt. maar heeft iemand een plaatje hoe je dat doet in combinatie met een achterwand? Hier kan ik namelijk nog geen mooie maakbare oplossing in verzinnen. (ik wil die cleat en de muur natuurlijk niet zien in de kast)
20150429_134629.jpg

Ik ben benieuwd naar de door jullie voorgestelde oplossingen!

Groetjes,
Mathijs
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
596
15
Meestal worden french cleats toegepast met een naar binnen liggende achterkant. Dat wil zeggen dat de achterwand ongeveer 15 of 20 mm dieper ligt dan staanders en liggers waardoor je de french cleats niet ziet. Je zou de achterwand van triplex kunnen maken bijvoorbeeld, die in een gleuf valt die je in de liggers, bodem, bovenkant en zijpanelen freest.
Deze techniek voor de achterwand heb ik hier ook toegepast: http://www.woodworking.nl/showthread.php?12994-Mijn-eerste-echte-project-TV-meubel/page2
Bouwtekening staat erbij, de french cleat moet je er zelf even bij bedenken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
De onderplaat kan je met schroeven in de muliplex platen schroeven. Je moet wel ruime gaten in de eiken onderplaat boren zodat er ruimte is om het eiken te laten werken, want het mulitplex zal nauwelijks werken.
De eiken bovenplaat kan je met bladwervels aan de zijkanten vast maken, dan blijft er ook ruimte over om de werking van het eiken op te vangen.

De french cleat bevestig je dan aan de mulitplex platen, ook met schroeven en lijm.
De kast hangt dan aan de multiplex delen en de eiken delen hangen/rusten aan het multiplex karkas.

Groeten, Raymond
 

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
Hoi Raymond en user,
bedankt voor jullie antwoorden en verhelderende opmerkingen.
Die achterplaat via sleuven plaatsen vind ik een goed idee, naar mijn weten gebruikt onder andere ikea dit ook veel voor zijn kasten. Ik vroeg mij wel af of dit voldoende stevigheid geeft.

Het bevestigen van de cleat en de multiplex vind ik alleen nog een beetje lastig. Ik wil zelf eigenlijk niet gaan schroeven, noem me een purist, maar ik vind het gewoonweg niet mooi.

Ik vind het concept van die bladwervels wel interesant, maa rik zit dan nog steeds met de structurele stijfheid van de kast. Op deze manier is het bovenblad een "losse" plaat.(hij is wel geklemd, dat begrijp ik).

Dit alles om werking van het eikenhout op te vangen, maar is de werking van het eikenhout over de diepte/breedte dusdanig hoog dat hier iets voor verzonnen dient te worden? Dat het materiaal werkt in de lengte(over de 200cm as) dat zie ik inderdaad wel gebeuren, echter hoeft dit niet opgevangen te worden. Zowel boven als onder zal dan gelijk zijn lijkt mij.

Ik zat zelf te denken om een strip in te frezen over de hele lengte. Echter is er niet veel vlees aan de eikenplank.

Zijn er nog andere oplossingen, en.. moet ik echt het eiken hout "scheiden" van het multiplex?

groetjes,
Mathijs
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Hallo Mathijs,

Het eikenhout zal in de lengte nauwelijks krimpen op uitzetten, maar juist wel in de breedte.
Het verschil tussen zomer en winter kan binnen wel 1 tot 2% zijn. Dat is een halve tot een hele centimeter.
Dat is dan wel verdeelt over de hele lengte, dus ca. 3 a 5 mm aan de voorkant en 3 a 5 mm aan de achterkant, maar het moet wel ergens heen.
De bladen zouden krom kunnen trekken, of je bevestiging zal los scheuren.

Grts, Raymond
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
596
15
Bladwervels, zo heet dat dus! Dat is inderdaad de juiste aanpak. Wat betreft de achterwand, deze zal inderdaad niet veel bijdragen aan de stevigheid van de kast, dit zal je vooral moeten verkrijgen door een stevige constructie. Zo'n achterwandje is ook maar 5 mm dik natuurlijk.
 

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
Ik heb nog even nagedacht over de oplossing met bladwervels. Ik zit alleen met een issue, als de boven en onderplank 1 a 2% uitzetten of krimpen, blijft er een kier of een overlap van van 4 a 5mm waar ik mee moet handelen.

Dit word lastig aangezien er deurtjes en lades inzitten. Hoe doen ze dit dan in andere meubels? Is het anders een optie om de midden delen ook van eiken te maken. Dan zet het gezamenlijk uit.

Mijn inspiratie voor de kast is de Stijl van Arlex. http://laproduqtora.com/project/arlex-stijl/

HIer en daar vrij geinterpreteerd en veranderd. Het leek mij juist heel mooi als de kopse kanten aan de voorkant van de verticale delen de typische multiplex uitstraling hadden/hebben.

Is dit dan allemaal fineerwerk oid?

Zijn er nog andere oplossingen, en zo niet hoe los ik die uitzetting van 4 a 5mm dan op? Sowieso ziet dit er natuurlijk niet uit..

Groeten,
Mathijs
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Bij de kast van Arlex zie je dat de deurtjes onder het blad zitten. En je ziet dat daar wat ruimte tussen zit. Daardoor valt een uitzetting of krimp niet zo op.
En je moet het ook in verhouding zien, 4 a 5 mm is op een kast van 80cm hoog bij 40cm diep niet zo opvallend. Zeker als je in het ontwerp daar een trucje op verzint.
Het belangrijkste is dat je de materialen de ruimte geeft om onderling te werken. Anders krijg je barsten of scheuren. En die vallen meer op dan een overstekend randje.

Groeten, Raymond
 

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
Ik ben toch even aan de slag gegaan met sketchup. Ik ben Solidworks/Inventor gewend, dus was wel ff klooien.
3D aanzicht.jpg

ik ben benieuwd of jullie commentaar hebben? of tips?

Al het materiaal is multiplex of eiken. Voor de achterborden twijfel ik aan mdf.

De bovenste van de twee ligger word afgeschuind om zo een cleat te vormen.
Binnenkant.jpg

Het blad word in de twee kasten aan weerzijden geklemd, zowel boven als onder door de voorgestelde bladwervels.
Ben daar nog niet heel erg blij mee, omdat ik in deze kasten een uittrekbaar plateau wou maken, maar alla.

achterkant.jpg

De achterligger zijn verzonken in de verticale "wanden" Zodoende kan ik deze vanaf achter schroeven en is het mechanisch geborgd.

Ik heb ook een model ter download.
Bekijk bijlage Model.skp
 

tuoh

Oud hout
Er is een veel eenvoudigere oplossing voor je probleem:p Een constructie waar twee verschillende materialen één geheel moeten gaan vormen word hopeloos ingewikkeld als één van beide massief hout is en het andere niet.
Het is veel simpeler om je hele kast uit één materiaal op te bouwen, MDF, multiplex of laminaat, geen problemen hier om alles samen te bouwen tot een sterk geheel. Als sluitstuk leg je dan enkel een (dun) massief blad op de kast en zet dit van binnen uit vast met schroeven die in sleufgaten zitten welke in het plaatmaateriaal zijn uitgefreesd. Op deze manier kan het hout altijd nog wat werken als het wil, maar dat heeft dan geen gevolgen voor de rest van de kast. Je kan dat massief ook vergeten en opteren voor gefineerde plaat, wat hier beter op zijn plaats zou zijn dan massief hout trouwens.

Ps: Haaklatten liefst in multiplex of massief.
 

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
ja daar zat ik ook aan te denken. Echter denk ik dat een massief blad van 10x450x2000 een beetje aan de dunne en fragiele kant is.
Verder kan ik zelf niet lamineren/fineren, en ben ik bang dat dat er een beetje "goedkoop" uit ziet. Of in ieder geval niet de feel geeft van echt hout.

De andere optie is om inderdaad de verticale delen ook in massief eiken uit te voeren. Dan mis ik het design gedeelte van de multiplex kopse kanten. En dat zou ik dan ook weer spijtig vinden omdat juist dit op meerdere plekken in mijn interieur terugkomt..

Iemand een advies over hoe dit dan aan te pakken?

Het makkelijkst lijkt mij alles in multiplex te doen, maar hoe houd ik die eiken toplaag?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zoals tuoh aangaf. Persoonlijk zou ik een kast uit gefineerd mdf gemaakt hebben. Feeling of echt hout? Neem je toch 2 mm fineer
 

MathijsG

Nieuw lid
7 jul 2014
11
0
Ik ben er toch nog niet uit. Ik heb toch nog wat inzichten nodig.

Ik heb nu twee situaties die ik kan uitvoeren met het gereedschap en de beperkte kennis die ik heb.

Optie 1: Zoals in het 3D model. Boven en onderkant van massief hout, rand wegfrezen(verjongen)
Nadeel: Bladwervels in kastjes, geen vaste verbinding op voorkant kastje.

Optie 2: De massieve planken verder verjongen, zodat het blad in een kader valt. Dus een normale corpus, met het midden open(torsiebox idee). HIerin valt dan het dikke gedeelte van het eiken.
Nadeel: Er zal een spleet komen in de kastjes. valt eventueel op te lossen met dunnen multiplex plaat boven en onder.

Iemand nog andere tips?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.