Bevestiging keerbeitel houten voorloper

LeoS

Nieuw lid
17 sep 2015
5
0
Hoi allemaal;
Ik heb via marktplaats een houten voorloper gekocht (50cm).
De schaaf heeft een beitel met keerbeitel, Gemerkt: Goldenberg 52 fabrique France (zijkant BALY)
Via een boutje (denk ik) hoort de keerbeitel vast te zitten aan de beitel, helaas zit dit er niet meer bij, maar natuurlijk kan ik er wel iets op verzinnen.
Misschien dat iemand een foto heeft van hoe het zou moeten zitten?
op de foto's zit de keerbeitel aan de onderkant en kan je aan de bovenkant de nokjes zien waar een draadeind doorheen moet.
Vriendelijk bedankt.20210220_113044.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Leo,

De ontbrekende schroef dient enkel om de afstand tussen de snede van de schaafbeitel en het actieve gedeelte van de keerbeitel te regelen.
Bij deze combinatie wordt de keerbeitel dus niet vastgezet op de keerbeitel. Beide zullen bij het aanslaan van de spie op hun plaats blijven.
Het is een heel goed systeem.

contre fer.jpg
zie de twee buitenste schaafbeitels uit deze foto

contre fer 2.jpg

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: LeoS

LeoS

Nieuw lid
17 sep 2015
5
0
Bedankt voor je reactie ornament, dit is eigenlijk precies zoals ik het ook opgelost had, gewoon met een m8 bout.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Fijn, dat werkt terug.
Bij de originele uitvoeringen zijn er ondiep centergaatjes geboord midden in de kop van de bout. Bedoeld wordt op de kopse kant van de bout, gaatje oriënteert zich dus in de lengte richting.

Dat maakt het afstellen net iets handelbaarder.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.