Bevestigen zijpanelen op bedframe

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
3
0
midden nederland
Hallo,

Anders dan mijn naam doet vermoeden ben ik Olav en nieuw hier en hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb een bedframe van vurenhout gebouwd dat er zwevend uitziet en is nu na een maand wel stevig genoeg bevonden. Het kraakt een beetje, maar dat komt vooral door de lattenbodem die rechtstreeks op de dwarsbalken liggen (vermoed ik):

bedombouw.jpg


Nu wil ik het nog afmaken door mooi hout aan de zijkanten te monteren, maar ben aan het prakiseren hoe ik dat het beste kan doen. Ik wil geen zichtbare schroeven natuurlijk en de afwerking aan de kopse kanten moet wel een beetje redelijk ogen. Ik dacht zelf om de panelen gewoon te plakken, maar wellicht hebben jullie een beter idee. Wellicht bestaat er beslag voor.

Dan nog even terug op het hout op hout van de bedbodem. Hoe kan ik dat het beste oplossen. Ik dat simpelweg een plastic profiel op de balken te bevestigen.

Zijn er daarnaast nog andere opvallende zaken die jullie zien en ik kan verbeteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
299
160
Leiden
Voor het hout op hout heb ik geen oplossing, maar de mooie afwerking zou ik gewoon vanaf de binnenkant schroeven. Dan zie je het ook niet en hou je bruikbaar hout over als je ooit een ander bed wilt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.654
1.164
Fryslân
Misschien kan je ideeën halen uit het bed wat ik heb gebouwd. Dat is ongeveer hetzelfde principe.

 

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
3
0
midden nederland
Misschien kan je ideeën halen uit het bed wat ik heb gebouwd. Dat is ongeveer hetzelfde principe.

Hoi Jelmer!
Top, dit is idd precies de tip die ik zocht. Kan voor het koppelen van de balken ook hoekankers gebruiken natuurlijk. In dit geval zou de lattenbodem niet meer op het hout rusten, maar op de profielen. Enige zorg is nog dat ik vanwege kosten geen 40mm dikke balken kan gebruiken, en dus wat twijfel heb aan de houvast van de schroeven dan. Gok op 20 a 25mm dikte. Nog een tip daarvoor?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.654
1.164
Fryslân
Enige zorg is nog dat ik vanwege kosten geen 40mm dikke balken kan gebruiken, en dus wat twijfel heb aan de houvast van de schroeven dan. Gok op 20 a 25mm dikte. Nog een tip daarvoor?

Je zou hiervoor rampamoeren met bijpassende bouten met platte kop voor kunnen gebruiken. Dan heb je denk ik de meeste houvast.

Ik zal kijken of ik er vanavond een foto van kan vinden om een idee te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.