Bevestigen zijpanelen op bedframe

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
5
0
midden nederland
Hallo,

Anders dan mijn naam doet vermoeden ben ik Olav en nieuw hier en hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb een bedframe van vurenhout gebouwd dat er zwevend uitziet en is nu na een maand wel stevig genoeg bevonden. Het kraakt een beetje, maar dat komt vooral door de lattenbodem die rechtstreeks op de dwarsbalken liggen (vermoed ik):

bedombouw.jpg

Nu wil ik het nog afmaken door mooi hout aan de zijkanten te monteren, maar ben aan het prakiseren hoe ik dat het beste kan doen. Ik wil geen zichtbare schroeven natuurlijk en de afwerking aan de kopse kanten moet wel een beetje redelijk ogen. Ik dacht zelf om de panelen gewoon te plakken, maar wellicht hebben jullie een beter idee. Wellicht bestaat er beslag voor.

Dan nog even terug op het hout op hout van de bedbodem. Hoe kan ik dat het beste oplossen. Ik dat simpelweg een plastic profiel op de balken te bevestigen.

Zijn er daarnaast nog andere opvallende zaken die jullie zien en ik kan verbeteren?

Laatst bewerkt door een moderator:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
313
168
Leiden
Voor het hout op hout heb ik geen oplossing, maar de mooie afwerking zou ik gewoon vanaf de binnenkant schroeven. Dan zie je het ook niet en hou je bruikbaar hout over als je ooit een ander bed wilt ;)

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.731
1.245
Fryslân
Misschien kan je ideeën halen uit het bed wat ik heb gebouwd. Dat is ongeveer hetzelfde principe.

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
5
0
midden nederland
Misschien kan je ideeën halen uit het bed wat ik heb gebouwd. Dat is ongeveer hetzelfde principe.

Hoi Jelmer!
Top, dit is idd precies de tip die ik zocht. Kan voor het koppelen van de balken ook hoekankers gebruiken natuurlijk. In dit geval zou de lattenbodem niet meer op het hout rusten, maar op de profielen. Enige zorg is nog dat ik vanwege kosten geen 40mm dikke balken kan gebruiken, en dus wat twijfel heb aan de houvast van de schroeven dan. Gok op 20 a 25mm dikte. Nog een tip daarvoor?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.731
1.245
Fryslân
Enige zorg is nog dat ik vanwege kosten geen 40mm dikke balken kan gebruiken, en dus wat twijfel heb aan de houvast van de schroeven dan. Gok op 20 a 25mm dikte. Nog een tip daarvoor?

Je zou hiervoor rampamoeren met bijpassende bouten met platte kop voor kunnen gebruiken. Dan heb je denk ik de meeste houvast.

Ik zal kijken of ik er vanavond een foto van kan vinden om een idee te krijgen.

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
5
0
midden nederland
Bekijk bijlage 149027
Bekijk bijlage 149028
Bekijk bijlage 149029

Dit is wat ik bedoel. Zo heb je genoeg sterkte in het dunnere hout dmv de rampamoeren, en omdat de bout een platte kop heeft, blijf je niet met je dekens achter de kop hangen.
Hoi Jelmer,

De keuze is inmiddels gevallen op inslagmoeren! Je bracht me wel op ideeen met die rampamoeren. Gezien de panelen niet dragend zijn is dit een uitstekende oplossing gebleken. Zal zo nog even foto’s uploaden.

Daarnaast, gezien de tijd en de tools die ik tot mijn beschikking heb, heb ik de panelen gewoon haaks op elkaar gemonteerd in de hoek. Was niet het idee, maar eikenhout is nogal hard en onverwerkbaar met de hand, tenzij je veel tijd en geduld hebt.

Nu zoek ik wel nog een mooie afwerkoplossing voor de hoekverbinding, omdat ik de naad eigeijk niet mooi vind (doordat de inslagmoeren een mm uitsteken is het paneel net iets te kort). Daarvoor heb ik een grenen L profiel zwart geverft, maar mis nog iets oo de bovenzijde. Een andere oplossing mag ook.

Iemand ideeën?

Foto’s die het verhaal ondersteunen:

Bijlagen

• IMG_8630.jpeg
    IMG_8630.jpeg
    51 KB · Weergaven: 27
  • IMG_8627.jpeg
    IMG_8627.jpeg
    48,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_8629.jpeg
    IMG_8629.jpeg
    58,5 KB · Weergaven: 23

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.371
520
je zou ook element verbinders kunnen gebruiken
die worden vaak gebruikt om delen van bankstellen te verbinden
1748367035866.png

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.731
1.245
Fryslân
Ik denk op de fotos te zien dat je of de rampamoer niet diep genoeg erin hebt gedraaid, of je een ring er tussen hebt gedaan. Ik denk als je de ring weghaalt, of de rampamoer wat dieper draait, dan ben je de naad kwijt denk ik, want dan trekt het wat meer naar elkaar toe.

• Leuk
Waarderingen: HoutenKlaas82

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
313
168
Leiden
Het is geen rampamoer die gebruikt is maar een inslagmoer, die zal je moeten verzinken om niet uit te laten steken. Maar belangrijker is dat deze niet echt geschikt zijn in deze toepassing mijns inziens.
Je hebt ze op de trek gemonteerd, en dat is nou juist niet waar ze voor gemaakt zijn. Je kan ze relatief makkelijk het hout uit trekken. Normaliter doe je deze aan de binnenzijde van een plank en monteer je de moer vanaf de andere kant, die brede flens trek je namelijk niet door het hout heen.
Het verschil met een rampamoer is dat je die met schroefdraad in het hout vast zet en dus beter bestand is tegen eruit trekken.
Ik zou jouw keuze nog even herzien als ik het goed begrijp.

• Leuk
Waarderingen: jelmer, CorL en mink

HoutenKlaas82

Nieuw lid
16 okt 2024
5
0
midden nederland
@Trip @jelmer Dank voor het inzicht! Ik was vooral bang dat het hout te dun was voor rampamoeren en heb daarom inslagmoeren gebruikt. De bevestiging is ok, maar goed om te weten! Het gaat me nu echter vooral om het afwerken van de hoeken 😊! Hebben jullie daar nog tips over?

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
98
42
Nu zoek ik wel nog een mooie afwerkoplossing voor de hoekverbinding, omdat ik de naad eigeijk niet mooi vind (doordat de inslagmoeren een mm uitsteken is het paneel net iets te kort). Daarvoor heb ik een grenen L profiel zwart geverft, maar mis nog iets oo de bovenzijde. Een andere oplossing mag ook.

Het antwoord hierop is duidelijk, haal de inslagmoeren eruit en rampamoeren erin. Daarna pas verder. Dan heb je ook weinig tot geen naad.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.934
1.162
Leeuwarden
Ik heb indertijd bij de constructie van een bed besloten de draad rechtstreeks in het harde hout te tappen. In bijgaand topic zie je in de 1e post al e.e.a. van de afweging en de oplossing. Dat is na jaren nog steeds een super goede verbinding!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.