Hallo.
Ik heb een hele tijd geleden ooit een roodblauwe stoel van Rietveld gemaakt, maar omdat dit 1 van mijn eerste projecten was, wil ik dat nog eens over doen. De eerste versie was niet zo heel nauwkeurig en vooral de rugleuning is al enkele keren losgekomen, dus ik wil mij goed bezinnen over de bevestiging van de platen.
De oorspronkelijke versies van Rietveld hadden een zitting die gespijkerd was op de latten, maar hieronder zijn de 3 opties die ik overweeg:

Optie 1: ik laat 4 stalen hoeken plooien en schroef die op de latten en de rugleuning. Dit is ook zoals Cassina de officiele versie maakt (zie foto)

Voordeel: het is zoals Cassina, dus het zal wel stevig zijn. Relatief gemakkelijk af te schrijven en te bevestigen.
Nadelen: het is geen pure houtbewerking meer. De rest van de verbindingen in de stoel zijn met pen/gat of houten deuvels en lijm.
Vraag: Bij mijn kapotte eerste stoel heb ik ook al eens een reparatie gedaan door middel van schroeven en de schroef in de leuning kwam terug los. De plaat is slechts 10 of 12mm dik. Wat zijn de beste opties om deze hoeken stevig op de plaat vast te maken? Is gewoon voorboren voldoende? Hoe diep kan ik gaan zonder dat de schroef zich aan de bovenkant aftekent? Bestaat hier een soort plug voor?
Optie 2: In de rugleuning 4 gaten boren en hierin een ronde staaf verlijmen. Na uitharden de bovenkant terug vlak schuren/schaven. In de latten schuine gaten boren en de leuning na het lakken in de lat verlijmen
Voordeel: de "zuiverste" optie, alles is verlijmd, met deuvels of rond hout en alle latten blijven zuivere balken
Nadelen/vraagtekens?: Gaat de staaf zich na verloop van tijd niet aftekenen in de lak? Is het stevig genoeg? Moeilijk om juist af te tekenen en onder de juiste hoek in de lat te boren.
In mijn eerste poging heb ik een variant van dit systeem toegepast waarbij ik niet volledig door de plaat ging. Onder andere door de spanningen als gevolg van de onnauwkeurigheden, kwam de rugleuning los.
Optie 3: Een dun latje tegen de steunlatten maken en een schuine gleuf frezen in de leuning
Voordeel: "Zuiverder" dan de stalen beugels, maar minder "zuiver" dan optie 2 omdat de steunbalken geen zuivere balken meer zijn
Nadeel: Moeilijk af te tekenen. Moeilijk frezen onder de juiste hoek.
Wat lijkt jullie de beste optie, of is er nog een betere 4e, 5e ... optie? Mijn voorkeur gaat voorlopig het meest naar optie 1 omdat dit het veiligst lijkt, maar alle input is welkom.
Ik heb een hele tijd geleden ooit een roodblauwe stoel van Rietveld gemaakt, maar omdat dit 1 van mijn eerste projecten was, wil ik dat nog eens over doen. De eerste versie was niet zo heel nauwkeurig en vooral de rugleuning is al enkele keren losgekomen, dus ik wil mij goed bezinnen over de bevestiging van de platen.
De oorspronkelijke versies van Rietveld hadden een zitting die gespijkerd was op de latten, maar hieronder zijn de 3 opties die ik overweeg:

Optie 1: ik laat 4 stalen hoeken plooien en schroef die op de latten en de rugleuning. Dit is ook zoals Cassina de officiele versie maakt (zie foto)

Voordeel: het is zoals Cassina, dus het zal wel stevig zijn. Relatief gemakkelijk af te schrijven en te bevestigen.
Nadelen: het is geen pure houtbewerking meer. De rest van de verbindingen in de stoel zijn met pen/gat of houten deuvels en lijm.
Vraag: Bij mijn kapotte eerste stoel heb ik ook al eens een reparatie gedaan door middel van schroeven en de schroef in de leuning kwam terug los. De plaat is slechts 10 of 12mm dik. Wat zijn de beste opties om deze hoeken stevig op de plaat vast te maken? Is gewoon voorboren voldoende? Hoe diep kan ik gaan zonder dat de schroef zich aan de bovenkant aftekent? Bestaat hier een soort plug voor?
Optie 2: In de rugleuning 4 gaten boren en hierin een ronde staaf verlijmen. Na uitharden de bovenkant terug vlak schuren/schaven. In de latten schuine gaten boren en de leuning na het lakken in de lat verlijmen
Voordeel: de "zuiverste" optie, alles is verlijmd, met deuvels of rond hout en alle latten blijven zuivere balken
Nadelen/vraagtekens?: Gaat de staaf zich na verloop van tijd niet aftekenen in de lak? Is het stevig genoeg? Moeilijk om juist af te tekenen en onder de juiste hoek in de lat te boren.
In mijn eerste poging heb ik een variant van dit systeem toegepast waarbij ik niet volledig door de plaat ging. Onder andere door de spanningen als gevolg van de onnauwkeurigheden, kwam de rugleuning los.
Optie 3: Een dun latje tegen de steunlatten maken en een schuine gleuf frezen in de leuning
Voordeel: "Zuiverder" dan de stalen beugels, maar minder "zuiver" dan optie 2 omdat de steunbalken geen zuivere balken meer zijn
Nadeel: Moeilijk af te tekenen. Moeilijk frezen onder de juiste hoek.
Wat lijkt jullie de beste optie, of is er nog een betere 4e, 5e ... optie? Mijn voorkeur gaat voorlopig het meest naar optie 1 omdat dit het veiligst lijkt, maar alle input is welkom.