Beuken hout schulpen: welk zaagblad?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Stehle is een gevestigde waarde, gaat al bijna een eeuw mee. Kwalitatief zeker boven Ecotools te plaatsen. Hun freesbits zijn ook top (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb vroeger stehle actiematig verkocht Prima bladen. De prijzen kunnen erg verschillen met name door bulk aankopen. Onze inkooporganistatie kocht van de courante 1000 stuks per maat dan worden de prijzen heel anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Zo'n Samco C26 mag toch geen moeite hebben met 6 cm beuken ineens. Ik denk dat het inderdaad aan je zaagblad moet liggen. Een beter blad met niet teveel tanden erop en gáán.

Tip: ik had onlangs ook onverwacht veel moeite met schulpen, terwijl ik er wel een goed blad op had gezet.
Op de baan waar het hout langs ging én de langsgeleider bleek nog wat hars te zitten van het vorige klusje.
Dus kijk ook even of de contactvlakken goed schoon zijn en gebruik eventueel wat Silbergleit of spray.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bedankt voor al jullie tips, houtvrienden! :)
Nog eens een vraagje, ik zie dat je ook echt 'afkortzaagbladen' hebt, ik had voorheen dus op de afkortzaag ook eentje van Vancranenbroek (niet speciaal voor op de afkortzaag), wel met 48T. Zal ik hierop dan ook zichtbaar verschil merken als ik de overstap maak naar een echt afkortzaagblad?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo'n Samco C26 mag toch geen moeite hebben met 6 cm beuken ineens. Ik denk dat het inderdaad aan je zaagblad moet liggen. Een beter blad met niet teveel tanden erop en gáán.

Tip: ik had onlangs ook onverwacht veel moeite met schulpen, terwijl ik er wel een goed blad op had gezet.
Op de baan waar het hout langs ging én de langsgeleider bleek nog wat hars te zitten van het vorige klusje.
Dus kijk ook even of de contactvlakken goed schoon zijn en gebruik eventueel wat Silbergleit of spray.
Als een zaag b.v. 10 cm diep kan zagen, kan het soms best handig zijn om voor nauwkeurig zaagwerk het in meerdere doorlopen te doen. Een zaagblad is maar dun, kan wat beschadigd raken aan 1 kant, of spanning of verontreiniging in het hout en dan kan het zaagblad best wel wat gaan zoeken. Een lintzaag doet dat ook, of een handzaag die niet goed gezet is.

Jonas Winkler maakte daar recent nog een filmpje over.

 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mee eens, maar als je met maximaal 15 mm per keer door je hout moet ploegen is er volgens mij iets anders aan de hand.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bedankt voor al jullie tips, houtvrienden! :)
Nog eens een vraagje, ik zie dat je ook echt 'afkortzaagbladen' hebt, ik had voorheen dus op de afkortzaag ook eentje van Vancranenbroek (niet speciaal voor op de afkortzaag), wel met 48T. Zal ik hierop dan ook zichtbaar verschil merken als ik de overstap maak naar een echt afkortzaagblad?

Het verschil zal niet heel groot zijn, maar als het blad aan vervanging toe is, zou ik het zeker wel aanraden.
Negatieve tandhoek is iets veiliger (de zaag hapt minder) en iets hoger aantal tanden geeft een iets strakker resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.