Beuken hout schulpen: welk zaagblad?

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dag beste houtvrienden,

Ik heb een vraagje!
Ik werk voornamelijk met beukenhout in de werkplaats en ik moet dus ook dikwijls beukenhout schulpen op de tafelzaag. Ik zaag balken van 6cm door op zijn langs, maar ik doe dit in meerdere keren (zaag per keer maar max. 15mm weg) en op het tempo van de zaagmachine.
Tot nu toe heb ik steeds cirkelzaagbladen van Vancranenbroek gebruikt (250mm, 30mm asgat, 24tanden).
Maar ja goed, dat is natuurlijk een goedkoop zaagblad, en zoals ze zeggen, goedkoop is meestal ook duurkoop.
Het zaagblad is tamelijk 'snel' bot naar mijn mening en ik ben dus op zoek naar een beter zaagblad, maximum prijs +-€40.
Heb ik hier wat degelijks voor? Iemand een advies voor welk zaagblad ik best kan kopen?

Alvast bedankt!
Groetjes Jolien
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik ook vaak de Ecotools bladen. Ze hebben 2 lijnen: prof en industrieel. Waarbij de prof eigenlijk de hobby+ is en de industrieel een klasse hoger.
Wil je nog een stapje beter, dan kan ik de bladen van Freund aanraden.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ik gebruik ook vaak de Ecotools bladen. Ze hebben 2 lijnen: prof en industrieel. Waarbij de prof eigenlijk de hobby+ is en de industrieel een klasse hoger.
Wil je nog een stapje beter, dan kan ik de bladen van Freund aanraden.
Oke super dankjewel allen!
En de ecotools zaagbladen, gaan die enige tijd mee de proflijn? Of gebruik jij de industriële lijn? :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hier ook dezelfde ervaring als vandikte. Al heb ik ook goede ervaringen met de profline van ecotools.
En als je merkt dat de bladen bot worden, dan vervangen. Ik laat ze ook wel slijpen als ik een aantal botte bladen heb. Kost ook niet veel bij mijn slijper.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben niet zo tevreden van Ecotools zaagbladen in mijn handcirkelzaag. De machine heeft de neiging om te stuiteren bij hard hout. Twee bladen (prof en industrieel) geprobeerd, beiden hetzelfde probleem. Met een ander zaagblad heb ik dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ecotools zijn prima bladen. Voelt amateuristisch, maar inmiddels zitten ze in al mijn zagen. Voor de prijs van een "premium" blad (Leitz/Festool) kan ik bijna 6 Ecotools bladen kopen. Zo slecht zijn ze niet en blijven vrij lang scherp, ook in mdf.

Alleen bladspecifieke bladen neem ik nog van de duurdere merken (door staal of vezelcemenplaten).
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik heb er net een in mijn zaagtafel gezet. Zwaar eiken mee geschulpt. Viel mij 100 % mee. Ging er als boter doorheen. Zat ook geen afwijking in het blad. Over de standtijd kan ik je niets vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik gebruik eigenlijk altijd bladen van Stehle. In Duitsland ongeveer de helft van de prijs hier in NL en niet zo heel veel kostbaarder dan Ecotools.

Je moet wel een beetje zoeken. Sommige uitvoeringen/diameters zijn heel veel goedkoper dan bijv een zelfde type maar iets groter of kleiner. Van het prijsbeleid snap ik af en toe niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Jolien, mag ik vragen waarom je de balken niet in 1 keer schulpt? Ik weet niet welke zaag je hebt maar met een goed 250mm zaagblad hoort 6 cm schulpen geen probleem te zijn.
Als de zaag er moeite mee heeft kan dat liggen aan een stomp blad of teveel tanden (18T heeft het gemakkelijker dan 24T) maar óók aan de lange weg die de tanden door het hout moeten maken, juist doordat je het blad zo laag hebt staan.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Vergeleken met de van cranenbroek zaagbladen die je nu gebruikt ga je er met de industrie line van ecotool wel 400% op vooruit. Probeer er eens een. Nog duurder kan nog altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik gebruik eigenlijk altijd bladen van Stehle. In Duitsland ongeveer de helft van de prijs hier in NL en niet zo heel veel kostbaarder dan Ecotools.

Je moet wel een beetje zoeken. Sommige uitvoeringen/diameters zijn heel veel goedkoper dan bijv een zelfde type maar iets groter of kleiner. Van het prijsbeleid snap ik af en toe niets.
Wow... Heel aantrekkelijk geprijsd!
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik bestel mijn bladen altijd bij Mupas.
Zaagbladen (mupas.nl)

Ik heb laatst 6cm eiken in 1 keer gedaan en was als een heet mes door boter.
Ik heb wel NF = Nagelvast gebruikt hiervoor. Als nieuwsgierig bent naar de zaagsnede kan ik een foto van uploaden.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Jolien, mag ik vragen waarom je de balken niet in 1 keer schulpt? Ik weet niet welke zaag je hebt maar met een goed 250mm zaagblad hoort 6 cm schulpen geen probleem te zijn.
Als de zaag er moeite mee heeft kan dat liggen aan een stomp blad of teveel tanden (18T heeft het gemakkelijker dan 24T) maar óók aan de lange weg die de tanden door het hout moeten maken, juist doordat je het blad zo laag hebt staan.
Hey, goede vraag! Ik ben dat beginnen doen omdat ik merkte dat hij er met moeite volledig doorheen ging en had toen eens gelezen of op YouTube gezien (weet niet meer welk van de twee) dat het een tip zou kunnen zijn om het in meerdere passages te doen. In een Facebook groep schreef onlangs ook nog iemand dat het beter was om het met meerdere stappen te doen. Ik heb een combinatiemachine van het merk Samco, C26
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.