Beton Poer strak tegen wand

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
hallo, ik ben nieuw op dit forum. Heb al veel nuttige informatie kunnen vinden. Ik loop tegen een (beginners?) probleem aan. Ik wil bij een nieuwe overkapping de palen strak tegen de schutting plaatsen om het dak over de schutting heen te laten vallen. hiervoor moet de betonpoer bijna tegen de schutting aankomen om de palen strak te krijgen. echter de palen draai je erop. dat gaat niet als je ze strak tegen de wand wil krijgen. poeren uitmeten, vast zetten met snelbeton etc. is dan geen optie meer als je de paal er eerst op moet schroeven en moet wrikken om dan vervolgens de poer pas vast te kunnen zetten. is hier geen andere\betere manier voor? bedankt alvast!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Staander aan schutting klemmen en dan beton storten? Maar volgens mij heb je voor een fatsoenlijke poer toch echt beton rond de stander of voet nodig.

Misschien is een schets of foto handig?
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Poer nemen zonder ( draaiende ) voetplaat , oftewel alleen draadeind uit laten steken en dan gat boren in paal ......

Alleen moet je de poeren dan wel allemaal waterpas maken
 

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
ok, bedankt! dat is ook een optie inderdaad. poeren waterpas maken lijkt me sowieso de bedoeling? maar eventuele kleine correcies achteraf worden dan wel wat lastiger natuurlijk. maar gaat ook voornamelijk om de palen aan de achterkant dus als de palen aan de voorkant wel verstelbaar zijn kan hier nog wat mee gecorrigeerd worden.
 

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
schutting klemmen ook nog een optie om vast te zetten inderdaad. in combi met de vaste schroefdraad moet dit wel goedkomen. helaas geen foto's bij de hand maar is gewoon schutting hardhouten palen, hardhouten plank onderkant en rabatdelen daarboven.
 

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
bedenk me dat als het gegraven is, poer geplaatst en paal eventueel langs schutting even vast gezet is plaatje eventueel van onderaf af in paal ook nog wel vast te zetten is. even wat werk maar staat het wel goed voor lange tijd.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Als je kant en klare poeren wilt nemen, kan je dan niet het gat iets breder uitgraven, de poer er schuin inzetten, dan de paal erop monteren en de poer met paal en al op zijn plek zetten?Dan heb je ook gelijk iets om de poer op zijn plek te houden als je het gat aanvult met grond.
Anders een smaller gat graven, eventueel bekisting erpaalhouder (of zo'n hoek met betonijzer eraan) onder aan de paal, paal vastklemmen aan de schutting en dan het gat volstorten met beton (geen snelbeton maar normaal constructiebeton) en dit een week laten uitharden. Dan heb je een ter plaatse gemaakte poer.
 

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
bedankt, een aantal goede tips waar ik zeker wat mee kan! ga even goed de constructie van de schutting bekijken en bepalen wat het gaat worden.
 

rene1971

Nieuw lid
26 jul 2019
8
0
goed punt, aan de achterkant kom ik daar wel mee uit in overleg met de bewoner. er zit\zat een oude brandgang die bij zijn tuin getrokken is maar dat is in het kadaster niet te zien. hij gebruikt dat stukje ook niet echt want zijn overkapping staat een meter uit de schutting dus die 20 cm die ik overbrug zal geen punt worden. zijkant inderdaad wel iets om naar te kijken bij andere buren.
 

dtwikke

Nieuw lid
1 okt 2020
1
0
Ik zit met zelfde probleem maar dankzij het inlezen bedenk ik net 2 oplossingen.
1) bevestigingsplaat pas op paal vastvijzen nadat paal over bout werd geplaatst en bevestigingsplaat op juiste hoogte werd gedraaid (als deze wel kan draaien in tegenstelling tot de paal). En pas dan de bevestigingsplaat vastvijzen in paal. (wel 90° bitschroefhulp nodig)
2) de draad van bevestigsplaat uitboren en in plaats daarvan een (of als het kan 2) moeren over de bout draaien en hiermee hoogte instellen. Indien 1 bout misschien best achteraf even aantikken met laspost denk ik
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
Simpeler is altijd beter. Hoe gehecht ben je aan dat stukje schutting. Optie 1 als je dat stuk er nu gewoon is uithaalt en de overkapping wand verwerkt in de schutting. Optie 2 overkapping stukje terug zetten zal morgen even een foto schieten van mijn hobby hok
Edit: foto toevoegen is een drama dus moet nog even uitvogelen hoe en wat
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.